‘Act Now!’: digitale innovatie volgens… Igor Driessen

Igor Driessen Obvion 2021

VVP organiseert op 4 juli 2023 in samenwerking met onder meer de Contactgroep Automatisering de tweede editie van het VIP Congres ‘Act Now!’, hét Fin- & Insurtech event voor de top van de financiële dienstverleningssector in Nederland. Meer informatie en inschrijvingen: VIP Congres. VVP vraagt een aantal prominenten uit de sector, die er op 4 juli bij zijn, naar hun digitale uitdagingen, praktijkoplossingen en tips. Dit keer Igor Driessen, Manager Sales & Intermediaire zaken Obvion.

Wat zie jij als de belangrijkste digitale uitdaging voor de financiële sector en jouw bedrijf in het bijzonder?

Een van de belangrijkste uitdagingen is het omgaan met de exponentiële groei van gegevens en het beheren van de veiligheid van deze gegevens, denk aan externe bronontsluiting (Convenant HDN 2025 etc.). Met de toename van gegevens, moeten financiële instellingen in staat zijn om efficiënt grote hoeveelheden gegevens te beheren, analyseren en gebruiken om inzichten te verkrijgen en betere beslissingen te nemen.

Een andere belangrijke uitdaging die hand in hand gaat met de vorige; is het bieden van een naadloze digitale ervaring aan bezoekers, voor Obvion onze adviseurs en klanten. Financiële instellingen moeten in staat zijn om bezoekers gemakkelijk toegang te bieden tot hun diensten en hen een ervaring binnen de context of zelfs een gepersonaliseerde ervaring bieden. De lat wordt steeds hoger gelegd door de eigen markt / onze concullega’s maar ook door andere markten. De verwachting van de bezoeker wordt niet bijgesteld aan de hand van of je nou obvion.nl bezoekt, op Coolblue.nl iets een bestelling annuleert of digitaal door de catalogus van Disney+/Netflix bladert. Voor klant en adviseur is het allemaal online/digitaal.

Een ‘derde’ uitdaging is het omgaan met de opkomst van nieuwe technologieën zoals AI, blockchain en big data. Het gebruik van deze technologieën kan de financiële sector helpen om efficiënter te werken en betere beslissingen te nemen. Echter, het implementeren van deze technologieën vereist een zorgvuldige planning en uitvoering.

Welke belangrijke digitale stappen heeft jullie organisatie recentelijk gemaakt?

Allereerst is het belangrijk op te merken dat digitale stappen een continu proces zijn, en dat Obvion constant bezig is met het verbeteren van onze digitale dienstverlening en de achterliggende processen. Ik splits het even op in een viertal voorbeelden waar we stappen in aan het maken zijn:

Verbetering van de digitale adviseurs- en klantervaring: Obvion heeft afgelopen jaar stappen gezet om haar digitale diensten te verbeteren, zo hebben we een Digitaal Platform neergezet waar we de komende jaren een naadloze en gepersonaliseerde ervaring gaan bieden voor Adviseur en Klant. Van de driehoek Adviseur, Klant en Obvion maken wij een digitale cirkel waar we adviseur en klant in constante en waardevolle verbinding met elkaar brengen.

We zijn begonnen met stappen te zetten om meer data-gedreven te werken, zodat we betere beslissingen kunnen maken, efficiënter werken door minder uitzoekwerk om focus te leggen, een betere service aan adviseur en klant kunnen verlenen en gecombineerd maar ook op zichzelf een punt: concurrentievoordeel geven.

Implementatie van nieuwe technologieën: we zijn begonnen met het onderzoeken van nieuwe technologieën, zoals AI en machine learning, om onze processen te automatiseren en efficiënter te maken. Denk aan het gebruik van chatbots om klantvragen te beantwoorden en het gebruik van geautomatiseerde systemen om kredietrisico's te analyseren.

Verbetering van de cybersecurity: we hebben geïnvesteerd en investeren in het verbeteren van de cybersecurity om de gegevens van klanten te beschermen tegen hackers en cyberaanvallen.

Samenwerking met FinTech-bedrijven: we houden de markt in de gaten en zijn constant op zoek naar waardevolle samenwerkingen met FinTech-bedrijven om nieuwe technologieën te implementeren en innovatieve producten en diensten aan te bieden aan onze adviseurs en klanten.

Welke informatie of inspiratie hoop je te vinden tijdens het VIP Congres 2023? Ofwel, wanneer ga je tevreden naar huis?

Ik hoop dat het congres een platform zal bieden voor de uitwisseling van kennis en ideeën tussen experts en professionals uit de financiële sector en aanverwante gebieden. Ik hoop nieuwe inzichten te verkrijgen over hoe financiële instellingen hun dienstverlening kunnen verbeteren en efficiënter kunnen (samen)werken.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Volgende nieuwsbrief maandag 16 juni

Volgende nieuwsbrief maandag 16 juni

De volgende nieuwsbrief van VVP Online verschijnt maandag 16 juni.

Vierde VIP-congres in teken van connectiviteit en innovatie

Vierde VIP-congres in teken van connectiviteit en innovatie

Contactgroep Automatisering organiseert op 1 juli in het AFAS Theater in Leusden voor de vierde maal het VIP Congres, gericht op innovatie in de fintech en insurtech...

Nh1816 introduceert iClaim platform

Nh1816 introduceert iClaim platform

Nh1816 is per 1 april 2025 gestart met het iClaim platform de afwikkeling van autoschaden. Rob Vissers, senior manager Operations bij Nh1816: "iClaim biedt functionaliteiten...

EDI-wallet: kansen maar ook risico's

EDI-wallet: kansen maar ook risico's

De AFM verwacht dat de Europese Digitale Identiteit (EDI) wallet grote impact kan hebben op de financiële sector. De EDI-wallet is een mobiele app waarin digitale...

Geen ruimte voor politieke spelletjes

Geen ruimte voor politieke spelletjes

(Michael Mackaaij, voorzitter Stichting CGA, in VVP-special Business Innovation 2024). Maar liefst 750 stakeholders werden op 3 september tijdens het derde VIP...

"ICT-branche moet meer samenwerken in kader cyberveiligheid"

"ICT-branche moet meer samenwerken in kader cyberveiligheid"

Een van de centrale boodschappen die de deelnemers aan het VIP Congres dinsdag vanuit de AIVD meekregen, was het dringende advies om als branche nog actiever samen...

ING biedt adviseurs volledig digitaal proces met Hypotheekstart

ING biedt adviseurs volledig digitaal proces met Hypotheekstart

ING biedt adviseurs vanaf eind juni een volledig digitaal proces met Hypotheekstart. Turhan Özgüner, directeur Verkoop en Beheer bij ING Intermediair:...

Win tijd met AI en Machine Learning

Win tijd met AI en Machine Learning

(Partner in kennis Inpact in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Dagelijks worden enorme hoeveelheden data gecreëerd. In de verzekeringsbranche is dat...

Jack Vos en Marco Hendrickx in bestuur CGA

Jack Vos en Marco Hendrickx in bestuur CGA

Jack Vos (mede-oprichter Onesurance) en Marco Hendrickx (directeur Aplaza) zijn benoemd tot bestuursleden van de Stichting Contactgroep Automatisering. Jack Vos...

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

(Verslag VIP Congres 2023 in VVP 4, 2023) De veertig leden van de contactgroep automatisering (cga) toonden hun meest recente innovaties op het tweede vip-congres...