Adfiz: nu niet doorslaan bij transparantie
Adfiz vindt de ideeën van Financiën over transparantie in balans, maar noemt het zaak nu niet door te slaan. Adfiz in haar reactie op de vrijdag gesloten internetconsultatie 'Wijzigingsbesluit Financiële Markten 2021': "Het is nu belangrijk de balans te behouden, en niet door te slaan door bijvoorbeeld transparantie voor te schrijven nadat de consument voor een bepaalde dienstverlening heeft gekozen en met het initiële advies het grootste deel van die dienstverlening al heeft ontvangen. Deze informatie helpt hem niet bij een bewuste keuze voor het beter passende verzekeringsproduct (wat op dat moment in het proces de keuze is die de consument moet maken op basis van het reeds ontvangen advies), maar faciliteert en stimuleert consumenten wél om na afname van de adviesdienst af te zien van vergoeding daarvoor. Dat kan niet het doel van wetgeving zijn."
Kern van het voorstel is dat een adviseur uiterlijk tegelijk met zijn advies de consument informeert over de provisie en de dienstverlening die daar tegenover staat.
Adfiz: "Door de juiste balans te houden kan voorkomen worden dat transparantie leidt tot nieuwe toegangsdrempels en uitholling van adviesdienstverlening. Zoals de regels nu voorgesteld worden is dit goed in balans. Dat blijkt onder meer uit: de aandacht voor de kenmerken van dienstverlening (of het ontbreken daarvan bij directe aanbieders), het tijdstip van transparantie (precontractueel, uiterlijk tegelijk met het advies), de vorm van transparantie (een gemiddeld bedrag of percentage voor productcategorieën), het gelijk speelveld (in directe kanaal transparantie over aanbrengkosten)."
Kostprijsmodel
Adfiz zegt de aanpassing te begrijpen van het kostprijsmodel die in het besluit is opgenomen vanuit het oogpunt van voorkoming van onnodige extra lasten. "We missen echter de zo gewenste reparatie van het gelijk speelveld door in het kostprijsmodel ook de kosten van nazorg op te nemen (van de basis informatieverplichtingen op grond van Wft zorgplicht tot uitgebreid actief klantbeheer) en zo niet langer toe te staan dat directe aanbieders deze kosten meenemen in de premie of rente van het product."
Onafhankelijkheid
Adfiz verder: "Het is goed dat minimumeisen gesteld worden aan onafhankelijkheid. Een goed werkbare scheidslijn kan meer rolduidelijkheid creëren richting de klant. De gekozen criteria sluiten goed aan bij de praktijk door onafhankelijkheid te koppelen aan (1) een toereikend aantal producten die (2) niet uitsluitend worden aangeboden door marktpartijen uit de directe invloedssfeer van de adviseur. Met deze keuze wordt voorkomen dat iedere relatie met een aanbieder bij voorbaat strijdig zou zijn met wettelijke onafhankelijkheid."
En: "Het is goed dat aan de kwaliteit van geautomatiseerd advies dezelfde eisen gesteld worden als aan persoonlijk advies. Zo kan voorkomen worden dat er een tweede doe-het-zelf kanaal komt waarin consumenten zich onterecht veilig wanen."
Reactie toevoegen
Meer over
VVP-poll: verplichte aov zelfstandigen staat haaks op ondernemerschap
Het kan niemand zijn ontgaan. Een paar weken geleden bracht minister Van Gennip de Wet Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ) in internetconsultatie....
Adfiz: kennisportaal Actieve Provisietransparatie geüpdatet
Per 1 juli 2024 geldt de verplichte actieve transparantie bij nieuwe schadeverzekeringen voor particulieren. Adfiz heeft haar kennisportaal Actieve Provisietransparantie...
Open norm transparantieregels geeft ruimte
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 3-2024) Per 1 juli 2024 geldt de verplichte actieve transparantie bij nieuwe schadeverzekeringen voor particulieren. Adviseurs moeten...
Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’
(Dion van der Mooren, MoneyView, in VVP 2-2024) Zeker voor mensen die zich niet willen verdiepen in alle losse beleggingsmogelijkheden die een normale beleggingsrekening...
Exacte provisie op offerte nog niet bij alle schadeverzekeraars
Adfiz heeft schadeverzekeraars gevraagd vanaf welke datum hun offerteprogrammatuur de mogelijkheid biedt om de exacte provisie op de offerte te vermelden. Van een...
Roger van der Linden: het adviesvak is intrinsiek van grote maatschappelijke betekenis
"Wij adviseurs weten al lang dat de waarde van ons advies niet alleen van materiële, financiële aard is. Maar dat de waarde van financieel advies vooral...
Adfiz springt al 115 jaar in de bres voor alle financieel adviseurs van Nederland. Met een ideale mix van wijsheid en innovatievermogen. Van harte gefeliciteerd...
De geschiedenis van Adfiz voert naar 1909. Toen ontstond de Bond van Verenigingen van Vertegenwoordigers van Verzekeringsmaatschappijen in Nederland, kortweg Bond...
Maatschappelijke meerwaarde vergroten, sector blijven ontwikkelen, doorbouwen aan de vereniging. Dat zijn de grondslagen van het Adfiz Meerjarenplan 2024-2027. Adfiz:...
Adfiz ondersteunt haar leden (en vaak ook niet-leden) met raad en daad, zoals nu met een rekenbox fijnmazig gemiddelde. Immers, vanaf 1 juli is actieve provisietransparantie...