AFM biedt stappenplan hersteladvies woekerpolis

Woekerpolis (dossier)

Financieel adviseurs die hun klanten willen helpen met mogelijke financiële gevolgen van beleggingsverzekeringen kunnen gebruik maken van een stappenplan dat de AFM heeft opgesteld.

Het stappenplan is een hulpmiddel om in het belang van de klant te komen tot een goede oplossing voor klanten die door hun beleggingsverzekering gaten oplopen in hun financiële planning, aldus de AFM. "Dit kan bijdragen aan herstel van vertrouwen in de financieel adviseur. De AFM wijst consumenten met een beleggingsverzekering er dringend op om in actie te komen."

De AFM heeft in haar nieuwsbrief van 29 november 2011 al aandacht besteed aan de manier waarop adviseurs om zouden moeten gaan met hun adviezen over lopende beleggingsverzekeringen. De rol van de adviseur bij de begeleiding van deze klanten met een beleggingsverzekering is hierin besproken. Ook is uitgelegd waaraan een hersteladvies moet voldoen. De AFM heeft hierop vragen gekregen over de manier waarop een adviseur het proces rond het hersteladvies kan vormgeven en wil adviseurs hier graag bij helpen.

"De AFM heeft in de markt gezocht naar voorbeelden die illustreren hoe een goed hersteladvies wordt vormgegeven. Op basis van deze voorbeelden en gesprekken met kenners van de advisering is een stappenplan opgesteld aan de hand waarvan adviseurs het hersteladvies vorm kunnen geven. De AFM heeft in de markt geconstateerd dat adviseurs die het hersteladvies goed vormgeven, dit doen op een soortgelijke wijze als in het stappenplan wordt beschreven", aldus de AFM.

"Uitgangspunt in het hersteladvies is het doelherstel van de klant: is het nog (realistisch) mogelijk om de oorspronkelijke doelstelling te behalen? Zo niet, hoe kan de positie van de klant dan zoveel mogelijk worden verbeterd? Het is belangrijk dat u als adviseur uw klanten actief benadert: dat is dé manier om te voorkomen dat in de toekomst klanten hun doelstelling, voor hen mogelijk onverwacht, niet halen. Het stappenplan gaat uit van de situatie dat de adviseur zijn eigen, huidige klanten helpt."

Reactie toevoegen

 

Reacties

karel - 14 oktober 2012

De AFM is een ambtenarensocieteit.welke binnenkort fuseert met de consumentenbond en Radar. Waren ze ooit toezichthouder? Of zijn ze het nooit geweest.

Pollo - 13 oktober 2012

Voor zover ik het allemaal nog kan volgen is de compensatieregeling a la Wabeke voor de consumentenstichtingen en de politiek de afdoende oplossing. Als we even negeren dat heel veel polishouders nog steeds geen compensatie/wijzigngs/verbeteringsvoorstel hebben ontvangen, is daarmee voor de verzekeraar de kous af. Aegon meende dat recent ook al. en staatsbedrijf ASR lijkt ook op dat pad. Voor ons , de echte adviseurs, blijft de situaite onveranderd: de relaties zijn teleurgesteld, en gaan never nooit niet het bedoelde kapitaal halen. Voor de klant is daarmee de kous niet af, integendeel, die staat met z'n blote voeten op het kouwe zeil. Wij moeten de door onszelf geadviseerde klanten zo goed mogelijk helpen alsnog zo dicht mogelijk bij hun nu gestelde doelen te komen. Het lijkt me dat dit een normale handelswijze is, die echter niet als alreeds betaald kan worden beschouwd uit de provisie tevens strekkend tot onderhoud van de polis.Tenzij we aannemen dat in de provisies de ontwoekerprocedure en het hersteladvies al waren meegenomen. Dit zijn vrij vergaande processen, die al snel uitmonden in een totaal nieuw advies, waarvoor inventarisatie kennis ervaring risicobereidheid en doelstellingen op de wijze anno 2013 in kaart dienen te worden gebracht, gedocumenteerd, vastgelegd, inclusief handtekeningencollectie opdrachtbevestiging DVD en overige rataplan. Om nog maar niet de ellende uit fiscaliteit veranderde regelgeving te noemen. Daarvoor is de provise uit 1990-2005 al helemaal niet bedoeld of toereikend. De toenmalige praktijk( jammer maar van schijnheiligheid wordt neimand beter) was dat ik van een welbekend verzekeraar een heuse laptop van 8 kilo mee kreeg, met hun programmatuur erop en in één avond een polis "opschreef" om -als het niet lukte de banden te verstevigen- te volstaan met het toezenden van jaaroverzichten, Toenmalige acountmanagers gaven dat ook aan in 1 keer opschrijven en klaar. Veel beter dan schade met al dat onderhoud! en hypotheken, met al die deadlines en vele vervolgafspraken. Mijn inschatting is dat de AFM nog steeds leeft in de historische waan van "torenhoge woekerprovisies" waarmee verzekeraars de intermediairs als bliksemafleider wilden gebruiken. Al iemand opgevallen dat op E.V. na vrijwel geen consumentenprograma of stichting de pijlen nog richt op het intermediair? Geen enkel intermediairbedirjf zal anno 2012 al zijn tijd kunnen gaan besteden aan het kostelooss adviseren omtrent deze polissen. De AFM mag natuurlijk best VRAGEN of wij hier een actieve rol in willen spelen en onze beloning matigen vanwege medeleven met de klanten waarvoor wij deze producten tot onze spijt hebben afgesloten. En bijvoorbeeld aangeven dat een redelijke declaratie van ons via de verzekeraar aan de klant mag worden vergoed. Dat kon wel eens een beter resultaat opleveren dat deze eis om deze ongelooflijke berg werk om niet te verrichten..

Jeffrey Leichel (ODIN) - 13 oktober 2012

De praktijk: 1. Compensatieregelingen houden woekerpolissen juist in stand! 2. Bank rekent voor switch naar bijv. banksparen € 250,00 3. Als je niet rechtstreeks zaken doet met bank moet je het via serviceprovider doen. Extra kosten voor klant min. € 250,00 4. Traject omzetten hypotheekconstruct duurt minimaal 3 maanden met 10 uur werk. 5. AFM rept met geen woord over het claimen van schade uit het verleden, terwijl KiFiD aantoonbaar veel hogere schades toekent dan compensatieregeling 6. Zeker 70% van alle woekerpolissen liggen bij banken/verzekeraars zelf. Die kunnen dit nooit alleen aan. Vanuit een zuivere klantgedachte zouden banken/verzekeraars intermediairs moeten inhuren om dit snel op te lossen. Tenslotte is hersteladvies een misleidend woord. Dat wekt de indruk dat je iets fout hebt gedaan. Het is een verbeteradvies. Omdat er steeds beter inzicht komt in de werkelijke kosten en werking van beleggingsverzekeringen.

Sytse - 12 oktober 2012

Is dit nu een hersteladvies voor een beleggingsverzekering of een woekerpolis? De verzekeraars hebben alle woekerpolissen toch gecompenseerd? Zouden we dan het woord woekerpolis niet meer gebruiken in deze context en voortaan spreken over een nieuw advies wegens tegenvallende beleggingsopbrengsten?

Pollo - 12 oktober 2012

Het stappenplan valt me mee, dat ziet er best praktisch uit. Al is het een ondoenlijke klus om alle polishouders van een compleet advies te voorzien. Wle blijf ik het raar vinden dat wij alles gratis moeten doen, terwijl de aanbieders met hun nieuwe produkten gewoon weer dikke winst maken. Reaal rekent in het nieuwe produkt ongeveer een tientje p.m poliskosten en 0,35% over de waarde jaarlijks. En dat mag ik aan de relaties gratis gaan uitleggen. Dan is het rendement bij een vele procenten lagere prognose nog hoger dan bij het oude product bij 8% prognose, kan je nagaan hoevel ze al hebben binnengeharkt. Maar laten we positef zijn; AFM een dikke voldoende voor het stappenplan!

Leo - 12 oktober 2012

AFM gaat opnieuw zijn boekje te buiten. Opdracht was toezicht houden. Niet: wetten schrijven.

koppers asuurantien - 12 oktober 2012

koppers assurantien wil advies geven maar pas op u provisie betaling adviseur mag u af trekken van de belasting omdat dit er in zit maar een faktuur moet u zelf betalen dat voor zit ook in de woeker polis. door minister als afm en meelopers als woeker polis afgedaan . het is extra binnen komst van belasting te hopen na 2013 geen client di normaal;e baan heeft kunnen deze bedragen betalen het werdt namelijk altijd in delen betaald. ministerie weet niet eens wat vertel bij europeesche gemeenschap laat staan dat hij iets weet van verzekeringen. dat diploma werdt op de universiteit weg gegeven als men econnmie stuurdeerde. er zijn te veel mensen mee bezich die geen verstaan vaN BELASTINGEN HEBBEN ALS OOK NIET VAN VERZEKERINGEN

Aad Mansveld - 12 oktober 2012

Gaat niet werken zo.

Hans - 12 oktober 2012

Woekerpolissen bestaan inderdaad niet meer, als het goed is wordt gecompenseerd door de verzekeraars als niet aan de afgesproken kostennorm wordt voldaan. Indien een klant nu een ander product wil hebben dan kan je het stappenplan van de AFM natuurlijk volgen. Dat is een hulpmiddel en m.i. helemaal niet verplicht. Het is ook een misvatting dat alles kosteloos moet. Een klant die nu een andere doelstelling heeft met zijn kapitaalsverzekering of lijfrentekapitaalsverzekering en/of een andere visie heeft ten aanzien van beleggen die wil dus een ander produkt en daar hoort het adviestraject bij dat wettelijk verplicht is. Voor de advieswerkzaamheden reken je gewoon kosten en voor de bemiddeling ook. Je kan natuurlijk wel een bestaande klant een kosteloos eerste gesprek aanbieden. Tijdens dat gesprek stel je de eventueel veranderde behoeften en wensen vast en leg je ook vast wat het kost. De AFM kan helemaal niet afdwingen dat je niets rekent. Je bent zelfs stom bezig als je voor bijv. 1000 klanten in je portefeuille niets rekent voor de nieuwe adviezen. Dan ga je failliet en daar is de klant helemaal niet gebaat mee aangezien het nieuwe advieskantoor per definitie niets gratis zal gaan doen. Je moet je procedures efficient, vakkundig, eerlijk en transparant inrichten. Vraag niet enorme bedragen voor een simpele productomzetting, vraag voor verpandde polissen 50% meer want dat kost nu eenmaal een paar maanden extra tijd.

Rob van Sneladvies.nl - 12 oktober 2012

Komen ze ook met richtlijnen voor banken die toestemming moeten verlenen voor omzetting van verpandde polissen? Dit proces verloopt dramatisch!

Meer over
AFM-boete van 50.000 euro voor Vast & Verzeker

AFM-boete van 50.000 euro voor Vast & Verzeker

De AFM heeft een last onder dwangsom van 50.000 euro opgelegd aan Vast & Verzeker B.V. vanwege het niet volledig aanleveren van informatie. De AFM wil onderzoeken...

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

De AFM publiceert de Leidraad duurzaamheidsclaims. Met deze leidraad geeft de AFM handvatten aan financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders voor het doen...

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes op de 100 Nederlanders zegt te zijn overgestapt naar een goedkopere verzekering met een minder uitgebreide dekking. Aldus de AFM Consumentenmonitor voorjaar...

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest is herbenoemd als bestuursvoorzitter van de AFM voor een periode van vier jaar. De nieuwe termijn gaat in op 1 februari 2024. Van Geest (1962) is...

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

De AFM is volgens Adfiz gestart met het eerder dit jaar aangekondigde onderzoek naar de kwaliteit van hypotheekadvies. De AFM heeft aangegeven voor het onderzoek...

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

De AFM heeft familiebedrijf Bliss Hypotheekadviseurs uit Spijkenisse een collectieve vergunning verleend. De goedkeuring van de vergunningaanvraag is inmiddels ook...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB zijn tegen extra leenruimte voor alleenstaanden, zoals voorgesteld in de Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024. In hun reactie op de internetconsultatie...

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders hebben de afgelopen vijf jaar 1,68 miljoen klanten benaderd over mogelijke risico’s van hun aflossingsvrije hypotheek. In die periode is...

AFM publiceert aanwijzing, ook al heeft VACZ belogingsregels aangepast

AFM publiceert aanwijzing, ook al heeft VACZ belogingsregels aangepast

De AFM gaf op 25 oktober 2022 een aanwijzing aan Verzekeringsadviescentrum Zaanstad (VACZ) wegens overtreding van de Wft. VACZ schoot volgens de AFM tekort in verplichtingen...