Adviseurs over nazorg: Bert Verbrugge

Bert Verbrugge: “Publiek en privaatrecht qua nazorg gelijktrekken.”

“Trek publiek en privaatrecht qua nazorg gelijk.” Aldus Bert Verbrugge (Van Bruggen Adviesgroep Haarlem) over nazorg in VVP 01-2019.

Hoe heb jij de nazorg ingericht?

“Via een digitale nieuwsbrief informeer ik mijn klanten over algemene ontwikkelingen op het gebied van financiële producten en wetgeving. Daarnaast benader ik mijn klanten tweejaarlijks om te vragen of er wijzigingen hebben plaatsgevonden in hun persoonlijke of financiële situatie, zoals bijvoorbeeld gezinswijziging, andere baan, inkomenswijziging, waarde  woning, aanpassing woning, enzovoort. Daarbij informeer ik ze ook over belangrijke ontwikkelingen op het  gebied van financiële producten en wetgeving die specifiek spelen voor de desbetreffende klanten. Mijn ervaring is dat ik regelmatig contact heb met de klant omdat ik zoveel mogelijk probeer ook de schadeverzekeringen voor mijn klanten te verzorgen.”

Valt het bijhouden van premieontwikkelingen volgens jou onder nazorg? Wat vind je van de discussie hierover?

“In mijn dienstverlening naar de klant bekijk ik steeds of ik de klant kan helpen om zijn financiële producten passend en scherp te houden. Het is wel heel makkelijk om te stellen dat de adviseur de premieontwikkeling voor elke individuele klant moet bijhouden, tenzij je dat expliciet met de klant hebt afgesproken. Voor je het weet ben je voor alle financiële  producten verantwoordelijk en aansprakelijk om continu het best passende advies aan te bieden. Als jij de klant  op algemene wijze informeert, dan is het ook aan de klant om te bepalen of hij hier nader over geadviseerd wil worden. En daar hoort ook bij dat de klant voor advies moet betalen.”

Komt het vaak voor dat nazorg leidt tot een wezenlijk ander advies of product?

“Nee, nazorg betekent in de eerste plaats dat je de klant informeert en kijkt of de financiële producten nog passend zijn. Ook als de klant nog steeds een passende hypotheek en verzekeringen heeft, vindt hij het fijn om  daarin bevestigd te worden. De meeste klanten hebben niet een grote affiniteit met financiële zaken.

Maar nazorg kan ook wel degelijk tot een ander advies of product leiden. Bijvoorbeeld voor schadeverzekeringen maak ik via Voogd & Voogd automatisch jaarlijks een vergelijking die tot een aanpassing kan leiden. Minder vaak is er bijvoorbeeld een aanpassing nodig op hypotheek gebied, waarbij de impact voor de klant veelal groter is (bijvoorbeeld grotere besparing op de maandlasten).”

Zou de wetgever nadrukkelijk(er) moeten omschrijven wat nazorg inhoudt?

“Het zou het een stuk duidelijker maken als zowel het publiek als privaatrecht ten aanzien van nazorg met elkaar gelijk getrokken zou worden. Het zou helpen als duidelijk was wat een klant precies onder nazorg mag verwachten. Nu kun je dat als financiële dienstverlener ook al zelf omschrijven. Doordat alle financiële dienstverleners het zelf omschrijven (als ze het omschrijven) is het voor de consument lastig om door de bomen het bos te zien.”

Vraag je een aparte vergoeding voor nazorg? Zoja, hoeveel?

“Ik werk met een serviceabonnement, waarvoor ik een vergoeding vraag van 19,50 euro per maand. Het serviceabonnement is exclusief de nazorg voor schadeverzekering, omdat ik daarvoor door middel van provisie betaald krijg.”

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
GeldXpert eventueel naar rechter in nazorgkwestie

GeldXpert eventueel naar rechter in nazorgkwestie

GeldXpert stapt eventueel naar de rechter om duidelijkheid te verkrijgen over de reikwijdte van nazorg. Dat schrijft de keten in een reactie aan Kassa. De reactie...

"Ook SNS Bank betaalt klanten deel premie ORV terug"

"Ook SNS Bank betaalt klanten deel premie ORV terug"

Volgens Kassa komt "in navolging van de Rabobank nu ook SNS Bank klanten tegemoet die jarenlang te veel premie hebben betaald voor hun overlijdensrisicoverzekering,...

Nazorg beter vormgeven

Nazorg beter vormgeven

De Hypotheekshop onderschrijft het belang van onderhoud op financiële producten, tegelijk constateert de adviesketen dat er wel enkele punten zijn om rekening...

Jeroen Oversteegen aan het intermediair: "Laat je niet buitenspel zetten"

Jeroen Oversteegen aan het intermediair: "Laat je niet buitenspel zetten"

"Als het intermediair zijn rol niet pakt, rest de geldverstrekker niets anders dan rechtstreeks met de consument te communiceren." Zo begint de recente blog van...

Adviseurs over nazorg: André van Luijk

Adviseurs over nazorg: André van Luijk

“Zorgplicht en commercie kunnen elkaar prima versterken.” Aldus André van Luijk (Woonvisie Hypotheken en Verzekeringen, Rotterdam) over nazorg...

Adviseurs over nazorg: Wilma van der Sterre

Adviseurs over nazorg: Wilma van der Sterre

“Het komt regelmatig voor dat het advies of product verandert.” Aldus Wilma van der Sterre-Aarts (De Hypotheker Eindhoven 2x en De Hypotheker Veldhoven)...

Adviseurs over nazorg: Peggy van der Smitte

Adviseurs over nazorg: Peggy van der Smitte

“Ik vind dat bijhouden van de premieontwikkelingen niet standaard onder nazorg valt." Aldus Peggy van der Smitte (Marcel van der Smitte en Partners, Amersfoort)...

Grenzen aan nazorg

Grenzen aan nazorg

Weinig onderwerpen beroeren de gemoederen van financieel adviseurs momenteel zoveel als nazorg. En dan met name de vraag: moeten we nu wel of niet premieontwikkelingen...

PensioenRust: "Nazorg is meer dan alleen herrekenen premie"

PensioenRust: "Nazorg is meer dan alleen herrekenen premie"

Volgens PensioenRust bieden adviseurs te weinig inzicht bij de nazorg ORV. Te veel wordt alleen de premie herrekend. Aldus de makers van de applicatie bij de lancering...

Dossier nazorg: steeds aparte beroepsfout of niet?

Dossier nazorg: steeds aparte beroepsfout of niet?

Bureau DFO verwacht dat de kernvraag of in het nazorgdossier sprake is van een serie afzonderlijke beroepsfouten waarbij telkens het eigen risico BAV apart geldt,...