Wat ons beweegt, daar draait alles om

Hans Ludo van Mierlo

Door Hans Ludo van Mierlo

Pas op, de volgende grap is flauw, maar beeldend. Klant: ‘Bakker, die broodjes zijn niet om te vreten!’ Bakker: ‘Klopt, mijnheer, die broodjes zijn voor de handel’. Ik waarschuwde al: een flauwe grap. Maar hij schetst wel haarscherp hoe bedrijven, maar ook bij organisaties, instellingen en overheden, los gezongen kunnen raken van de klant en hun product.

Wat beweegt je? Daar draait alles om. Een bakker wil doorgaans mooie en lekkere broodjes maken, die door tevreden klanten worden afgenomen. Waarom doet de bakker dat? Allereerst omdat hij dat leuk vindt en omdat hij dat goed kan. Daarnaast omdat hij zelf ook moet leven en een inkomen moet verdienen. Twee redenen dus eigenlijk: de klant voorop, direct daarmee verbonden de bakker zelf.

Op elk gebied heb je mensen, die niet van hun werk houden, die niet van klanten houden en die er op uit zijn snel geld te verdienen. Je herkent ze snel  en je kunt ze doorgaans gemakkelijk ontwijken.

Lastiger wordt het als het gaat om grote bedrijven en organisaties, die je niet kunt vermijden zoals bij voorbeeld supermarkten, ziekenhuizen, overheden, utiliteitsbedrijven en financiële instellingen.  Zulke organisaties verenigen mensen met uiteenlopende drijfveren en ze hebben daardoor ook vaak meerdere gezichten.

Iedere lampenfabriek, iedere overheidsinstelling, iedere school , ieder ziekenhuis, iedere financiële instelling is in eerste aanleg gefundeerd op professionaliteit en klantgerichtheid. Maar professionaliteit mag nooit ‘l‘art pour l’art’ worden. De klant mag wel ‘koning’ zijn, maar moet zich niet als keizer gaan gedragen en ook niet zo behandeld worden. De schoorsteen moet ook bij de vakman wel kunnen blijven roken. Winstgevendheid, is kortom, een randvoorwaarde, evenals efficiency en duurzaamheid.               

In veel sectoren is het de afgelopen tijd mis gegaan. Efficiency en effectiviteit zijn van plaats verwisseld. Winstgevendheid en klanttevredenheid zijn haasje-over gesprongen. Waar je het nog niet ziet, loert het om de hoek. Dat werd ook weer heel duidelijk toen het wonderlijke  bedrijf Facebook in maart ineens in zijn hemd stond: vertrouwelijke gegevens bleken daar minder veilig en gebruikt te zijn voor oneigenlijke doelen.   

Facebook is in oorsprong  een papieren ‘smoelenboekje’ voor college-studenten. Dat sociale initiatief van een Harvardstudent is uitgegroeid tot een wereldwijd sociaal medium voor miljarden mensen. De oprichter is er immens rijk van geworden al was dat nooit zijn doel. Maar… opeens is daar ook bij Facebook die omkering helder in beeld. Ook binnen Facebook is de stammenstrijd uitgebroken.

Er zijn Facebookers die de privacy van de klanten zeker willen stellen en openheid willen betrachten over mogelijk misbruik van gegevens voor politieke en commerciële  doeleinden. En er zijn Facebookers die dat in de weg staan om de winstgevendheid niet in gevaar te brengen. Hier manifesteert zich voor de hele wereld de dagelijkse strijd tussen het belang van de klant en winstgevendheid, tussen rekkelijken en preciezen, tussen goed en kwaad.  

Overal waar organisaties een zekere omvang krijgen, woedt zo’n strijd; meestal is het een sluipende veenbrand en soms, zoals bij Facebook, wordt het een uitslaande brand. Het kan overal gebeuren: bij overheden, ziekenhuizen, telecombedrijven, ministeries, industrieën en bij financiële instellingen. Efficiency bedreigt overal de effectiviteit. Winstgevendheid vecht overal met klanttevredenheid. De ene afdeling belaagt de andere afdeling. De ene collega heeft een ander belang en een ander wereldbeeld dan de andere.

Trouw aan de doelstelling leidt op den duur tot de beste uitkomst. Waarvoor waren we ook alweer op aarde? Facebook werd medio maart in een klap miljarden minder waard. De oprichter en eigenaar verloor persoonlijk alleen al 5 miljard dollar in een week.  

Een spanningsveld tussen missie en rentabiliteit zal er altijd zijn. Het staat op voorhand niet vast hoe die permanente strijd uitvalt. Het is een misverstand te denken, dat de uitkomst daarvan in handen ligt van de baas, de markt, de aandeelhouder of de klant. De uitkomst hangt af van de drijfveren op elke vierkante meter binnen het bedrijf of de organisatie. Het gaat echt om wat jou en mij beweegt.

Deze blog verscheen ook op het New Financial Forum.

 

Reactie toevoegen

 
NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek

De stichting New Financial Forum start het nieuwe jaar goed met de eigen podcastserie: de rol van financiële dienstverleners in transitietijd. In deze...

Column Jack Cox over de economologische schuldenparadox

Column Jack Cox over de economologische schuldenparadox

"In een recent uitgegeven rapport waarschuwt het IMF dat de staatsschuld van landen stevig wordt opgejaagd door de 'radicaal economische transformatie' die nodig...

"Armoede de wereld uit, te beginnen in Rotterdam"

"Armoede de wereld uit, te beginnen in Rotterdam"

“Armoede is onrechtvaardig en onnodig. Je moet het alleen samen willen oplossen. Niet door erover te praten, maar door verantwoordelijkheid te nemen en in...

Wie zijn de Erics binnen de financiële sector?

Wie zijn de Erics binnen de financiële sector?

"Eric van 't Zelfde, schoolleider in het bekende tv programma 'Dreamschool' is een inspirerend voorbeeld voor de financiële sector", aldus adviseur Maurice...

Jessica den Outer: "Hoogste tijd voor een ecocentrisch wereldbeeld"

Jessica den Outer: "Hoogste tijd voor een ecocentrisch wereldbeeld"

“Niemand betwist het recht van een mens om te leven, maar waarom geldt dit dan niet voor andere levende wezens?”, zo zegt milieujurist Jessica den Outer...

Veerkracht thema wintereditie New Financial Magazine

Veerkracht thema wintereditie New Financial Magazine

Veerkracht. Dat is het thema van de wintereditie van het New Financial Magazine, een van de uitingen van de stichting New Financial Forum.  Een themanummer...

Stimuleer de adviseur om duurzaam te adviseren

Stimuleer de adviseur om duurzaam te adviseren

"Geld is een belangrijke reden voor mensen om hun gedrag aan te passen. Natuurlijk is intrinsieke motivatie belangrijk, maar juist bij een thema als duurzaamheid...

Verzilver de expertise van jouw organisatie

Verzilver de expertise van jouw organisatie

"Voor een duurzame toekomst moet de focus liggen op het benutten van de interne rijkdom aan expertise en de gezamenlijke reis", aldus Michiel Dietvorst van Pridea...

Bedrijven van de toekomst schrijven het nieuwe verhaal

Bedrijven van de toekomst schrijven het nieuwe verhaal

“Schokkend hoe weinig er over is van alles waar wij mensen bij floreren.” Dat zei Christine Boland, tijdgeestanalist, woensdag op de zesde Positive Finance...

Roy van den Anker: "De waarde van de adviseur"

Roy van den Anker: "De waarde van de adviseur"

"Het wordt echter steeds duidelijker dat zachte vaardigheden cruciaal zijn voor de toekomst van de financieel adviseur. Wordt het niet eens tijd om na jaren van...