Wat kunnen we leren van de AFM-boete voor Promovendum?

Paul Schuiling 2022

(Door Paul Schuiling, consultant bij Charco & Dique) Verzekeringsvoorwaarden stiekem aanpassen, een forse verhoging van de verzekeringspremie bewust vaag communiceren en sjoemelen met klantreviews. Het kwam allemaal aan de orde in de persverklaring van de AFM over de boete die zij oplegde aan CAK Dordrecht, het bedrijf achter Promovendum en Besured. Wat kunnen financiële dienstverleners van deze zaak leren?

Onduidelijke, onjuiste en misleidende informatie

Volgens de AFM was de informatie die CAK Dordrecht en haar aangesloten ondernemingen verschaften over hun verzekeringen ‘op belangrijke punten onduidelijk, onjuist en misleidend’. Wanneer zij de premies voor de autoverzekering substantieel verhoogt (uit onderzochte dossiers blijken de verhogingen te variëren tussen achttien en 61 procent), stuurt de financiële dienstverlener hierover een bericht naar de verzekerden. De verwoording is echter nogal algemeen en de premieverhoging komt niet duidelijk naar voren. 

De AFM verschaft met dit boetebesluit helderheid over de wijze waarop gecommuniceerd moet worden bij aanpassingen van voorwaarden en premie aanpassingen. Ook als het gaat om verbeteringen in de voorwaarden. Materiële wijzigingen moeten altijd actief worden gecommuniceerd, of zelfs met expliciete toestemming. Kleinere wijzigingen in bestaande voorwaarden moeten zichtbaar zijn voor de klant, bijvoorbeeld in de naamgeving of versienummer van de vernieuwde productvoorwaarden. Indirecte en verhullende informatieverstrekking wordt door de toezichthouder gekwalificeerd als onduidelijk, onjuist en/of misleidend.

Omgang met reviews 

Een ander opvallend onderdeel van het boetebesluit gaat over het sjoemelen met klantreviews. De financiële dienstverlener plaatst reviews van klanten op haar website. Voor het plaatsen van reviews door werknemers geldt een instructie, waarbij negatieve beoordelingen van opzeggende klanten niet of minder prominent geplaatst worden. Op de website vermelden zij echter dat ook minder goede ervaringen worden geplaatst.

Zorg dat de manier waarop reviews worden verzameld, gepubliceerd en beheerd, voldoet aan de richtlijnen die de ACM daar over heeft gepubliceerd. Informeer consumenten duidelijk over de wijze waarop reviews worden verzameld en weergegeven. Behandel negatieve en positieve reviews zoveel mogelijk gelijk en informeer de consument vooraf als dat niet het geval is.

Aangesloten ondernemingen 

CAK Dordrecht heeft een vergunning met aangesloten ondernemingen. In het boetbesluit komt op een aantal momenten de centrale vergunning aan bod. De overtredingen van deze ondernemingen worden aan de groep toegerekend. Hiermee wordt duidelijk dat het begaan van overtredingen bij verschillende ondernemingen ertoe kan leiden dat de toezichthouder concludeert dat er sprake is van ‘stelselmatig overtreden’. Al deze overtredingen worden vervolgens de centrale vergunninghouder aangerekend.

De boete is nog niet onherroepelijk. Uit de publicatie van de actuele stand van zaken door de AFM op 28 april 2023 blijkt dat de onderneming daartegen bezwaar heeft ingesteld. 

Uiteraard kun je van mening verschillen over de kwalificatie en de ernst van de normschendingen. Het lijkt er in dit geval op dat er weinig erkenning is voor de fouten die kennelijk jarenlang zijn gemaakt. Als de toezichthouder een weinig reflecterende en zelfkritische houding aantreft dan kan zij niet anders dan hard optreden. In deze situaties is het belangrijk om zoveel mogelijk objectief te blijven en op basis van onbetwiste feiten en omstandigheden met elkaar in gesprek te blijven.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Zijn de adviesdossiers op orde? Helaas niet

Zijn de adviesdossiers op orde? Helaas niet

Toen de WFD in 2006 van kracht werd, leverde dat veel weerstand op onder adviseurs. Je moest ineens alles vastleggen! Procedures moesten beschreven worden, beleid...

Wennen aan  tijdschrijven

Wennen aan tijdschrijven

Voor accountants en advocaten is het de gewoonste zaak van de wereld, maar in de financiële dienstverlening willen we er nog niet echt aan: tijdschrijven....

"Goed bestuur: controleren of communiceren?"

"Goed bestuur: controleren of communiceren?"

Verzand vooral niet in papieren procedures bij het concreet maken van de Wft-norm ‘de bedrijfsvoering zodanig inrichten dat deze een beheerste en integere...

Dat kan toch niet  waar zijn...

Dat kan toch niet waar zijn...

“Hier snap ik echt niets van”, hoor ik mijn collega zeggen. “Hoe kun je nu een assurantieportefeuille kopen, zonder er goed onderzoek naar te...

Goed bestuur:  controleren of communiceren?

Goed bestuur: controleren of communiceren?

De meeste financiële dienstverleners zijn het liefst met klanten bezig. Veel liever dan met ondernemerszaken. Goed leiding geven is in de praktijk nog niet...

Dialoogsessie Dag van het Topadvies 'Interne organisatie en compliance' Richard Meinders

Dialoogsessie Dag van het Topadvies 'Interne organisatie en compliance' Richard Meinders

De AFM ziet liever een paar goede gespreksnotities waarin écht iets staat over de klant dan een verplicht compliancenummer. Aldus Richard Meinders (SVC...

Dijsselbloem ontvangt Compliance Award 2014

Dijsselbloem ontvangt Compliance Award 2014

Hans Ludo van Mierlo, bedenker van de beroepseed, reikte woensdag de Nationale Compliance Award 2014 uit aan minister Dijsselbloem van Financiën. Dijsselbloem...

Geestelijke vader bankierseed krijgt Award

Geestelijke vader bankierseed krijgt Award

Vanwege zijn werk voor de bankierseed is aan Hans Ludo van Mierlo de National Compliance Award 2013 uitgereikt.   Van Mierlo is niet alleen de geestelijk vader...

Platform compliance voor adviseurs

Platform compliance voor adviseurs

FPLC heeft een platform gemaakt speciaal voor financiële dienstverleners die op de hoogte willen blijven van de laatste ontwikkelingen in financieel toezicht....