"Adviseurs content met afhandeling hypotheekaanvragen"

ChatGTP in letters

Adviseurs zijn tevreden over de afhandeling van hypotheekaanvragen. Hypotheekdossiers met een (kleine) afwijking van de standaardregels zorgen nog wel eens voor problemen. Een deel van de aanbieders heeft wel moeite om bij de markt aangehaakt te blijven, zo blijkt uit de kwartaalmeting van de Ingage Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur) onder adviseurs en binnendienstmedewerkers.

Volgens de kwartaalmeting slagen veel geldverstrekkers erin om aan te sluiten bij de wensen van de adviseurs en assistenten. "Uiteraard werkte de markt mee. Er was minder instroom van hypotheekaanvragen en er waren amper aanvraagpieken door bijvoorbeeld verhogingen van de hypotheekrente. Daarnaast zijn er meer aanvragen van bestaande klanten (verhogingen en meeneemhypotheken), waardoor er automatisch meer spreiding is over alle aanbieders", aldus De Hypotheekshop.

Volgens De Hypotheekshop kunnen niet alle geldverstrekkers hierin mee. "Vijf grote(re) aanbieders blijven al wat langere tijd achter op de rest van de markt. De meeste van deze financiers doen de afhandeling van hypotheekdossiers zelf. In de bovenste helft van de ranglijst zien we juist veel geldverstrekkers die de midoffice uitbesteden aan een servicer (bijvoorbeeld Stater), of die de verwerking van dossiers zelf doen maar draaien op het systeem van een servicer. Dit hoeft overigens niets te zeggen over de mate van tevredenheid van adviseurs over de beheerafdelingen van aanbieders. Daarin doen ook bepaalde servicers het niet altijd goed."

Ook zorgt een (soms beperkte) afwijking op het standaard acceptatiekader vaak voor problemen. "Bijvoorbeeld een bepaald inkomensbestanddeel of een verleden in het buitenland. In de toelichtingen worden regelmatig problemen genoemd die te maken hebben met relatief recente ontwikkelingen in onze branche, denk aan BSN, aantonen dubbele lasten, Wwft / CDD, verduurzaming, desktoptaxaties, verlengen van bouwdepots of hogere hoofdsommen in combinatie met een overbrugging. Blijkbaar zijn die nog wel eens lastig in te passen in de reeds bestaande processen en heeft niet elke medewerker daar al voldoende kennis van. Ook is de verwerking van verhogingen, echtscheidingen en meeneemhypotheken veelal complexer dan die van een doorsnee aanvraag."

Om de belangrijkste oorzaken te achterhalen van een lage tevredenheid, heeft IngageChatGPT de feedback laten analyseren van kantoren die een onvoldoende gaven aan de afwikkeling van een bepaald dossier. Dit resulteerde in vijf aanbevelingen. Met ‘klanten’ worden vestigingen, adviseurs en binnendienst bedoeld.

  • Verbeter de communicatie: Klanten voelen zich vaak niet goed geïnformeerd over de voortgang van hun aanvraag en hebben moeite om de beoordelaar te bereiken. Zorg ervoor dat klanten regelmatig updates krijgen en dat beoordelaars gemakkelijk bereikbaar zijn.
  • Verminder de hoeveelheid documentatie: Klanten klagen over het feit dat er veel onnodige documenten worden opgevraagd. Zorg ervoor dat het aanvraagproces gestroomlijnd wordt en dat alleen relevante documenten worden opgevraagd.
  • Verbeter de snelheid: Klanten klagen vaak over de lange doorlooptijd van hun aanvraag. Zorg ervoor dat aanvragen snel worden verwerkt en dat klanten niet onnodig lang hoeven te wachten op een beslissing.
  • Zorg voor betere kwaliteitscontrole: Klanten klagen dat documenten niet goed worden gelezen en dat er fouten worden gemaakt bij het beoordelen van aanvragen. Zorg voor betere kwaliteitscontrole om ervoor te zorgen dat fouten worden voorkomen.
  • Wees proactief: Klanten klagen over het feit dat beoordelaars niet proactief genoeg zijn bij het oplossen van problemen. Zorg ervoor dat beoordelaars proactief zijn en problemen snel en efficiënt oplossen om klanten tevreden te houden.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter - Noves 7 april 2023

Korte reactie laten schrijven door Chatgpt: "Als klant is het goed om te lezen dat adviseurs tevreden zijn over de afhandeling van hypotheekaanvragen. Het is wel vervelend om te horen dat een (kleine) afwijking op het standaard acceptatiekader vaak voor problemen kan zorgen. De vijf aanbevelingen die worden gegeven om de tevredenheid van klanten te verbeteren, zoals betere communicatie, verminderen van documentatie en verbeterde kwaliteitscontrole, lijken me zeer waardevol en ik hoop dat geldverstrekkers hier snel mee aan de slag gaan."

Meer over
Hypotheekshop opent vestiging in Bodegraven

Hypotheekshop opent vestiging in Bodegraven

De Hypotheekshop heeft op 1 augustus een vestiging in Bodegraven geopend. De vestiging wordt geleid door Roy van Dreumel en Sebastiaan Kramer. Het netwerk van de...

Toch lichte stijging maximale hypotheek

Toch lichte stijging maximale hypotheek

De Hypotheekshop denkt dat de maximale hypotheek toch iets zal stijgen, ondanks de dalende financieringslastpercentages. De adviesketen: “Wegens de hoge inflatie...

Ruimte voor verlagen hypotheekrente

Ruimte voor verlagen hypotheekrente

Geldverstrekkers hebben weer ruimte gekregen om hun rentetarieven naar beneden aan te passen, iets wat sinds een week of twee voorzichtig gebeurt. Het totaalgemiddelde...

Gebrek aan uniformiteit bij werken met brondata

Gebrek aan uniformiteit bij werken met brondata

Er lijken (vanuit adviseurs gezien) meerdere oorzaken aan te wijzen waarom het gebruik van brondata nog geen grote vlucht heeft genomen, stelt De Hypotheekshop....

Hypotheekshop: starters kiezen minder vaak voor aflossingsvrij

Hypotheekshop: starters kiezen minder vaak voor aflossingsvrij

Starters financieren steeds minder met een deel aflossingsvrij, aldus De Hyptheekshop. "Door de hogere hypotheekrente is het verschil in netto maandlasten met een...

Alleen deze maand nog renteaanpassing zonder taxatiekosten

Alleen deze maand nog renteaanpassing zonder taxatiekosten

Tot eind van deze maand kan voor renteaanpassing (afhankelijk van het beleid van de betreffende geldverstrekker) nog gebruik worden gemaakt van de WOZ-beschikking....

Tien jaar vast populairste renteperiode

Tien jaar vast populairste renteperiode

Tien jaar vast is sinds een paar weken weer de populairste renteperiode, aldus De Hypotheekshop. De adviesketen: “Sinds 2018 kozen de meeste consumenten bij...

Hypotheekshop: stijging hypotheekrente vlakt af

Hypotheekshop: stijging hypotheekrente vlakt af

De stijging van de hypotheekrente, die sinds februari in een hoog tempo doorzette, lijkt enigszins af te vlakken, aldus de Hypotheekshop. Volgens de Hypotheekshop...

Hypotheekrente in hoog tempo op weg naar de drie procent

Hypotheekrente in hoog tempo op weg naar de drie procent

Kwamen de meeste rentetarieven op 20 en 30 jaar vast de afgelopen weken al boven de drie prrocent uit, nu lijkt het een kwestie van enkele weken (eind april) voordat...

Hypotheekshop: hypotheekrente steeg 1 procentpunt in eerste kwartaal

Hypotheekshop: hypotheekrente steeg 1 procentpunt in eerste kwartaal

De hypotheekrente is in het eerste kwartaal gestegen van 1,49 procent rond de jaarwisseling naar 2,48 procent op 1 april 2022. In totaal is de gemiddelde hypotheekrente...