Aegon stuntelt bij compensatie woekerpolis

Aegon (gebouw Mariahoeve, eigen foto)

"Duizenden mensen die net in 2013 gecompenseerd zijn voor hun woekerpolis, zijn de dupe van een nieuwe fout. Aegon heeft de uitgekeerde compensatie voor hun woekerpolissen namelijk verkeerd opgegeven aan de Belastingdienst. Consumenten die niet heel goed opletten, betalen daardoor al snel onterecht 20 procent revisierente. Zij worden dan opnieuw gedupeerd." Aldus de Consumentenbond

 

De bond: "Aegon keerde vorig jaar de langverwachte compensatie uit aan tienduizenden consumenten die jarenlang teveel kosten hebben betaald voor hun woekerpolis. Consumenten die hun product hebben 'ontwoekerd' doordat ze de verzekering hebben afgekocht of overgegaan zijn naar een andere verzekeraar of een bankspaarproduct kregen deze compensatie rechtstreeks op hun bankrekening gestort. Bij hen speelt deze fout. Als de verzekering nog loopt, speelt dit probleem niet.

"Aegon heeft de uitkering van de compensatie doorgegeven aan de Belastingdienst, maar heeft daarbij een verkeerde codering gebruikt. Daardoor is deze compensatie in de verkeerde rubriek terecht gekomen van de vooraf ingevulde belastingaangifte. De uitkering staat nu ingevuld in de rubriek 'afkoopsommen lijfrente die onder de loonheffing vielen en waarover revisierente moet worden betaald'. Hierdoor wordt consumenten onterecht 20 procent revisierente berekend over deze compensatie.

"De uitkering had eigenlijk ingevuld moeten worden in de rubriek 'AOW, pensioen, lijfrente en andere uitkeringen of afkoopsommen die onder de loonheffing vielen'. Daarover betaal je geen revisierente.
"De staatssecretaris van Financiën heeft in het compensatiebesluit van december 2011 namelijk heel duidelijk vermeld wat er moet gebeuren met een nabetaling van een compensatie van een verzekering die niet meer bij een verzekeraar loopt of is afgekocht: 'Nabetaling wordt aangemerkt als reguliere verzekeringsuitkering en niet als een gedeeltelijke afkoopsom.' De consument hoeft dus geen revisierente te betalen.
"De Consumentenbond heeft de Belastingdienst van deze fout op de hoogte gesteld en de Belastingdienst is nu in allerijl op zoek naar een oplossing om deze fout in de Belastingaangifte 2013 recht te kunnen zetten. Als consumenten deze fout in hun belastingaangifte zelf handmatig herstellen, zal dat opgemerkt worden door de Belastingdienst.

"Het ministerie van Financiën - waar de Belastingdienst onder valt - zal zo spoedig mogelijk bekend maken hoe consumenten deze fout kunnen herstellen, zodat ze niet teveel betalen. Zodra de oplossing van de Belastingdienst bekend is, plaatst de Consumentenbond een hierobver een nieuwsbericht.
"Wat verder opvalt is dat Aegon 52% loonheffing heeft ingehouden, terwijl dit percentage afhankelijk is van iemands inkomen. In veel gevallen is er dus in eerste instantie teveel belasting ingehouden. De teveel ingehouden loonheffing wordt automatisch verrekend in de aangifte inkomstenbelasting: de klant krijgt het bedrag dat u tot nu toe ten onrechte misliep dus terug bij de aanslag inkomstenbelasting."
De Consumentenbond is benieuwd of deze fout alleen gemaakt is door Aegon of ook door andere verzekeraars. Zij roept mensen op dit te melden.

Heeft de klant de belastingaangifte over 2013 al verstuurd, dan is dat geen probleem, aldus de bond: hij kan een nieuwe - gecorrigeerde versie - indienen.

Reactie toevoegen

 
Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

René Graafsma noemt schikkingen woekerpolissen flutvoorstellen

René Graafsma noemt schikkingen woekerpolissen flutvoorstellen

“De huidige voorgestelde schikkingen van woekerpolissen met Nationale-Nederlanden, DeltaLloyd, a.s.r. en Aegon – met alle voorgaande merken en handelsnamen...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

"Pensioencommunicatie werpt vruchten af"

"Pensioencommunicatie werpt vruchten af"

Van de werknemers vindt 84 procent het belangrijk de pensioenregeling te bespreken tijdens een sollicitatie. Voor 83 procent is pensioenplanning belangrijk voor...

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de contractering van zorgaanbieders dit jaar weer niet rond is bij de start van het overstapseizoen. De Consumentenbond...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

(Uit VVP 5-2023) Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De...

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De drie finalisten waren...

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk vandaag om 16.00 uur naar de live-uitzending van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest klantgerichte advieskantoor...