Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

Eveline Ruinaard 2017 Kifid

In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing gevonden. De Geschillencommissie heeft in 67 klachtzaken een uitspraak gedaan. Naar aanleiding van de Kifid-uitspraken over de DIN Plan-beleggingsverzekering van Allianz hebben 173 consumenten hun DIN Plan-klacht bij Kifid ingetrokken. Op dit moment heeft Kifid nog 300 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Het aantal nieuwe klachten over een beleggingsverzekering is in 2021 gehalveerd naar 44.

Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie: “Het aantal nog te behandelen klachten over beleggingsverzekeringen is in 2021 bijna gehalveerd. Ook zien we de instroom van nieuwe klachten over beleggingsverzekeringen meer en meer afnemen. Ik ben vooral blij voor de ruim 100 consumenten en betrokken verzekeraars die we in 2021 duidelijkheid hebben kunnen geven over hun beleggingsverzekeringsklacht. Daarvan zijn 40 klachten alsnog opgelost via bemiddeling en in 67 klachtzaken heeft de Geschillencommissie uitspraak gedaan. In 2022 gaan we voortvarend verder met het afronden van de resterende klachten. Daarvoor geldt nog steeds: bemiddelen waar dat kan en uitspraak indien nodig. Soms kan een zitting ertoe leiden dat partijen alsnog samen een oplossing vinden. Ook dat helpt, want er samen uitkomen geeft sneller duidelijkheid.”

Kifid heeft de klachten geclusterd per verzekeringsproduct en financiële dienstverlener. Cluster voor cluster behandelt Kifid de klachten. De clusters met klachten over beleggingsverzekeringen van ABN Amro, Achmea, De Goudse en de Waerdye- en Falcon-beleggingsverzekering van ASR zijn vrijwel afgerond, aldus Kifid. Het cluster met klachten over hersteladvies bij beleggingsverzekeringen was al klaar. Op dit moment is het projectteam Beleggingsverzekeringen met meer dan 150 klachten aan de slag, onder meer over beleggingsverzekeringen van ASR  en Aegon en met klachten gericht tegen adviseurs die over beleggingsverzekeringen hebben geadviseerd. Voor nog zo’n 145 klachten geldt dat ze later worden opgepakt.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jack Umans - Assuplan b.v. 2 februari 2022

vind je het gek met de beleggingsresultaten de afgelopen jaren , de garanties in de polissen en de fiscale voordelen ( box 3 vermogen vrijgesteld )

Meer over
Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in...

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...