Adviseurs over nazorg: Bert Verbrugge

Bert Verbrugge: “Publiek en privaatrecht qua nazorg gelijktrekken.”

“Trek publiek en privaatrecht qua nazorg gelijk.” Aldus Bert Verbrugge (Van Bruggen Adviesgroep Haarlem) over nazorg in VVP 01-2019.

Hoe heb jij de nazorg ingericht?

“Via een digitale nieuwsbrief informeer ik mijn klanten over algemene ontwikkelingen op het gebied van financiële producten en wetgeving. Daarnaast benader ik mijn klanten tweejaarlijks om te vragen of er wijzigingen hebben plaatsgevonden in hun persoonlijke of financiële situatie, zoals bijvoorbeeld gezinswijziging, andere baan, inkomenswijziging, waarde  woning, aanpassing woning, enzovoort. Daarbij informeer ik ze ook over belangrijke ontwikkelingen op het  gebied van financiële producten en wetgeving die specifiek spelen voor de desbetreffende klanten. Mijn ervaring is dat ik regelmatig contact heb met de klant omdat ik zoveel mogelijk probeer ook de schadeverzekeringen voor mijn klanten te verzorgen.”

Valt het bijhouden van premieontwikkelingen volgens jou onder nazorg? Wat vind je van de discussie hierover?

“In mijn dienstverlening naar de klant bekijk ik steeds of ik de klant kan helpen om zijn financiële producten passend en scherp te houden. Het is wel heel makkelijk om te stellen dat de adviseur de premieontwikkeling voor elke individuele klant moet bijhouden, tenzij je dat expliciet met de klant hebt afgesproken. Voor je het weet ben je voor alle financiële  producten verantwoordelijk en aansprakelijk om continu het best passende advies aan te bieden. Als jij de klant  op algemene wijze informeert, dan is het ook aan de klant om te bepalen of hij hier nader over geadviseerd wil worden. En daar hoort ook bij dat de klant voor advies moet betalen.”

Komt het vaak voor dat nazorg leidt tot een wezenlijk ander advies of product?

“Nee, nazorg betekent in de eerste plaats dat je de klant informeert en kijkt of de financiële producten nog passend zijn. Ook als de klant nog steeds een passende hypotheek en verzekeringen heeft, vindt hij het fijn om  daarin bevestigd te worden. De meeste klanten hebben niet een grote affiniteit met financiële zaken.

Maar nazorg kan ook wel degelijk tot een ander advies of product leiden. Bijvoorbeeld voor schadeverzekeringen maak ik via Voogd & Voogd automatisch jaarlijks een vergelijking die tot een aanpassing kan leiden. Minder vaak is er bijvoorbeeld een aanpassing nodig op hypotheek gebied, waarbij de impact voor de klant veelal groter is (bijvoorbeeld grotere besparing op de maandlasten).”

Zou de wetgever nadrukkelijk(er) moeten omschrijven wat nazorg inhoudt?

“Het zou het een stuk duidelijker maken als zowel het publiek als privaatrecht ten aanzien van nazorg met elkaar gelijk getrokken zou worden. Het zou helpen als duidelijk was wat een klant precies onder nazorg mag verwachten. Nu kun je dat als financiële dienstverlener ook al zelf omschrijven. Doordat alle financiële dienstverleners het zelf omschrijven (als ze het omschrijven) is het voor de consument lastig om door de bomen het bos te zien.”

Vraag je een aparte vergoeding voor nazorg? Zoja, hoeveel?

“Ik werk met een serviceabonnement, waarvoor ik een vergoeding vraag van 19,50 euro per maand. Het serviceabonnement is exclusief de nazorg voor schadeverzekering, omdat ik daarvoor door middel van provisie betaald krijg.”

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
CvB Kifid bevestigt: geen te lage ORV-dekking geadviseerd

CvB Kifid bevestigt: geen te lage ORV-dekking geadviseerd

(Kifid-uitspraak CvB 2021-0018) Adviseur Bert Verbrugge (Van Bruggen Adviesgroep Haarlem) heeft in 2006 geen te lage ORV-dekking geadviseerd. De Kifid-commissie...

Koersdaling geen wezenlijke wijziging beleggingspolis

Koersdaling geen wezenlijke wijziging beleggingspolis

De nazorgverplichting van een adviseur reikt bij beleggingsverzekeringen niet zover dat hij contact met consument diende op te nemen omdat de koersen van de aandelen...

Laksheid kost adviseur klant en geld

Laksheid kost adviseur klant en geld

(Kifid-uitspraak GC 2021-0075) De consument heeft een service-abonnement overeenkomst gesloten bij de tussenpersoon waarin is opgenomen dat de tussenpersoon voor...

Forse claims vermeende schending nazorgplicht

Forse claims vermeende schending nazorgplicht

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) NAZORG – Sinds de uitspraak van de Kifid Commissie van Beroep dat er geen premienazorgplicht is bij...

ORV-uitspraak doorgetrokken naar AOV

ORV-uitspraak doorgetrokken naar AOV

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) NAZORG – Ter beoordeling lag de vraag voor of Vanbreda Risk & Benefits tekort is geschoten in zijn...

Adviseur heeft geen nazorgplicht klant regelmatig te bezoeken

Adviseur heeft geen nazorgplicht klant regelmatig te bezoeken

De nazorgplicht van tussenpersonen strekt niet zo ver dat zij hun klanten regelmatig dienen te bezoeken en/of regelmatig dienen uit te nodigen voor een gesprek op...

Ontwikkelingen die dekking niet raken, vallen buiten nazorgplicht

Ontwikkelingen die dekking niet raken, vallen buiten nazorgplicht

Algemene ontwikkelingen, zoals het ingestelde provisieverbod, hebben geen gevolgen voor de dekking van de AOV en vallen daarmee niet onder de nazorgplicht. De Wft...

Geen plicht tot premienazorg

Geen plicht tot premienazorg

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN NAZORG – Anders dan de Geschillencommissie vindt de Commissie van Beroep van Kifid dat de adviseur niet gehouden is om de consument...

Adfiz: "Dienstverlening expliciet blijven communiceren"

Adfiz: "Dienstverlening expliciet blijven communiceren"

"De duidelijkheid die met deze uitspraak ontstaat is zeer welkom." Aldus Adfiz over de uitspraak vorige week van de Kifid-commissie van Beroep 'Adviseur hoeft niet...

Wiertsema (Adfiz): financiering nazorg hoger op de agenda

Wiertsema (Adfiz): financiering nazorg hoger op de agenda

"Ik vind het een goede zaak dat de AFM onlangs heeft aangekondigd onderzoek te willen doen naar de beheerfase. Maar dan moet de AFM wel de financiering in haar probleemanalyse...