Adviseur hoeft consument niet te wijzen op premiedalingen

Kifid 2017 (deel logo)

Een financieel adviseur hoeft de consument niet te informeren over premiedalingen van overlijdensrisicoverzekeringen, aldus de Commissie van Beroep van Kifid in uitspraak CvB 2020-020.

"Een adviseur is wettelijk verplicht om een consument gedurende de looptijd van een verzekering wel te informeren over wijzigingen in het product zelf. Dat betekent echter niet dat een adviseur de consument moet informeren over algemene marktontwikkelingen zoals premiedalingen van overlijdensrisicoverzekeringen", concludeert de commissie.

In deze klachtzaak gaat het over een ORV die de consument in april 2011 heeft afgesloten door tussenkomst van De Hypotheker Emmeloord. De verzekerde uitkering is 75.000 euro tegen een maandelijkse premie van 26,54 euro. Eind 2018 heeft de consument zich beklaagd bij zijn financieel adviseur. De consument stelt hem aansprakelijk voor de gemiste premiebesparing, omdat de adviseur hem niet tijdig heeft geïnformeerd over de (sterke) premieverlagingen van ORV’s. De financieel adviseur is van mening dat hij wettelijk noch contractueel verplicht is om zijn klant te wijzen op algemene premiewijzigingen bij een nieuwe ORV, nu de premie van de betreffende ORV niet verandert.

De Commissie van Beroep oordeelt dat gedurende de looptijd van een verzekering de adviseur zijn klant moet informeren over eventuele wijzigingen in het product, zoals dat via de adviseur is afgesloten. Dus: de adviseur moet de consument informeren als bijvoorbeeld de premie voor zijn ORV zou wijzigen. De wettelijke nazorgplicht gaat volgens Kifid echter niet zo ver gaat dat een adviseur de consument moet informeren over algemene marktontwikkelingen zoals premiedalingen van ORV’s. "Een consument en een financieel adviseur kunnen over een dergelijke nazorgplicht wel afspraken maken, maar dat is hier niet gebeurd. Kortom, er is geen sprake van schending van de nazorgplicht door de financieel adviseur. Er is geen reden om eventuele financiële schade te verhalen op de financieel adviseur", stelt de commissie.

Deze uitspraak hangt samen met de eerder gepubliceerde uitspraak GC 2019-623. Kifid zegt dat in afwachting van een uitspraak van de Commissie van Beroep de behandeling van soortgelijke klachten bij de Geschillencommissie is aangehouden. "Nu deze uitspraak er is en de andere uitspraak in een soortgelijke zaak binnenkort volgt, kan de Geschillencommissie de behandeling van de aangehouden klachten weer oppakken. Bij de beoordeling van deze klachten zal de Geschillencommissie vasthouden aan de lijn zoals in deze uitspraak van de Commissie van Beroep uiteengezet. Vanzelfsprekend wordt iedere klacht op zijn specifieke omstandigheden beoordeeld, wat ertoe kan leiden dat een uitspraak afwijkt."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Voor het eerst sinds 2020 meer onder dan boven vraagprijs geboden

Voor het eerst sinds 2020 meer onder dan boven vraagprijs geboden

Op de woningmarkt wordt er voor het eerst sinds mei 2020 meer onder de vraagprijs geboden dan erboven. Het percentage biedingen onder de vraagprijs is in twee maanden...

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...

Kifid: ABN Amro dient compensatieregeling aan te passen

Kifid: ABN Amro dient compensatieregeling aan te passen

(Uitspraak Commissie van Beroep Financiële Dienstverlening, Kifid, 2022-0036) Bij het berekenen van de compensatie voor te veel betaalde rente op doorlopend...

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...

Hypotheker: gemiddeld hypotheekbedrag daalt

Hypotheker: gemiddeld hypotheekbedrag daalt

Het gemiddelde hypotheekbedrag is in het tweede kwartaal van 2022 voor het eerst sinds drie jaar gedaald - van 326.000 naar 322.000 euro - ten opzichte van hetzelfde...

Toename hypotheekaanvragen voor verbouwing onder 55-plussers

Toename hypotheekaanvragen voor verbouwing onder 55-plussers

Het aantal hypotheekaanvragen onder 55-plussers voor het verbeteren van de woning is in het eerste kwartaal van 2022 tot recordhoogte gestegen (+102 procent) ten...

De Hypotheker ziet meer kansen voor starters

De Hypotheker ziet meer kansen voor starters

Nu de huizenmarkt iets begint af te koelen, ontstaan meer kansen voor starters. Dat stelt De Hypotheker. Menno Luiten, commercieel directeur: “Hoewel de hypotheekrente...

Stijging hypotheekrente vlakt af

Stijging hypotheekrente vlakt af

Hoewel de hypotheekrente in de eerste vier maanden van het jaar met bijna 2 procentpunt is gestegen, begint deze stijging sinds mei duidelijk af te vlakken. Dat...

Helft huizenbezitters verwacht overwaarde van meer dan ton

Helft huizenbezitters verwacht overwaarde van meer dan ton

Ruim negen op de tien woningbezitters in Nederland verwachten dat zij overwaarde op hun woning hebben, blijkt uit een enquête van De Hypotheker onder 975 woningbezitters....

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...