Afm: "zorgelijk dat sommige adviseurs geen inzicht hebben in hun portefeuille beleggingsverzekeringen"

AFM gebouw

De AFM noemt het "zorgelijk" dat sommige adviseurs geen duidelijk inzicht hebben in hun portefeuille beleggingsverzekeringen. De AFM heeft een aantal good practices opgesteld om adviseurs te helpen bij het activeren van woekerpolishouders.

De toezichthouder: "In oktober 2015 hebben wij bij zestig adviseurs met veel beleggingsverzekeringen in hun portefeuille een uitvraag gedaan over de stand van zaken bij de nazorg voor beleggingsverzekeringen. Op basis van de resultaten delen wij de belangrijkste conclusies en enkele good practices hieruit.

"Het blijkt dat de meeste adviseurs meer dan 80% van hun klanten met hypotheekgebonden beleggingsverzekeringen hebben geactiveerd. Hiermee hebben zij het streefcijfer behaald.

De navraag laat echter ook grote verschillen zien in het inzicht in de portefeuille beleggingsverzekeringen per adviseur. Dit is zorgelijk. Zo weten sommige adviseurs niet uit welk type beleggingsverzekeringen hun portefeuille bestaat. Het is belangrijk dat adviseurs een goed en gedetailleerd inzicht hebben in hun eigen portefeuille.

"Een andere conclusie is dat er onduidelijkheid bestaat over het verschil tussen adviseren en activeren. Bij hersteladvies gelden dezelfde adviesregels als voor ieder ander advies over impactvolle financiële producten. Klanten die aangeven geen hersteladvies te willen, moeten goed worden geactiveerd. Dit betekent dat zij inzicht krijgen in hun situatie en overzicht van de verbetermogelijkheden en zo nodig stappen ondernemen om hun situatie te verbeteren."
Uit de ontvangen informatie heeft de AFM een aantal good practices gehaald. Sommige adviseurs hebben één medewerker (gedeeltelijk) vrijgemaakt om hersteladvies te laten geven. Dit is efficiënter, omdat deze medewerker gespecialiseerd is in het geven van hersteladvies.

De AFM verder: "Het hersteladvies is kosteloos. Er worden alleen kosten gerekend voor activiteiten die niet bij het hersteladvies horen. Daarom heeft een aantal adviseurs een apart informatiedocument opgesteld. Hierin staat waarvoor wel en waarvoor geen kosten gerekend worden. Hierdoor begrijpen klanten vaak beter wat het nut en de noodzaak van hersteladvies is en zijn zij geneigd sneller in te gaan op het aanbod van hersteladvies."
Eén adviseur geeft in het hersteladviestraject de voorkeur aan een gecombineerde benadering. Hij biedt zijn klanten een actueel overzicht van de stand van zaken voor wat betreft andere financiële producten zoals spaarproducten en lijfrenteverzekeringen. Voor hem leidt dit structureel tot hogere klantwaarderingen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Berend Tooms - 3 februari 2016

Als je de stand van de automatisering (de Anva's, CCSen, Unit4en etc en alle voorgangers ervan) van een adviseur een jaar of 10-15-20 geleden in ogenschouw neemt, is het bijzonder te noemen dat deze veelheid aan verschillende producten met evenzoveel exotische namen, inhoud en dekkingen überhaubt ergens vermeld is. En dan nog belangrijke zaken als wel/niet AO-dekking, wel/niet ORV-dekking, wel/niet verzorging, wel/niet garantie (en hoe steekt die dan in elkaar?), wel/niet verpand, wel/niet KEW. Uiteraard zit er in vrijwel alle gevallen wel een kopie in een al dan niet digitaal archief, maar dat maakt het nog niet eenvoudig bereikbaar voor behandeling, laat staan voor selecties en analyses. Bijna elk dossier is handwerk, alleen al om te kunnen beoordelen of het er iets mee te maken heeft. Ik ben blij dat ik in mijn omgeving de polissen met winstdeling (overigens wel de volgende woekerpolis) kan deselecteren. Meer geluk dan wijsheid, maar wel blij. Daarnaast werd er in prolongatie doorgaans niet meer dan premie (en provisie) gecommuniceerd. Dat leek en vond men voldoende. Een verzekeraar als DL vind het inmiddels niet meer nodig om dat te communiceren. Van de nieuwe ORV's daar hoor je nooit meer wat. Maar ook, neem bijvoorbeeld de Ruiter3. Heel erg noodzakelijk om de klant te kunnen adviseren. Goed die is er dan, maar het er telkens over kunnen beschikken door de adviseur is een volgend probleem. De klant krijgt um toegestuurd of verschijn inmiddels in zijn/haar mijnomgeving. De adviseur staat vaak op achterstand, die moet maar per stuk kijken op een extranet. Er zijn verzekeraars die iets dergelijks inmiddels, hoera, via de GRS (DBS) over Aplaza je administratie inschieten, maar er zijn er ook waar je per stuk moet bellen. En dan alles wat daar tussen zit. Overigens kost het de aanbieder soms net zoveel moeite om in de spelonken van hun automatisering de juiste informatie naar boven te halen en een zorgvuldige uitsplitsing van kosten te presenteren, maar dat ter zijde.

Meer over
VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB zijn tegen extra leenruimte voor alleenstaanden, zoals voorgesteld in de Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024. In hun reactie op de internetconsultatie...

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders hebben de afgelopen vijf jaar 1,68 miljoen klanten benaderd over mogelijke risico’s van hun aflossingsvrije hypotheek. In die periode is...

AFM publiceert aanwijzing, ook al heeft VACZ belogingsregels aangepast

AFM publiceert aanwijzing, ook al heeft VACZ belogingsregels aangepast

De AFM gaf op 25 oktober 2022 een aanwijzing aan Verzekeringsadviescentrum Zaanstad (VACZ) wegens overtreding van de Wft. VACZ schoot volgens de AFM tekort in verplichtingen...

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

Nog even nagenieten van de tweede editie van het VIP Congres? Bekijk dan de sfeerimpressie van deze digitale innovatiedag, georganiseerd door VVP en de Stichting...

Kifid: vrijwel alle klachtclusters beleggingsverzekeringen afgerond

Kifid: vrijwel alle klachtclusters beleggingsverzekeringen afgerond

Kifid heeft in de eerste helft van 2023 ruim 80 klachten over beleggingsverzekeringen afgerond. In 54 klachtzaken heeft de Geschillencommissie duidelijkheid gegeven...

Sander Dekker nieuwe voorzitter raad van toezicht AFM

Sander Dekker nieuwe voorzitter raad van toezicht AFM

Sander Dekker is benoemd tot voorzitter van de raad van toezicht van de AFM. Dekker is sinds 1 januari 2023 bestuurder van het Maasstad Ziekenhuis. Daarvoor was...

AFM stelt vast dat veel DC-deelnemers een beperkte premie-inleg hebben

AFM stelt vast dat veel DC-deelnemers een beperkte premie-inleg hebben

De AFM benadrukt dat de deelnemers met een beperkt pensioen (de zogeheten ‘grijze vlek’) niet uit het oog verloren dienen te worden. "Het risico van...

Klantbelang moet centraal blijven staan, ook bij ‘closedbook-portefeuilles’ levensverzekeraars

Klantbelang moet centraal blijven staan, ook bij ‘closedbook-portefeuilles’ levensverzekeraars

De dienstverlening en informatieverstrekking aan klanten van een ‘closedbook’-levensverzekering lijken op dit moment adequaat te gebeuren. Ook bij uitbesteding...

Verzekeraars: verhoging kosten toezicht AFM buiten proportie

Verzekeraars: verhoging kosten toezicht AFM buiten proportie

De recente stijging van de tarieven voor het doorlopend AFM-toezicht op verzekeraars is buitenproportioneel, vindt het Verbond. Voor levens- en pensioenverzekeraars...