Geautomatiseerde nazorg
(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Er is al veel ontwikkeld, maar wat nog beter kan, is het delen van data door aanbieders en geldverstrekkers met adviseurs. Hierdoor wordt het mogelijk om nazorg en beheer meer geautomatiseerd te doen”, aldus Michael Mackaaij, voorzitter Contactgroep Automatisering en directeur nexxbiz.
Volgens Mackaaij is er al veel ontwikkeld om de veilige digitale communicatie met eindklant makkelijker te maken. “Ontsluiting van brondata wordt door meerdere toetreders opgepakt, procesautomatisering standaardiseert steeds meer en uniforme data-inrichting maakt processen en uitwisseling van data makkelijker. Ook leidt het tot betere managementinformatie.”
“Wat beter kan, is het vergelijken van zakelijke premie’s en voorwaarden. Om dit mogelijk te maken dienen de reken- en acceptatiekernen beter beschikbaar te komen, met een hoger STP-acceptatiepercentage. Ook het delen van data door aanbieders en geldverstrekkers met adviseurs kan beter, zodat het mogelijk wordt om nazorg en beheer meer geautomatiseerd te doen.”
Voordeel adviseurs
“Het voordeel dat voor adviseurs valt te behalen, hangt uiteraard af van het bedrijfsmodel van de betreffende adviseur. Maar efficiënt digitaal communiceren met de klant is voor nagenoeg alle adviseurs steeds belangrijker.”
“Het succesvol communiceren met klanten wordt makkelijker door gebruik te maken van bijvoorbeeld ChatGPT. Probeer als adviseur te testen wat je er mee kan. Niet alles hoeft gelijk heel breed inzetbaar te zijn. Een beetje spelen, geeft je al snel een idee.”
Michael Mackaaij: ‘Een beetje spelen, geeft je al gauw een idee.’
Tips
• Probeer bij te houden wie de (nieuwe) aanbieders zijn via de site van SIVI: www.sivi.org/sivi-overzichtsoftware-services/ of via de site van CGA: www.contactgroepautomatisering.nl/#deelnemers
• Probeer bij te houden wat er allemaal wijzigt, bezoek klantdagen van softwareaanbieders
• Indien je een nieuwe applicatie overweegt te gaan gebruiken, verdiep je dan van te voren goed in de leverancier en applicatie, vraag referenties van soortgelijke gebruikers en stel vast of jouw organisatie in staat is om succesvol met die applicatie te gaan werken. Niets doet het uit zichzelf, alle implementaties hebben inzet en opleiding nodig.
Persoonlijk en betrokken advies is de absolute meerwaarde van de financiële adviessector. Hoe meer aandacht, tijd en ruimte hiervoor is, hoe beter voor de klant en voor het imago van de adviessector zelf. De vraag is hoe digitale innovatie kan bijdragen aan persoonlijk en betrokken advies. VVP vroeg een aantal experts onder meer met welke digitale innovaties adviseurs hun voordeel kunnen doen en wat de impact van artificiële intelligentie zal zijn op financieel advies.
Reactie toevoegen
Meer over
Van modewoord naar must-have: digitale transformatie in de verzekeringssector
(Blog door Stephan de Jong, Managing Director Technology bij IG&H) Digitale transformatie is al lange tijd een belangrijk gespreksonderwerp binnen de verzekeringssector....
VCN Hypotheken introduceert de Hypotheek AI assistent®
Volgens eigen zeggen als eerste serviceprovider komt VCN Hypotheken met een AI-tool voor hypotheken. Financieel adviseurs kunnen binnenkort gebruik maken van deze...
Samenwerken in tijden van digitale transformatie
(Partner in kennis Inpact, in VVP 5-6 2024) Vrieling Specials, onderdeel van Vrieling, heeft dit jaar een nieuw digitaal platform voor Aveco gelanceerd. Dit innovatieve...
Geen ruimte voor politieke spelletjes
(Michael Mackaaij, voorzitter Stichting CGA, in VVP-special Business Innovation 2024). Maar liefst 750 stakeholders werden op 3 september tijdens het derde VIP...
VVP Ondernemersdag praktijktips Kees Haverkamp: authenticiteit telt
VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Kees Haverkamp (Advieskeuze.nl)....
(Opinie Justin Schlee, ANVA, in VVP 4-2024) De afgelopen periode zie ik regelmatig artikelen voorbijkomen waarin ChatGPT wordt vergeleken met een specialist, om...
"ICT-branche moet meer samenwerken in kader cyberveiligheid"
Een van de centrale boodschappen die de deelnemers aan het VIP Congres dinsdag vanuit de AIVD meekregen, was het dringende advies om als branche nog actiever samen...
De waarde van advies volgens ChatGPT
(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) Wat is de waarde van financieel advies? VVP vroeg het aan ChatGPT. Dit soort generatieve kunstmatige intelligentie...
Uitnodiging Michael Mackaaij voor derde VIP Congres
Michael Mackaaij, voorzitter CGA, nodigt branchegenoten uit deel te nemen aan het derde VIP Congres, een grootschalige kennis-, netwerk- en inspiratiedag. [object...
Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP
Pak kunstmatige intelligentie slim aan, stelt Justin Schlee (ANVA) in het katern Haal meer uit data in de dinsdag verschenen nieuwe VVP 1-2024. Schlee: "Mijn advies...