Afm: "zorgelijk dat sommige adviseurs geen inzicht hebben in hun portefeuille beleggingsverzekeringen"

AFM gebouw

De AFM noemt het "zorgelijk" dat sommige adviseurs geen duidelijk inzicht hebben in hun portefeuille beleggingsverzekeringen. De AFM heeft een aantal good practices opgesteld om adviseurs te helpen bij het activeren van woekerpolishouders.

De toezichthouder: "In oktober 2015 hebben wij bij zestig adviseurs met veel beleggingsverzekeringen in hun portefeuille een uitvraag gedaan over de stand van zaken bij de nazorg voor beleggingsverzekeringen. Op basis van de resultaten delen wij de belangrijkste conclusies en enkele good practices hieruit.

"Het blijkt dat de meeste adviseurs meer dan 80% van hun klanten met hypotheekgebonden beleggingsverzekeringen hebben geactiveerd. Hiermee hebben zij het streefcijfer behaald.

De navraag laat echter ook grote verschillen zien in het inzicht in de portefeuille beleggingsverzekeringen per adviseur. Dit is zorgelijk. Zo weten sommige adviseurs niet uit welk type beleggingsverzekeringen hun portefeuille bestaat. Het is belangrijk dat adviseurs een goed en gedetailleerd inzicht hebben in hun eigen portefeuille.

"Een andere conclusie is dat er onduidelijkheid bestaat over het verschil tussen adviseren en activeren. Bij hersteladvies gelden dezelfde adviesregels als voor ieder ander advies over impactvolle financiële producten. Klanten die aangeven geen hersteladvies te willen, moeten goed worden geactiveerd. Dit betekent dat zij inzicht krijgen in hun situatie en overzicht van de verbetermogelijkheden en zo nodig stappen ondernemen om hun situatie te verbeteren."
Uit de ontvangen informatie heeft de AFM een aantal good practices gehaald. Sommige adviseurs hebben één medewerker (gedeeltelijk) vrijgemaakt om hersteladvies te laten geven. Dit is efficiënter, omdat deze medewerker gespecialiseerd is in het geven van hersteladvies.

De AFM verder: "Het hersteladvies is kosteloos. Er worden alleen kosten gerekend voor activiteiten die niet bij het hersteladvies horen. Daarom heeft een aantal adviseurs een apart informatiedocument opgesteld. Hierin staat waarvoor wel en waarvoor geen kosten gerekend worden. Hierdoor begrijpen klanten vaak beter wat het nut en de noodzaak van hersteladvies is en zijn zij geneigd sneller in te gaan op het aanbod van hersteladvies."
Eén adviseur geeft in het hersteladviestraject de voorkeur aan een gecombineerde benadering. Hij biedt zijn klanten een actueel overzicht van de stand van zaken voor wat betreft andere financiële producten zoals spaarproducten en lijfrenteverzekeringen. Voor hem leidt dit structureel tot hogere klantwaarderingen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Berend Tooms - 3 februari 2016

Als je de stand van de automatisering (de Anva's, CCSen, Unit4en etc en alle voorgangers ervan) van een adviseur een jaar of 10-15-20 geleden in ogenschouw neemt, is het bijzonder te noemen dat deze veelheid aan verschillende producten met evenzoveel exotische namen, inhoud en dekkingen überhaubt ergens vermeld is. En dan nog belangrijke zaken als wel/niet AO-dekking, wel/niet ORV-dekking, wel/niet verzorging, wel/niet garantie (en hoe steekt die dan in elkaar?), wel/niet verpand, wel/niet KEW. Uiteraard zit er in vrijwel alle gevallen wel een kopie in een al dan niet digitaal archief, maar dat maakt het nog niet eenvoudig bereikbaar voor behandeling, laat staan voor selecties en analyses. Bijna elk dossier is handwerk, alleen al om te kunnen beoordelen of het er iets mee te maken heeft. Ik ben blij dat ik in mijn omgeving de polissen met winstdeling (overigens wel de volgende woekerpolis) kan deselecteren. Meer geluk dan wijsheid, maar wel blij. Daarnaast werd er in prolongatie doorgaans niet meer dan premie (en provisie) gecommuniceerd. Dat leek en vond men voldoende. Een verzekeraar als DL vind het inmiddels niet meer nodig om dat te communiceren. Van de nieuwe ORV's daar hoor je nooit meer wat. Maar ook, neem bijvoorbeeld de Ruiter3. Heel erg noodzakelijk om de klant te kunnen adviseren. Goed die is er dan, maar het er telkens over kunnen beschikken door de adviseur is een volgend probleem. De klant krijgt um toegestuurd of verschijn inmiddels in zijn/haar mijnomgeving. De adviseur staat vaak op achterstand, die moet maar per stuk kijken op een extranet. Er zijn verzekeraars die iets dergelijks inmiddels, hoera, via de GRS (DBS) over Aplaza je administratie inschieten, maar er zijn er ook waar je per stuk moet bellen. En dan alles wat daar tussen zit. Overigens kost het de aanbieder soms net zoveel moeite om in de spelonken van hun automatisering de juiste informatie naar boven te halen en een zorgvuldige uitsplitsing van kosten te presenteren, maar dat ter zijde.

Meer over
AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

Een deel van de financieel dienstverleners voldoet niet aan de minimale vergunningseisen. Dit gaat ten koste van de beheerste en integere bedrijfsvoering en kan...

Paul Schuiling: adviseren is informeren

Paul Schuiling: adviseren is informeren

"Hoewel de toezichthouder geen wettelijke bevoegdheden heeft in de beheerfase, betekent dit niet dat 'informeren' niet zorgvuldig en vakbekwaam moet plaatsvinden",...

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

De AFM heeft op 10 september 2019 boetes opgelegd aan de bestuurders van beleggingsfonds Finles wegens nalatige bedrijfsvoering. De boetes zijn onherroepelijk...

AFM: "Klimaatrisico's inprijzen op woningmarkt"

AFM: "Klimaatrisico's inprijzen op woningmarkt"

Om de schadelijke effecten voor potentiële woningkopers- en eigenaren te mitigeren en deze risico’s effectief in te prijzen, verdient het volgens de AFM...

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

Terugvallende economische groei, verregaande digitalisering, het achterlopen van de duurzaamheidstransitie, introductie van veel nieuwe, Europese wet- en regelgeving...