Adviseur hoeft consument niet te wijzen op premiedalingen

Kifid 2017 (deel logo)

Een financieel adviseur hoeft de consument niet te informeren over premiedalingen van overlijdensrisicoverzekeringen, aldus de Commissie van Beroep van Kifid in uitspraak CvB 2020-020.

"Een adviseur is wettelijk verplicht om een consument gedurende de looptijd van een verzekering wel te informeren over wijzigingen in het product zelf. Dat betekent echter niet dat een adviseur de consument moet informeren over algemene marktontwikkelingen zoals premiedalingen van overlijdensrisicoverzekeringen", concludeert de commissie.

In deze klachtzaak gaat het over een ORV die de consument in april 2011 heeft afgesloten door tussenkomst van De Hypotheker Emmeloord. De verzekerde uitkering is 75.000 euro tegen een maandelijkse premie van 26,54 euro. Eind 2018 heeft de consument zich beklaagd bij zijn financieel adviseur. De consument stelt hem aansprakelijk voor de gemiste premiebesparing, omdat de adviseur hem niet tijdig heeft geïnformeerd over de (sterke) premieverlagingen van ORV’s. De financieel adviseur is van mening dat hij wettelijk noch contractueel verplicht is om zijn klant te wijzen op algemene premiewijzigingen bij een nieuwe ORV, nu de premie van de betreffende ORV niet verandert.

De Commissie van Beroep oordeelt dat gedurende de looptijd van een verzekering de adviseur zijn klant moet informeren over eventuele wijzigingen in het product, zoals dat via de adviseur is afgesloten. Dus: de adviseur moet de consument informeren als bijvoorbeeld de premie voor zijn ORV zou wijzigen. De wettelijke nazorgplicht gaat volgens Kifid echter niet zo ver gaat dat een adviseur de consument moet informeren over algemene marktontwikkelingen zoals premiedalingen van ORV’s. "Een consument en een financieel adviseur kunnen over een dergelijke nazorgplicht wel afspraken maken, maar dat is hier niet gebeurd. Kortom, er is geen sprake van schending van de nazorgplicht door de financieel adviseur. Er is geen reden om eventuele financiële schade te verhalen op de financieel adviseur", stelt de commissie.

Deze uitspraak hangt samen met de eerder gepubliceerde uitspraak GC 2019-623. Kifid zegt dat in afwachting van een uitspraak van de Commissie van Beroep de behandeling van soortgelijke klachten bij de Geschillencommissie is aangehouden. "Nu deze uitspraak er is en de andere uitspraak in een soortgelijke zaak binnenkort volgt, kan de Geschillencommissie de behandeling van de aangehouden klachten weer oppakken. Bij de beoordeling van deze klachten zal de Geschillencommissie vasthouden aan de lijn zoals in deze uitspraak van de Commissie van Beroep uiteengezet. Vanzelfsprekend wordt iedere klacht op zijn specifieke omstandigheden beoordeeld, wat ertoe kan leiden dat een uitspraak afwijkt."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: handelsbeperking voor effecten onvoldoende onderbouwd

Kifid: handelsbeperking voor effecten onvoldoende onderbouwd

(Commissie van Beroep Kifid, bindende uitspraak CvB 2022-0012 van een consument tegen BinckBank) : Uitzonderlijke omstandigheden kunnen maken dat BinckBank...

Hypotheker: explosieve stijging aanvragen woningverbetering

Hypotheker: explosieve stijging aanvragen woningverbetering

Het aantal aanvragen voor woningverbetering is in de coronajaren 2020 (+45 procent) en 2021 (+128 procent) explosief gestegen,  zo blijkt uit cijfers van De...

Het vuur van... Menno Luiten

Het vuur van... Menno Luiten

(Uit VVP 1-2022) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van...’ zet VVP deze mensen...

De Hypotheker verwacht rem op stijging hypotheekrente

De Hypotheker verwacht rem op stijging hypotheekrente

De Hypotheker verwacht dat een verdere stijging van de hypotheekrente geremd zal worden door de hevige concurrentie op de hypotheekmarkt en de huidige ontwikkelingen...

Aflossingsvrije hypotheek steeds populairder

Aflossingsvrije hypotheek steeds populairder

Het aantal jonge huizenkopers dat in 2021 een (deels) aflossingsvrije hypotheek heeft aangevraagd, is met ruim een kwart gestegen in vergelijking met het voorgaande...

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing...

De Hypotheker: huizenmarkt ook op slot buiten Randstad

De Hypotheker: huizenmarkt ook op slot buiten Randstad

Het aantal betaalbare koopwoningen is nu overal in het land tot een minimum gedaald, aldus constateert de Hypotheker. Het gemiddeld hypotheekbedrag steeg afgelopen...

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzittersbeslissing 2022-0006V (Wraking). De gemachtigde van twee consumenten heeft de leden van de Commissie van Beroep van Kifid gewraakt. Dit omdat de commissie...

De Hypotheker en BNP Paribas Cardif lanceren Bieden met Zekerheid landelijk

De Hypotheker en BNP Paribas Cardif lanceren Bieden met Zekerheid landelijk

Nadat Bieden met Zekerheid eerst is getest, is het product nu landelijk beschikbaar bij de vestigingen van De Hypotheker. De Hypotheker geeft onafhankelijk financieel...

Vooral senioren kiezen massaal voor oversluiten hypotheek

Vooral senioren kiezen massaal voor oversluiten hypotheek

Ondanks de oververhitte woningmarkt is het totaal aantal hypotheekaanvragen in het vierde kwartaal van 2021 met zeventien procent gestegen in vergelijking met dezelfde...