Adviseur hoeft cliënt niet te herinneren aan invullen aanvraagformulier

Kifid 2017 (deel logo)

Een financieel adviseur hoeft de klant niet te herinneren aan het invullen van het aanvraagformulier, oordeelt Kifid in uitspraak GC 2020-187. De Geschillencommissie oordeelt dat uit de mailwisseling tussen “Tussenpersoon en Consument bleek dat nadere actie van Consument verwacht werd. Het lag op de weg van Consument om deze actie te ondernemen. Nu Tussenpersoon geen aanvraagformulier retour ontving, mocht Tussenpersoon er van uit gaan dat het afsluiten van de Verzekering niet (meer) nodig was. De Commissie wijst de vordering af”.

Consument heeft op 8 februari 2019 telefonisch een aanvraag gedaan bij adviseur Three Oaks voor een autoverzekering. Naar aanleiding van dit telefoongesprek heeft de adviseur diezelfde dag consument een e-mail gestuurd met een aanvraagformulier en een opsomming van de premies.

Op 11 maart 2019 ontvangt consument een RDW-boete. Consument heeft daarop op 14 maart 2019 telefonisch contact met de adviseur over de autoverzekering. De adviseur heeft naar aanleiding van dit gesprek opnieuw een e-mail gestuurd met daarin een gedeeltelijk ingevuld aanvraagformulier met het verzoek om het formulier ingevuld en ondertekend retour te zenden. Consument reageert niet op deze e-mail.

Op 21 maart 2019 raakt de auto van consument betrokken bij een kopstaartbotsing. De auto is op dat moment onverzekerd

De Commissie: “Uit de stukken blijkt dat Tussenpersoon zich voldoende heeft ingezet voor Consument om de Verzekering tot stand te laten komen. Dat de Verzekering uiteindelijk niet tot stand komt, omdat er schade is geleden, valt binnen de beleidsvrijheid van Verzekeraar en is Tussenpersoon eveneens niet te verwijten.”

De consument vorderde 4.418 euro.

Reactie toevoegen

 
Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...