Adviseur hoeft consument niet te wijzen op premiedalingen

Kifid 2017 (deel logo)

Een financieel adviseur hoeft de consument niet te informeren over premiedalingen van overlijdensrisicoverzekeringen, aldus de Commissie van Beroep van Kifid in uitspraak CvB 2020-020.

"Een adviseur is wettelijk verplicht om een consument gedurende de looptijd van een verzekering wel te informeren over wijzigingen in het product zelf. Dat betekent echter niet dat een adviseur de consument moet informeren over algemene marktontwikkelingen zoals premiedalingen van overlijdensrisicoverzekeringen", concludeert de commissie.

In deze klachtzaak gaat het over een ORV die de consument in april 2011 heeft afgesloten door tussenkomst van De Hypotheker Emmeloord. De verzekerde uitkering is 75.000 euro tegen een maandelijkse premie van 26,54 euro. Eind 2018 heeft de consument zich beklaagd bij zijn financieel adviseur. De consument stelt hem aansprakelijk voor de gemiste premiebesparing, omdat de adviseur hem niet tijdig heeft geïnformeerd over de (sterke) premieverlagingen van ORV’s. De financieel adviseur is van mening dat hij wettelijk noch contractueel verplicht is om zijn klant te wijzen op algemene premiewijzigingen bij een nieuwe ORV, nu de premie van de betreffende ORV niet verandert.

De Commissie van Beroep oordeelt dat gedurende de looptijd van een verzekering de adviseur zijn klant moet informeren over eventuele wijzigingen in het product, zoals dat via de adviseur is afgesloten. Dus: de adviseur moet de consument informeren als bijvoorbeeld de premie voor zijn ORV zou wijzigen. De wettelijke nazorgplicht gaat volgens Kifid echter niet zo ver gaat dat een adviseur de consument moet informeren over algemene marktontwikkelingen zoals premiedalingen van ORV’s. "Een consument en een financieel adviseur kunnen over een dergelijke nazorgplicht wel afspraken maken, maar dat is hier niet gebeurd. Kortom, er is geen sprake van schending van de nazorgplicht door de financieel adviseur. Er is geen reden om eventuele financiële schade te verhalen op de financieel adviseur", stelt de commissie.

Deze uitspraak hangt samen met de eerder gepubliceerde uitspraak GC 2019-623. Kifid zegt dat in afwachting van een uitspraak van de Commissie van Beroep de behandeling van soortgelijke klachten bij de Geschillencommissie is aangehouden. "Nu deze uitspraak er is en de andere uitspraak in een soortgelijke zaak binnenkort volgt, kan de Geschillencommissie de behandeling van de aangehouden klachten weer oppakken. Bij de beoordeling van deze klachten zal de Geschillencommissie vasthouden aan de lijn zoals in deze uitspraak van de Commissie van Beroep uiteengezet. Vanzelfsprekend wordt iedere klacht op zijn specifieke omstandigheden beoordeeld, wat ertoe kan leiden dat een uitspraak afwijkt."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Het vuur van... Jasper Cuijten

Het vuur van... Jasper Cuijten

(Het vuur van.... Jasper Cuijten, directeur Business Development De Hypotheker, in VVP 1, 2023)Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste...

Hypotheker: "Nog geen daadwerkelijk keerpunt in hypotheekmarkt"

Hypotheker: "Nog geen daadwerkelijk keerpunt in hypotheekmarkt"

Het totale aantal hypotheekaanvragen is in februari met 45 procent gestegen in vergelijking met januari dit jaar, aldus De Hypotheker. Het aantal hypotheekaanvragen...

Gemiddelde hypotheekrente stijgt weer

Gemiddelde hypotheekrente stijgt weer

De gemiddelde hypotheekrente laat voor het eerst sinds begin januari weer een lichte stijging zien. Volgens De Hypotheker is dit het gevolg van het recente besluit...

Kifid: bank mag onbewerkte kopie van ID-bewijs opvragen, verwerken en vastleggen

Kifid: bank mag onbewerkte kopie van ID-bewijs opvragen, verwerken en vastleggen

(Commissie van Beroep Kifid, uitspraak 2023-0004-1) Banken mogen voor het identificeren en verifiëren van de identiteit van een klant een onbewerkte kopie...

Jonge huizenkoper krijgt weer voet tussen de deur

Jonge huizenkoper krijgt weer voet tussen de deur

Jonge huizenkopers tot 35 jaar krijgen weer een voet tussen de deur op de huizenmarkt. Zo was bij deze leeftijdscategorie in december sprake van een stijging van...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Private leaseauto's gaan ten koste van hypotheek

Private leaseauto's gaan ten koste van hypotheek

De aanschaf van een private leaseauto heeft grote impact op de hypotheek. Huizenkopers kunnen tienduizenden euro’s minder lenen voor de aankoop van een eerste...

"Piek rentestijgingen in zicht"

"Piek rentestijgingen in zicht"

Na de forse stijgingen in de afgelopen tien weken lijkt het erop dat de hypotheekrente in iets rustiger vaarwater terecht is gekomen, aldus De Hypotheker. Geldverstrekkers...

Aanvragen aflossingsvrije hypotheken stevig gedaald

Aanvragen aflossingsvrije hypotheken stevig gedaald

Het aantal aanvragen voor een aflossingsvrije hypotheek is in het derde kwartaal met 36 procent gedaald, aldus de Hypotheker. In de tweede kwartaal was het aantal...

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro heeft klanten brieven gestuurd over de aanpassing van de compensatieregeling doorlopende kredieten met variabele rente. ABN Amro schrijft: "Klanten die...