Wie zwijgt stemt niet toe

Esther Vuijsters 400

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe)

De tijd dat bedrijven Jan en Alleman zonder actieve toestemming nieuwsbrieven en commerciële e-mails konden toesturen, is voorbij.

Dat is al een tijdje zo, maar nog niet alle bedrijven en instellingen hadden (of hebben) dat door. Zoals de online drogist die mij vorige week gewoon drie (!) nieuwsbrieven toestuurde, nog voor ik ook maar íets had besteld of aangevinkt. Ander voorbeeld: een e-mail van de school van mijn dochter met een stuk of honderd ouders in de CC in plaats van de BCC. Niet fraai.

De nieuwe Wet Verordening Persoonsgegevens (AVG) moet hier verandering in brengen: vanaf 25 mei is het allemaal nét wat strenger geregeld. Voor nieuwsbrieven, klantgegevens én wandelende datalekken binnen de verschillende organisaties. De wet brengt - naast bewustwording en duidelijkheid - volgens velen echter vooral ‘gedoe’ en ‘beperkingen’ met zich mee.

Bij dat eerste kan ik me wat voorstellen. De AVG vergt een proactieve houding en sommige gevallen flink wat aanpassingen. Bij die beperkingen heb ik minder ‘beeld’. Verschillende onderzoeken wijzen namelijk uit dat consumenten het geen probleem vinden om data te delen wanneer het hen iets oplevert. Denk aan gemak, een customized aanbieding of een beter advies.

Als ik naar mezelf kijk, herken ik dat. Ik heb onlangs mijn belastingaangifte weer ingevuld en daar was ik dit keer extra snel mee klaar. Zelfs de aftrekbare premie van mijn levensverzekering was al prefilled. Met een paar checks en een druk op de knop was het zaakje afgehandeld.

Bemoedigende cijfers

Prima uitgangspunt voor de start van een financieel advies. Want wat blijkt: maar liefst 84 procent van de Nederlanders deelt graag al hun financiële gegevens als dat een sneller en efficiënter (hypotheek)traject met zich mee brengt. Dat zijn bemoedigende cijfers. En er is meer: negen van de tien consumenten delen graag persoonlijke informatie in ruil voor beter online winkelen, de helft van de Nederlanders is bereid om gezondheidsdata te delen met zorgverzekeraars als daar korting op de zorgpremie tegenover staat en klanten reageren positiever naarmate e-mails en nieuwsbrieven persoonlijker zijn.

Kortom, er is genoeg ruimte voor een Gesamtkunstwerk als het gaat om klantbelang, data en organisatiedoelen. Zolang er het de klant iets oplevert en zolang je netjes van te voren toestemming vraagt (zoals de AVG vereist). Dat eerste is natuurlijk niet nieuw en dat tweede? Ach, laten we eerlijk zijn, dat is toch gewoon hoe het eigenlijk heurt?

Reactie toevoegen

 
Lindenhaeghe: back to core business

Lindenhaeghe: back to core business

Lindenhaeghe gaat de activiteiten onder Lindenhaeghe Legal uitfaseren. Dit omdat de opleider zich weer volledig wil focussen op de financiële branche. Back...

Lindenhaeghe: terugval van aantal afgelegde PE-examens in sector zorgwekkend

Lindenhaeghe: terugval van aantal afgelegde PE-examens in sector zorgwekkend

Lindenhaeghe roept de sector op tijdig werk te maken van het PE-examen 2022-2025. De opleider noemt het zorgwekkend dat er tot nu toe 41 procent minder PE-examens...

Lindenhaeghe biedt totaaloverzicht Prinsjesdag

Lindenhaeghe biedt totaaloverzicht Prinsjesdag

Lindenhaeghe heeft voor de elfde keer het Prinsjesdag Totaaloverzicht uitgebracht. De vakredactie van Lindenhaeghe heeft in de nacht na Prinsjesdag doorgewerkt om...

Betaalbaarheid versus haalbaarheid

Betaalbaarheid versus haalbaarheid

(Lindenhaeghe in Katern Ken je vak! in VVP 3, 2023) Zet drie mensen in één kamer, geef ze allemaal exact hetzelfde inkomen en dezelfde vaste lasten,...

Eerste lichting studenten nieuwe opleiding Wft Basis en Risk Management geslaagd

Eerste lichting studenten nieuwe opleiding Wft Basis en Risk Management geslaagd

Dertien studenten hebben vrijdag hun diploma gekregen voor de opleiding Risk Management en Wft Basis. Tijdens de opleiding, die werd gefaciliteerd door IVA Business...

Lindenhaeghe neemt FOI over

Lindenhaeghe neemt FOI over

Lindenhaeghe heeft FOI (gespecialiseerd in Finance en Vastgoed) overgenomen. Hiermee breidt Lindenhaeghe het aanbod uit naar het zakelijke domein. Edwin Deijs,...

Lindenhaeghe: voorstel verwerken Wtp en bedrag ineens in leennormen

Lindenhaeghe: voorstel verwerken Wtp en bedrag ineens in leennormen

Lindenhaeghe doet voorstellen hoe Wet toekomst pensioenen en pensioenbedrag ineens te integreren zijn in de leennormen. Dit in haar reactie op de nog lopende internetconsultatie...

Gratis online pensioensessies van Lindenhaeghe

Gratis online pensioensessies van Lindenhaeghe

De financiële sector draagt een grote verantwoordelijkheid voor goede dienstverlening rondom het nieuw pensioenstelsel, stelt Lindenhaeghe. Het gaat hier om...

Fusietraject Lindenhaeghe officieel afgerond

Fusietraject Lindenhaeghe officieel afgerond

Met de lancering van een geheel nieuwe website kondigen financieel opleiders Lindenhaeghe en Hoffelijk aan dat de laatste stap om tot een volledige integratie van...

Klantbeheer anno 2023

Klantbeheer anno 2023

(Lindenhaeghe in rubriek Jouw Vakbekwaamheid in VVP 2) Als de financieel adviseur van nu een blik zou werpen op het takenpakket van een adviseur van dertig jaar...