Adfiz: aandacht voor breed advies in plaats van productadvies

Enno Wiertsema: ‘Meer creativiteit nodig.’

In zijn maandcolumn pleit Adfiz-directeur Enno Wiertsema voor eerherstel van het idee van breed advies. Wiertsema: “Eind vorig jaar ontvouwde de AFM in een Interpretatie informeren en adviseren haar nieuwe kijk op het onderscheid tussen ‘informeren’ en ‘adviseren’ in de zin van de Wft. Kort gezegd komt het erop neer dat de AFM in de nieuwe interpretatie de definitie van adviseren beperkt tot het doen van een aanbeveling voor een nieuw financieel product. Het beroepsmatig aanbevelen van een aanpassing of verlenging van een bestaand product wordt voortaan geschaard onder de noemer ‘informeren’. Ik kan daar met mijn hoofd niet bij; ik snap werkelijk niet hoe een toezichthouder die de mond vol heeft van consumentenbescherming, diezelfde consument zo aan zijn lot over laat.

“Wat is dan wel verstandig? Dat is niet zo ingewikkeld, de AFM heeft het in ieder geval zo’n negen jaar geleden al eens bedacht: aandacht voor breed advies in plaats van productadvies. Want waar informeren slechts vrijblijvend van aard is, kent adviseren (en daarmee de adviseur) een activerende en disciplinerende werking. Dat advies moeten we dus stimuleren en de juiste aandacht geven. De drempels die er zijn moeten geslecht worden. En ja, dat kost geld. Maar uiteindelijk zal het de maatschappij veel meer opleveren dan het nu kost. Maar de present-bias frustreert niet alleen verstandige keuzes van consumenten zonder adviseur, dat doet het ook bij beleidsmakers zonder adviseur.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul van Brederode - Van Brederode Financieel Adviseurs 5 april 2022

Vorig jaar kwam een AFM delegatie bij ons op kantoor. Ik heb het ook met ze over 'informeren' gehad. Heb ze uitgelegd dat er in de wetgeving een tekortkoming is, omdat er alleen gesproken wordt over adviseren en bemiddelen. Daar aan vooráfgaande (en tussendoor) is er een fase van informeren, de klant wijzen op tekortkomingen, "je hebt dit niet" of "je moet misschien hier of daar aan denken". Daar wordt niet voor wordt betaald door de klant. Hun antwoord was: 'Maar u kunt toch voor uw advies een declaratie sturen, dus waar zit het probeem dan?' Nou ja, het probleem is dat informeren VOOR adviseren komt en het NA informeren lang niet altijd TOT adviseren komt. En wie gaat dat informeren dan betalen? Dat wisten ze niet. Ik wel, dat is de adviseur zelf. En ziedaar, waarom worden er nauwelijks nog uitvaart- risico- en aov-verzekeringen gesloten? Omdat je 10/20 keer moet informeren zonder dat de klant aansluitend advies wil en dan ook nog voor die ene keer dat je wél mag adviseren en bemiddelen, dat voor een habbekrats moet doen omdat de consument alles 'te duur' vindt. En nu kan iedereen dus óók nog een portefeuille beheren en 'informeren' (adviseren over hetzelfde product) zonder enige vakbekwaamheid, als je het maar niet over een nieuw product hebt. Mee eens Enno, ik snap er ook helemaal niks meer van. Waarom al die PE nog?

Edwin nijenhuis - LINIE Financial Consultancy 5 april 2022

Je vraagt je af wie de interne criticus is bij de AFM, die deze beperkte opvatting uit de hoofden van de AFM-ers praat? Is daar voldoende interne kritiek en zelfreflectie? In de jaarlijkse MMAB wordt mij gevraagd de omzet per financiële productcategorie te specificeren, om aan het eind een controlevraag te ontvangen of de totale omzet wel klopt met de omzetten per productcategorie. Hoezo integraal advies en beheer en nazorg in klant's financiële planning beprijzen? Het lijkt er op dat de AFM (sponsored by us) in het MMAB bezig is haar eigen provisie-inkomsten veilig te stellen en nog steeds acteert vanuit productgerichte omzet i.p.v. klantgerichte omzet en dienstverlening. Oh ja, voor enkel informeren heb je geen Wft-vergunning nodig ...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...