Adviseur hoeft cliënt niet te herinneren aan invullen aanvraagformulier

Kifid 2017 (deel logo)

Een financieel adviseur hoeft de klant niet te herinneren aan het invullen van het aanvraagformulier, oordeelt Kifid in uitspraak GC 2020-187. De Geschillencommissie oordeelt dat uit de mailwisseling tussen “Tussenpersoon en Consument bleek dat nadere actie van Consument verwacht werd. Het lag op de weg van Consument om deze actie te ondernemen. Nu Tussenpersoon geen aanvraagformulier retour ontving, mocht Tussenpersoon er van uit gaan dat het afsluiten van de Verzekering niet (meer) nodig was. De Commissie wijst de vordering af”.

Consument heeft op 8 februari 2019 telefonisch een aanvraag gedaan bij adviseur Three Oaks voor een autoverzekering. Naar aanleiding van dit telefoongesprek heeft de adviseur diezelfde dag consument een e-mail gestuurd met een aanvraagformulier en een opsomming van de premies.

Op 11 maart 2019 ontvangt consument een RDW-boete. Consument heeft daarop op 14 maart 2019 telefonisch contact met de adviseur over de autoverzekering. De adviseur heeft naar aanleiding van dit gesprek opnieuw een e-mail gestuurd met daarin een gedeeltelijk ingevuld aanvraagformulier met het verzoek om het formulier ingevuld en ondertekend retour te zenden. Consument reageert niet op deze e-mail.

Op 21 maart 2019 raakt de auto van consument betrokken bij een kopstaartbotsing. De auto is op dat moment onverzekerd

De Commissie: “Uit de stukken blijkt dat Tussenpersoon zich voldoende heeft ingezet voor Consument om de Verzekering tot stand te laten komen. Dat de Verzekering uiteindelijk niet tot stand komt, omdat er schade is geleden, valt binnen de beleidsvrijheid van Verzekeraar en is Tussenpersoon eveneens niet te verwijten.”

De consument vorderde 4.418 euro.

Reactie toevoegen

 
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...