Geautomatiseerde nazorg

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Er is al veel ontwikkeld, maar wat nog beter kan, is het delen van data door aanbieders en geldverstrekkers met adviseurs. Hierdoor wordt het mogelijk om nazorg en beheer meer geautomatiseerd te doen”, aldus Michael Mackaaij, voorzitter Contactgroep Automatisering en directeur nexxbiz.

Volgens Mackaaij is er al veel ontwikkeld om de veilige digitale communicatie met eindklant makkelijker te maken. “Ontsluiting van brondata wordt door meerdere toetreders opgepakt, procesautomatisering standaardiseert steeds meer en uniforme data-inrichting maakt processen en uitwisseling van data makkelijker. Ook leidt het tot betere managementinformatie.”

“Wat beter kan, is het vergelijken van zakelijke premie’s en voorwaarden. Om dit mogelijk te maken dienen de reken- en acceptatiekernen beter beschikbaar te komen, met een hoger STP-acceptatiepercentage. Ook het delen van data door aanbieders en geldverstrekkers met adviseurs kan beter, zodat het mogelijk wordt om nazorg en beheer meer geautomatiseerd te doen.”

Voordeel adviseurs

“Het voordeel dat voor adviseurs valt te behalen, hangt uiteraard af van het bedrijfsmodel van de betreffende adviseur. Maar efficiënt digitaal communiceren met de klant is voor nagenoeg alle adviseurs steeds belangrijker.”

“Het succesvol communiceren met klanten wordt makkelijker door gebruik te maken van bijvoorbeeld ChatGPT. Probeer als adviseur te testen wat je er mee kan. Niet alles hoeft gelijk heel breed inzetbaar te zijn. Een beetje spelen, geeft je al snel een idee.”

Michael Mackaaij: ‘Een beetje spelen, geeft je al gauw een idee.’

Tips

• Probeer bij te houden wie de (nieuwe) aanbieders zijn via de site van SIVI: www.sivi.org/sivi-overzichtsoftware-services/ of via de site van CGA: www.contactgroepautomatisering.nl/#deelnemers

• Probeer bij te houden wat er allemaal wijzigt, bezoek klantdagen van softwareaanbieders

• Indien je een nieuwe applicatie overweegt te gaan gebruiken, verdiep je dan van te voren goed in de leverancier en applicatie, vraag referenties van soortgelijke gebruikers en stel vast of jouw organisatie in staat is om succesvol met die applicatie te gaan werken. Niets doet het uit zichzelf, alle implementaties hebben inzet en opleiding nodig.

Persoonlijk en betrokken advies is de absolute meerwaarde van de financiële adviessector. Hoe meer aandacht, tijd en ruimte hiervoor is, hoe beter voor de klant en voor het imago van de adviessector zelf. De vraag is hoe digitale innovatie kan bijdragen aan persoonlijk en betrokken advies. VVP vroeg een aantal experts onder meer met welke digitale innovaties adviseurs hun voordeel kunnen doen en wat de impact van artificiële intelligentie zal zijn op financieel advies.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Slimmer adviseren met Inpact.ai assistenten

Slimmer adviseren met Inpact.ai assistenten

(Partner in kennis Inpact in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) “Hoeveel tijd gaat er bij jou verloren aan administratie?” De meeste adviseurs antwoorden...

Innovatie vooral in diensten en digitalisering

Innovatie vooral in diensten en digitalisering

(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) Innovatie in processen en klantbediening is belangrijker dan productvernieuwing. Aldus Jan van der Struik (verantwoordelijk...

Vaak meer behoefte aan maatwerk

Vaak meer behoefte aan maatwerk

(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) Innovatie bereik je met name door samenwerking met anderen. Aldus Mark de Rijke, commercieel directeur bij De...

Motor voor toekomstgericht verzekeringsadvies

Motor voor toekomstgericht verzekeringsadvies

(Partner in kennis Inpact in katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) De rol van de financieel adviseur wordt steeds uitgebreider. Digitalisering versnelt, toezichthouders...

Revolutie of evolutie?

Revolutie of evolutie?

(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) Geef ChatGPT de prompt ‘bedenk 25 nieuwe verzekeringsproducten’ en er komen alleraardigste ideeën...

VVP-special Business Support 2025: samen sterker

VVP-special Business Support 2025: samen sterker

Tot de nok toe gevuld met praktijkinformatie, ondernemerstips en inspiratie: de VVP-special Business Support 2025. De vijf doorgewinterde leden van het VVP Ondernemerspanel...

De adviseur als digitale regisseur

De adviseur als digitale regisseur

(Michael Mackaaij, voorzitter Contactgroep Automatisering, in VVP-special Business Support 2025) Vanaf 2026 verandert er veel in het regelgevend kader voor financieel...

Vierde VIP-congres in teken van connectiviteit en innovatie

Vierde VIP-congres in teken van connectiviteit en innovatie

Contactgroep Automatisering organiseert op 1 juli in het AFAS Theater in Leusden voor de vierde maal het VIP Congres, gericht op innovatie in de fintech en insurtech...

Van modewoord naar must-have: digitale transformatie in de verzekeringssector

Van modewoord naar must-have: digitale transformatie in de verzekeringssector

(Blog door Stephan de Jong, Managing Director Technology bij IG&H) Digitale transformatie is al lange tijd een belangrijk gespreksonderwerp binnen de verzekeringssector....

VCN Hypotheken introduceert de Hypotheek AI assistent®

VCN Hypotheken introduceert de Hypotheek AI assistent®

Volgens eigen zeggen als eerste serviceprovider komt VCN Hypotheken met een AI-tool voor hypotheken. Financieel adviseurs kunnen binnenkort gebruik maken van deze...