Adviseurs waarderen pakketten Faster Forward Elements, FinRust en My TP het meest

Jurjen Oosterbaan 2018 WV

De financieel adviseurs heeft de meeste waardering voor de pakketten van Faster Forward Elements (administratiesoftware), FinRust (adviessoftware/financiële planning) en vergelijkingssoftware (My TP), zo blijkt uit onderzoek van Bureau DFO.  Directeur Jurjen Oosterbaan Martinius noemt het verontrustend dat de kwaliteit van de beveiliging ergens aan het eind van de staart van de belangrijke aspecten wordt geplaatst.

Het DFO Onderzoek Financiële Software onderzoekt jaarlijks de ervaring met en de waardering van financieel advieskantoren voor de door hen gebruikte software op het gebied van (1) administratie, (2) advies- en financiële planning en (3) vergelijkingssoftware.

Aan de respondenten is een uitgebreide lijst met aspecten voorgelegd die van belang kunnen zijn bij het gebruik van financiële software. Aan de respondenten is verzocht aan te geven welke aspecten naar hun oordeel het belangrijkste zijn. Dit zijn:

  1. Gebruiksvriendelijkheid
  2. Prijs-kwaliteitverhouding
  3. Snelheid
  4. Kwaliteit van functionaliteit of modules
  5. Koppeling met andere pakketten.

Oosterbaan Martinius: “De resultaten laten zien dat gemiddeld genomen de gebruikers al vele jaren hetzelfde pakket gebruiken en hoewel dit per pakket verschilt, dat slechts gemiddeld een heel klein percentage overweegt over te stappen naar een ander pakket. De drempel die gevoeld wordt om van pakket te wisselen ligt erg hoog. Dit resultaat correspondeert met de ervaringen die iedereen in de praktijk zal herkennen. Heeft een kantoor eenmaal een pakket in gebruik, dan moet er veel gebeuren wil men van pakket wisselen met alle conversie-problemen van dien en medewerkers die met het nieuwe pakket moeten leren werken. In de praktijk betekent dit echter dat het pakket dat een kantoor eenmaal kiest waarschijnlijk vele jaren in gebruik blijft. Net als bij verzekeringen zijn er geen echt slechte pakketten meer. Het ene pakket past nu eenmaal beter bij het ene kantoor dan het andere pakket. Juist omdat je weet dat je een keuze maakt die langjarig de efficiency op het kantoor gaat bepalen zou je verwachten dat een meer dan grondige analyse aan deze keuze ten grondslag ligt."

Volgens Oosterbaan Martinius zou het logisch zijn wanneer er in de sector gespecialiseerde adviseurs zouden rondlopen die kantoren helpen bij de keuze van de voor hun kantoor meest geschikte softwarepakketten. "Misschien zijn ze er, maar ik ken ze niet. Dat is vreemd in een beroepsgroep die dagelijks zelf ervaart hoe belangrijk deskundig advies is voor het maken van een juiste keuze.”

Reactie toevoegen

 
Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Jurjen Oosterbaan Martinius (directeur Bureau DFO) roept intermediairgeoriënteerde organisaties op samen een extra bijdrage te leveren aan de digitalisering...

Jurjen Oosterbaan: "Publicatie Verbond schaadt aanzien sector"

Jurjen Oosterbaan: "Publicatie Verbond schaadt aanzien sector"

In ‘De Onderlinge’, een uitgave van het Platform Onderlinge Verzekeraars (POV) van het Verbond, adviseert advocaat Pieter Leerink om via interne memo’s...

VCN toost op eerste plaatsen in onderzoek serviceproviders DFO

VCN toost op eerste plaatsen in onderzoek serviceproviders DFO

Met een toost vierde VCN HypotheekService dat De Financiële Makelaar en KredietPunt Nederland binnen hun categorie door Bureau DFO zijn uitgeroepen tot meest...

Bureau DFO: “Serviceproviders op kruispunt”

Bureau DFO: “Serviceproviders op kruispunt”

Serviceproviders staan op een kruispunt, meent Bureau DFO bij de publicatie van zijn serviceprovider onderzoek 2021. Jurjen Oosterbaan Martinius, directeur Bureau...

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

Van de deelnemers aan het DFO-onderzoek serviceproviders 2021 verwacht 67 procent dat onderhoud en nazorg in de komende jaren voor hun kantoren belangrijker gaat...

Serviceproviders met hoogste waardering in onderzoek 2021 Bureau DFO

Serviceproviders met hoogste waardering in onderzoek 2021 Bureau DFO

Bureau DFO heeft de hoogste gewaardeerde serviceproviders in zijn onderzoek 2021 bekendgemaakt. De uitkomsten zijn gebaseerd op 2.167 waarnemingen. Bij de grote...

Bureau DFO: provisieverbod raakt meest kwetsbaren

Bureau DFO: provisieverbod raakt meest kwetsbaren

“Het maatschappelijk belang van de overlijdensrisicoverzekeringen is groot. Veel leed kan tegen verwaarloosbare kosten worden voorkomen. Wet- en regelgeving...

Concentratie: het wordt kiezen of delen

Concentratie: het wordt kiezen of delen

(Jurjen Oosterbaan Martinius (Bureau DFO) in VVP-special Business Support 2021) Binnen het intermediair vindt een ongekende concentratie plaats. Deze ontwikkeling...

Pokket scoort hoog in DFO onderzoek

Pokket scoort hoog in DFO onderzoek

Pokket scoort op het onderdeel Gebruiksvriendelijkheid hoog in het onderzoek van Bureau DFO onder financieel adviseurs. Tevens behaalt Pokket een eerste plaats...

Stappenplan voor AOV-onderhoud

Stappenplan voor AOV-onderhoud

FinRust samen met Bureau DFO een stappenplan ontwikkeld voor AOV-onderhoud. Bij het stappenplan zitten ondersteunende materialen als voorbeeld e-mails, vragenlijsten...