Adviseurs over nazorg: Bert Verbrugge

Bert Verbrugge: “Publiek en privaatrecht qua nazorg gelijktrekken.”

“Trek publiek en privaatrecht qua nazorg gelijk.” Aldus Bert Verbrugge (Van Bruggen Adviesgroep Haarlem) over nazorg in VVP 01-2019.

Hoe heb jij de nazorg ingericht?

“Via een digitale nieuwsbrief informeer ik mijn klanten over algemene ontwikkelingen op het gebied van financiële producten en wetgeving. Daarnaast benader ik mijn klanten tweejaarlijks om te vragen of er wijzigingen hebben plaatsgevonden in hun persoonlijke of financiële situatie, zoals bijvoorbeeld gezinswijziging, andere baan, inkomenswijziging, waarde  woning, aanpassing woning, enzovoort. Daarbij informeer ik ze ook over belangrijke ontwikkelingen op het  gebied van financiële producten en wetgeving die specifiek spelen voor de desbetreffende klanten. Mijn ervaring is dat ik regelmatig contact heb met de klant omdat ik zoveel mogelijk probeer ook de schadeverzekeringen voor mijn klanten te verzorgen.”

Valt het bijhouden van premieontwikkelingen volgens jou onder nazorg? Wat vind je van de discussie hierover?

“In mijn dienstverlening naar de klant bekijk ik steeds of ik de klant kan helpen om zijn financiële producten passend en scherp te houden. Het is wel heel makkelijk om te stellen dat de adviseur de premieontwikkeling voor elke individuele klant moet bijhouden, tenzij je dat expliciet met de klant hebt afgesproken. Voor je het weet ben je voor alle financiële  producten verantwoordelijk en aansprakelijk om continu het best passende advies aan te bieden. Als jij de klant  op algemene wijze informeert, dan is het ook aan de klant om te bepalen of hij hier nader over geadviseerd wil worden. En daar hoort ook bij dat de klant voor advies moet betalen.”

Komt het vaak voor dat nazorg leidt tot een wezenlijk ander advies of product?

“Nee, nazorg betekent in de eerste plaats dat je de klant informeert en kijkt of de financiële producten nog passend zijn. Ook als de klant nog steeds een passende hypotheek en verzekeringen heeft, vindt hij het fijn om  daarin bevestigd te worden. De meeste klanten hebben niet een grote affiniteit met financiële zaken.

Maar nazorg kan ook wel degelijk tot een ander advies of product leiden. Bijvoorbeeld voor schadeverzekeringen maak ik via Voogd & Voogd automatisch jaarlijks een vergelijking die tot een aanpassing kan leiden. Minder vaak is er bijvoorbeeld een aanpassing nodig op hypotheek gebied, waarbij de impact voor de klant veelal groter is (bijvoorbeeld grotere besparing op de maandlasten).”

Zou de wetgever nadrukkelijk(er) moeten omschrijven wat nazorg inhoudt?

“Het zou het een stuk duidelijker maken als zowel het publiek als privaatrecht ten aanzien van nazorg met elkaar gelijk getrokken zou worden. Het zou helpen als duidelijk was wat een klant precies onder nazorg mag verwachten. Nu kun je dat als financiële dienstverlener ook al zelf omschrijven. Doordat alle financiële dienstverleners het zelf omschrijven (als ze het omschrijven) is het voor de consument lastig om door de bomen het bos te zien.”

Vraag je een aparte vergoeding voor nazorg? Zoja, hoeveel?

“Ik werk met een serviceabonnement, waarvoor ik een vergoeding vraag van 19,50 euro per maand. Het serviceabonnement is exclusief de nazorg voor schadeverzekering, omdat ik daarvoor door middel van provisie betaald krijg.”

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Banken, adviseurs en AFM verdienen volgens 'Kassa' de 'Schijtlijster Trofee'

Banken, adviseurs en AFM verdienen volgens 'Kassa' de 'Schijtlijster Trofee'

'Kassa' riep het publiek zaterdagavond op - in een item over nazorg bij ORV - om onder andere Rabobank, NVB en AFM te nomineren voor de 'Schijtlijster Trofee'. De...

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Twee derde van de consumenten die hun schadeverzekeringen af hebben gesloten via een tussenpersoon, weet niet of ze provisie betalen via de verzekeringspremie en...

AFM: premietrends niet actief melden binnen Wft-zorgplicht

AFM: premietrends niet actief melden binnen Wft-zorgplicht

Financieel adviseurs hebben in elk geval op grond van de Wft geen actieve plicht klanten over algemene trends in premiewijzigingen in te lichten, zegt de Autoriteit...

AFM scherpt richtlijn nazorg aan

AFM scherpt richtlijn nazorg aan

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft haar richtlijn voor nazorg voor adviseurs flink uitgebreid. De financiële waakhond kiest naar eigen zeggen...

Enquête 'Kassa' over nazorg door adviseur

Enquête 'Kassa' over nazorg door adviseur

Het consumentenprogramma 'Kassa' is de enquête 'Nazorg door financieel intermediair?' gestart.  'Kassa' wil weten of "jouw intermediair (tussenpersoon)...

Doe als de dierenarts (blog Lindenhaeghe)

Doe als de dierenarts (blog Lindenhaeghe)

"Nazorg: doe als de dierenarts, wees relevant en betrokken op het juiste moment." Dat schrijft Esther Vuijsters in de maandelijkse blog van Lindenhaeghe op VVP Online....

Webinar nibe-svv over nazorg

Webinar nibe-svv over nazorg

Nibe-SVV organiseert op maandagavond 31 oktober het webinar 'Doorlopende dienstverlening: zorgplicht of zorgkans?’ met Robin van Beem van Polis Advocaten....

Veel onvrede over gebrek aan nazorg bij hypotheek

Veel onvrede over gebrek aan nazorg bij hypotheek

Slechts 55 procent van de huizeneigenaren is tevreden over de diensverlening van hun hypotheekadviseur na het afsluiten van de hypotheek. Dat stelt onderzoek in...

Serviceabonnement niet populair bij Erkend adviseur

Serviceabonnement niet populair bij Erkend adviseur

Een serviceabonnement voor het verlenen van nazorg is niet populair onder Erkend adviseurs. UIt onderzoek van de SEH blijkt dat slechts 28 procent van de adviseurs...

Merkwaardige desinteresse bij klanten

Merkwaardige desinteresse bij klanten

"Ik ervaar geen wantrouwen bij de consument maar een merkwaardige desinteresse: verbeteringsvoorstellen van tienduizenden euro's worden voor kennisgeving aangenomen,...