Forse ACM-boetes voor niet duidelijk vermelden eenmalige kosten

smartphone app via Pixabay

De ACM heeft voor het eerst omzetgerelateerde boetes opgelegd voor overtredingen van de consumentenregels. Dit aan vier telecomaanbieders (KPN, Tele2, T-Mobile, Vodafone). De laagste boete is 2,7 miljoen euro, de hoogste 3,9 miljoen.

Sinds 1 juli 2016 is het boetemaximum van de boetes die de ACM kan opleggen verhoogd naar 900.000 euro of, als dat meer is, 1 procent van de omzet van de overtreder. In deze zaak, aldus de ACM, hebben wij "voor het eerst omzetgerelateerde boetes opgelegd voor overtredingen van de consumentenregels. Om deze reden vallen de boetes fors hoger uit dan de boetes die de ACM in het verleden voor vergelijkbare overtredingen heeft opgelegd".

De AFM deelt de boetes uit wegens onder meer het niet duidelijk vermelden van eenmalige kosten bij de aanbieding van een abonnement, waardoor het aanbod goedkoper lijkt dan het in werkelijkheid is en het vermelden dat databundels voor gebruik ‘onbeperkt’ waren, terwijl dat niet zo was binnen de EU.

 

Reactie toevoegen

 
AFM wil hogere boete op schenden productreviewverplichting

AFM wil hogere boete op schenden productreviewverplichting

De AFM wil hogere boetes kunnen uitdelen bij overtredingen van de productreviewverplichting. Dat heeft zij minister Hoekstra va Financiën laten weten. De AFM:...

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Instellingen hanteren veelal een bewuste strategie als verlieslatende producten in de Motor WA- en de WIA-WGA-markt worden gezet, maar de risicobeheersing hierbij...

College van Beroep volgt rechtbank in matiging AFM-boete

College van Beroep volgt rechtbank in matiging AFM-boete

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven heeft in hoger beroep de matiging door de rechtbank van een AFM-boete van 500.000 euro naar de helft bevestigd. Het...

Beleggingsonderneming moet ook coco-klant kennen

Beleggingsonderneming moet ook coco-klant kennen

"Het is belangrijk dat een beleggingsonderneming de beleggingsdoelen en risicohoudingen van haar klanten kent, ook bij beleggingen in obligaties zoals floating...

College van beroep halveert AFM-boetes flitskredietaanbieder

College van beroep halveert AFM-boetes flitskredietaanbieder

Het College van beroep voor het bedrijfsleven heeft boetes die de AFM oplegde aan een flitskredietaanbieder verlaagd. Het betreft de boete van 300.000 euro die...

Sterke toename aansluitingen internet of things

Sterke toename aansluitingen internet of things

Op de mobiele markt is het aantal aansluitingen voor apparaten die communiceren via internet sterk aan het toenemen.   Het gaat dan om simkaarten met een 097-nummer...

Boete van ton voor florentis wegens overtreden provisieverbod

Boete van ton voor florentis wegens overtreden provisieverbod

Het kon haast niet uitblijven, dat na de adviseur ook de verzekeraar zou worden beboet wegens schending van het provisieverbod. De boete is dinsdag bekend gemaakt...

Grote zorgverzekeraars kunnen zich meer onderscheiden op dienstverlening en collectieve verzekeringen

Grote zorgverzekeraars kunnen zich meer onderscheiden op dienstverlening en collectieve verzekeringen

De grote zorgverzekeraars kunnen zich meer onderscheiden op dienstverlening en collectieve verzekeringen. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de Autoriteit...

Cbb bevestigt vernietiging boete Cas

Cbb bevestigt vernietiging boete Cas

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft in hoger beroep de uitspraak van de rechtbank Rotterdam bevestigd waarbij de boete is vernietigd die de...

ACM pleit voor meer transparantie bij online reviews

ACM pleit voor meer transparantie bij online reviews

Gezien het toenemende belang van online reviews pleit de ACM voor meer transparantie bij alle partijen die betrokken zijn bij het verzamelen, publiceren en beheren...