Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Document via Pixabay

Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt een zeer groot deel van de omzet door adviseurs ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Serviceproviders worden door adviseurs ook regelmatig aangemerkt als een van de drie belangrijkste aanbieders op de schademarkt.

Dit is een van de tussentijdse resultaten uit onderzoek naar de performance van individuele aanbieders op een zestal productmarkten door Bureau DFO in samenwerking met Atentikmarketing.

DFO: “Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt ruim 90 procent van de productie door adviseurs ondergebracht bij de drie voor het kantoor belangrijkste aanbieders. Op bijvoorbeeld de hypothekenmarkt en de markt voor lijfrenteproducten is de concentratie veel minder groot met percentages van op beide markten rond de 75 procent.

“Verder is het opvallend dat wanneer gevraagd wordt naar de Top Drie aanbieders waar men voor particuliere schade mee samenwerkt 22,5 procent van de deelnemers een of meerdere serviceproviders noemt. Bij Zakelijk Schade is dit bij 21,1 procent van de respondenten het geval. De wat kleinere kantoren (minder dan vijf medewerkers) noemen relatief vaak ook serviceproviders als belangrijke aanbieder voor schadeproducten. Op de andere deelmarkten (Lijfrente, ORV, Inkomen/AOV en Hypotheken) worden serviceproviders nauwelijks genoemd als ‘aanbieder’.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Tim Hamoen - Releva BV 22 augustus 2023

De opmerking is nogal suggestief, alsof sprake zou zijn van een verschraling van het aanbod aan de klant. Bekend moet toch zijn dat via een service provider verschillende aanbieders kunnen worden geselecteerd. Vaak ook kunnen combinaties van aanbieders via een serviceprovider aan één klant worden geboden. Feitelijk betekent dat verbreding van het aanbod. Het belang voor de klant is een passend advies qua voorwaarden en premie. Voor de adviseur is er het gemak van één administratief kanaal. Uiteraard kost dat wat van de adviseur. Immers service providers berekenen kosten voor hun dienstverlening. De adviseur die kosten wil beperken heeft de mogelijkheid om dan via diverse aanbieders aparte delen van het door de klant gewenst pakket in te kopen. Hoewel dat ook een prima mogelijkheid is, kost dit vaak extra tijd. Bovendien hebben we te maken met zoiets als productie/premievolume waar de uitvoerder steeds meer naar kijkt. Via de serviceprovider kan de adviseur zich daartegen wapenen, zonder aan een brede oriëntatie van producten en dus aan advieskwaliteit in te hoeven boeten. Terzijde moet ik opmerken dat ik de suggestieve opmerking wel enigszins kan begrijpen. Als adviseur had ik in het verleden ook dat ik vond dat de keuze heel breed moest zijn. Totdat we ontdekten dat we gemiddeld uit 10 aanbieders een selectie maakten op basis van de particulier zijn of haar klantwensen, maar dat we uiteindelijk maar per product met een stuk of zes verzekeraars tot productie kwamen. En dat op een aantal van meer dan 30 verzekeraars. Met de opkomst van het fenomeen service provider kon in veel gevallen twee vliegen in één klap worden geslagen. Misschien even wennen -ook voor mij/ons- maar van een verschraling voor de klant hoeft echt geen sprake te zijn.

Adviseur mag leennormen niet blind volgen

Adviseur mag leennormen niet blind volgen

Adviseurs hebben, aldus Bureau DFO, een zelfstandige verplichting om te komen tot een advies of een bepaalde financiering voor hun cliënt verantwoord is. Bureau...

Hoogst gewaardeerde serviceproviders van 2022

Hoogst gewaardeerde serviceproviders van 2022

Bureau DFO heeft de in haar jaarlijkse onderzoek best gewaardeerde serviceproviders bekendgemaakt: Beste serviceprovider Hypotheken (>700 deelnemers): De Financiële...

Bureau DFO lanceert ‘Week van de Serviceproviders’

Bureau DFO lanceert ‘Week van de Serviceproviders’

Bureau DFO introduceert de ‘Week van de Serviceproviders’. De week wordt gehouden van 7 tot en met 11 november. Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur...

ORV Onderzoek 2022: samenwerking en verbreding ORV is wenselijk

ORV Onderzoek 2022: samenwerking en verbreding ORV is wenselijk

Voor het vijfde opeenvolgende jaar heeft Bureau DFO de waardering van het intermediair gemeten met betrekking tot verzekeraars die overlijdensrisicoverzekeringen...

Digitale wake-up call voor adviseurs

Digitale wake-up call voor adviseurs

(Belangrijkste aandachtspunten rapport Bureau DFO over digitalisering intermediair in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Recent bracht Bureau DFO het rapport...

Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Jurjen Oosterbaan Martinius (directeur Bureau DFO) roept intermediairgeoriënteerde organisaties op samen een extra bijdrage te leveren aan de digitalisering...

Jurjen Oosterbaan: "Publicatie Verbond schaadt aanzien sector"

Jurjen Oosterbaan: "Publicatie Verbond schaadt aanzien sector"

In ‘De Onderlinge’, een uitgave van het Platform Onderlinge Verzekeraars (POV) van het Verbond, adviseert advocaat Pieter Leerink om via interne memo’s...

VCN toost op eerste plaatsen in onderzoek serviceproviders DFO

VCN toost op eerste plaatsen in onderzoek serviceproviders DFO

Met een toost vierde VCN HypotheekService dat De Financiële Makelaar en KredietPunt Nederland binnen hun categorie door Bureau DFO zijn uitgeroepen tot meest...

Bureau DFO: “Serviceproviders op kruispunt”

Bureau DFO: “Serviceproviders op kruispunt”

Serviceproviders staan op een kruispunt, meent Bureau DFO bij de publicatie van zijn serviceprovider onderzoek 2021. Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau...

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

Van de deelnemers aan het DFO-onderzoek serviceproviders 2021 verwacht 67 procent dat onderhoud en nazorg in de komende jaren voor hun kantoren belangrijker gaat...