Afm: "zorgelijk dat sommige adviseurs geen inzicht hebben in hun portefeuille beleggingsverzekeringen"

AFM gebouw

De AFM noemt het "zorgelijk" dat sommige adviseurs geen duidelijk inzicht hebben in hun portefeuille beleggingsverzekeringen. De AFM heeft een aantal good practices opgesteld om adviseurs te helpen bij het activeren van woekerpolishouders.

De toezichthouder: "In oktober 2015 hebben wij bij zestig adviseurs met veel beleggingsverzekeringen in hun portefeuille een uitvraag gedaan over de stand van zaken bij de nazorg voor beleggingsverzekeringen. Op basis van de resultaten delen wij de belangrijkste conclusies en enkele good practices hieruit.

"Het blijkt dat de meeste adviseurs meer dan 80% van hun klanten met hypotheekgebonden beleggingsverzekeringen hebben geactiveerd. Hiermee hebben zij het streefcijfer behaald.

De navraag laat echter ook grote verschillen zien in het inzicht in de portefeuille beleggingsverzekeringen per adviseur. Dit is zorgelijk. Zo weten sommige adviseurs niet uit welk type beleggingsverzekeringen hun portefeuille bestaat. Het is belangrijk dat adviseurs een goed en gedetailleerd inzicht hebben in hun eigen portefeuille.

"Een andere conclusie is dat er onduidelijkheid bestaat over het verschil tussen adviseren en activeren. Bij hersteladvies gelden dezelfde adviesregels als voor ieder ander advies over impactvolle financiële producten. Klanten die aangeven geen hersteladvies te willen, moeten goed worden geactiveerd. Dit betekent dat zij inzicht krijgen in hun situatie en overzicht van de verbetermogelijkheden en zo nodig stappen ondernemen om hun situatie te verbeteren."
Uit de ontvangen informatie heeft de AFM een aantal good practices gehaald. Sommige adviseurs hebben één medewerker (gedeeltelijk) vrijgemaakt om hersteladvies te laten geven. Dit is efficiënter, omdat deze medewerker gespecialiseerd is in het geven van hersteladvies.

De AFM verder: "Het hersteladvies is kosteloos. Er worden alleen kosten gerekend voor activiteiten die niet bij het hersteladvies horen. Daarom heeft een aantal adviseurs een apart informatiedocument opgesteld. Hierin staat waarvoor wel en waarvoor geen kosten gerekend worden. Hierdoor begrijpen klanten vaak beter wat het nut en de noodzaak van hersteladvies is en zijn zij geneigd sneller in te gaan op het aanbod van hersteladvies."
Eén adviseur geeft in het hersteladviestraject de voorkeur aan een gecombineerde benadering. Hij biedt zijn klanten een actueel overzicht van de stand van zaken voor wat betreft andere financiële producten zoals spaarproducten en lijfrenteverzekeringen. Voor hem leidt dit structureel tot hogere klantwaarderingen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Berend Tooms - 3 februari 2016

Als je de stand van de automatisering (de Anva's, CCSen, Unit4en etc en alle voorgangers ervan) van een adviseur een jaar of 10-15-20 geleden in ogenschouw neemt, is het bijzonder te noemen dat deze veelheid aan verschillende producten met evenzoveel exotische namen, inhoud en dekkingen überhaubt ergens vermeld is. En dan nog belangrijke zaken als wel/niet AO-dekking, wel/niet ORV-dekking, wel/niet verzorging, wel/niet garantie (en hoe steekt die dan in elkaar?), wel/niet verpand, wel/niet KEW. Uiteraard zit er in vrijwel alle gevallen wel een kopie in een al dan niet digitaal archief, maar dat maakt het nog niet eenvoudig bereikbaar voor behandeling, laat staan voor selecties en analyses. Bijna elk dossier is handwerk, alleen al om te kunnen beoordelen of het er iets mee te maken heeft. Ik ben blij dat ik in mijn omgeving de polissen met winstdeling (overigens wel de volgende woekerpolis) kan deselecteren. Meer geluk dan wijsheid, maar wel blij. Daarnaast werd er in prolongatie doorgaans niet meer dan premie (en provisie) gecommuniceerd. Dat leek en vond men voldoende. Een verzekeraar als DL vind het inmiddels niet meer nodig om dat te communiceren. Van de nieuwe ORV's daar hoor je nooit meer wat. Maar ook, neem bijvoorbeeld de Ruiter3. Heel erg noodzakelijk om de klant te kunnen adviseren. Goed die is er dan, maar het er telkens over kunnen beschikken door de adviseur is een volgend probleem. De klant krijgt um toegestuurd of verschijn inmiddels in zijn/haar mijnomgeving. De adviseur staat vaak op achterstand, die moet maar per stuk kijken op een extranet. Er zijn verzekeraars die iets dergelijks inmiddels, hoera, via de GRS (DBS) over Aplaza je administratie inschieten, maar er zijn er ook waar je per stuk moet bellen. En dan alles wat daar tussen zit. Overigens kost het de aanbieder soms net zoveel moeite om in de spelonken van hun automatisering de juiste informatie naar boven te halen en een zorgvuldige uitsplitsing van kosten te presenteren, maar dat ter zijde.

Meer over
AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen

AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen

De AFM is positief over de gedragscode van de aanbieders van Buy Now Pay Later (BNPL) om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Om consumenten voldoende...

Momentum dient tuchtklacht in tegen AFM-accountants

Momentum dient tuchtklacht in tegen AFM-accountants

Momentum Capital stapt naar de Accountantskamer - het college dat is belast met het tuchtrecht voor accountants - omdat twee AFM-accountants de beroepsregels zouden...

AFM-boete van 50.000 euro voor Vast & Verzeker

AFM-boete van 50.000 euro voor Vast & Verzeker

De AFM heeft een last onder dwangsom van 50.000 euro opgelegd aan Vast & Verzeker B.V. vanwege het niet volledig aanleveren van informatie. De AFM wil onderzoeken...

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

De AFM publiceert de Leidraad duurzaamheidsclaims. Met deze leidraad geeft de AFM handvatten aan financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders voor het doen...

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes op de 100 Nederlanders zegt te zijn overgestapt naar een goedkopere verzekering met een minder uitgebreide dekking. Aldus de AFM Consumentenmonitor voorjaar...

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest is herbenoemd als bestuursvoorzitter van de AFM voor een periode van vier jaar. De nieuwe termijn gaat in op 1 februari 2024. Van Geest (1962) is...

Hof: ook kosteninhouding Aegon Fundplan miste contractuele grondslag

Hof: ook kosteninhouding Aegon Fundplan miste contractuele grondslag

Het gerechtshof Den Haag heeft, in navolging van de uitspraak in de zaak tegen Nationale-Nederlanden, ook uitspraak gedaan in de collectieve procedure van de Vereniging...

Hof: oneerlijk beding in voorwaarden beleggingspolis NN

Hof: oneerlijk beding in voorwaarden beleggingspolis NN

Volgens het Gerechtshof Den Haag heeft NN op beleggingspolissen kosten ingehouden die niet met de klanten overeen waren gekomen. Het gaat om de zogenaamde eerste...

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

De AFM is volgens Adfiz gestart met het eerder dit jaar aangekondigde onderzoek naar de kwaliteit van hypotheekadvies. De AFM heeft aangegeven voor het onderzoek...

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

De AFM heeft familiebedrijf Bliss Hypotheekadviseurs uit Spijkenisse een collectieve vergunning verleend. De goedkeuring van de vergunningaanvraag is inmiddels ook...