Afm: "zorgelijk dat sommige adviseurs geen inzicht hebben in hun portefeuille beleggingsverzekeringen"

AFM gebouw

De AFM noemt het "zorgelijk" dat sommige adviseurs geen duidelijk inzicht hebben in hun portefeuille beleggingsverzekeringen. De AFM heeft een aantal good practices opgesteld om adviseurs te helpen bij het activeren van woekerpolishouders.

De toezichthouder: "In oktober 2015 hebben wij bij zestig adviseurs met veel beleggingsverzekeringen in hun portefeuille een uitvraag gedaan over de stand van zaken bij de nazorg voor beleggingsverzekeringen. Op basis van de resultaten delen wij de belangrijkste conclusies en enkele good practices hieruit.

"Het blijkt dat de meeste adviseurs meer dan 80% van hun klanten met hypotheekgebonden beleggingsverzekeringen hebben geactiveerd. Hiermee hebben zij het streefcijfer behaald.

De navraag laat echter ook grote verschillen zien in het inzicht in de portefeuille beleggingsverzekeringen per adviseur. Dit is zorgelijk. Zo weten sommige adviseurs niet uit welk type beleggingsverzekeringen hun portefeuille bestaat. Het is belangrijk dat adviseurs een goed en gedetailleerd inzicht hebben in hun eigen portefeuille.

"Een andere conclusie is dat er onduidelijkheid bestaat over het verschil tussen adviseren en activeren. Bij hersteladvies gelden dezelfde adviesregels als voor ieder ander advies over impactvolle financiële producten. Klanten die aangeven geen hersteladvies te willen, moeten goed worden geactiveerd. Dit betekent dat zij inzicht krijgen in hun situatie en overzicht van de verbetermogelijkheden en zo nodig stappen ondernemen om hun situatie te verbeteren."
Uit de ontvangen informatie heeft de AFM een aantal good practices gehaald. Sommige adviseurs hebben één medewerker (gedeeltelijk) vrijgemaakt om hersteladvies te laten geven. Dit is efficiënter, omdat deze medewerker gespecialiseerd is in het geven van hersteladvies.

De AFM verder: "Het hersteladvies is kosteloos. Er worden alleen kosten gerekend voor activiteiten die niet bij het hersteladvies horen. Daarom heeft een aantal adviseurs een apart informatiedocument opgesteld. Hierin staat waarvoor wel en waarvoor geen kosten gerekend worden. Hierdoor begrijpen klanten vaak beter wat het nut en de noodzaak van hersteladvies is en zijn zij geneigd sneller in te gaan op het aanbod van hersteladvies."
Eén adviseur geeft in het hersteladviestraject de voorkeur aan een gecombineerde benadering. Hij biedt zijn klanten een actueel overzicht van de stand van zaken voor wat betreft andere financiële producten zoals spaarproducten en lijfrenteverzekeringen. Voor hem leidt dit structureel tot hogere klantwaarderingen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Berend Tooms - 3 februari 2016

Als je de stand van de automatisering (de Anva's, CCSen, Unit4en etc en alle voorgangers ervan) van een adviseur een jaar of 10-15-20 geleden in ogenschouw neemt, is het bijzonder te noemen dat deze veelheid aan verschillende producten met evenzoveel exotische namen, inhoud en dekkingen überhaubt ergens vermeld is. En dan nog belangrijke zaken als wel/niet AO-dekking, wel/niet ORV-dekking, wel/niet verzorging, wel/niet garantie (en hoe steekt die dan in elkaar?), wel/niet verpand, wel/niet KEW. Uiteraard zit er in vrijwel alle gevallen wel een kopie in een al dan niet digitaal archief, maar dat maakt het nog niet eenvoudig bereikbaar voor behandeling, laat staan voor selecties en analyses. Bijna elk dossier is handwerk, alleen al om te kunnen beoordelen of het er iets mee te maken heeft. Ik ben blij dat ik in mijn omgeving de polissen met winstdeling (overigens wel de volgende woekerpolis) kan deselecteren. Meer geluk dan wijsheid, maar wel blij. Daarnaast werd er in prolongatie doorgaans niet meer dan premie (en provisie) gecommuniceerd. Dat leek en vond men voldoende. Een verzekeraar als DL vind het inmiddels niet meer nodig om dat te communiceren. Van de nieuwe ORV's daar hoor je nooit meer wat. Maar ook, neem bijvoorbeeld de Ruiter3. Heel erg noodzakelijk om de klant te kunnen adviseren. Goed die is er dan, maar het er telkens over kunnen beschikken door de adviseur is een volgend probleem. De klant krijgt um toegestuurd of verschijn inmiddels in zijn/haar mijnomgeving. De adviseur staat vaak op achterstand, die moet maar per stuk kijken op een extranet. Er zijn verzekeraars die iets dergelijks inmiddels, hoera, via de GRS (DBS) over Aplaza je administratie inschieten, maar er zijn er ook waar je per stuk moet bellen. En dan alles wat daar tussen zit. Overigens kost het de aanbieder soms net zoveel moeite om in de spelonken van hun automatisering de juiste informatie naar boven te halen en een zorgvuldige uitsplitsing van kosten te presenteren, maar dat ter zijde.

Meer over
Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

De eerste groep adviseurs en bemiddelaars kan vanaf 12 februari de Marktmonitor (MMAB) voor 2024 invullen. Groep 2 vanaf 19 februari en groep 3 vanaf 26 februari....

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem. De toezichthouder: "In 2023 gingen de meeste ontvangen signalen over mogelijke...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

De AFM heeft een boete van 94.000 euro opgelegd aan Zwaan Finance uit Lisse.  Het bedrijf heeft tussen juli 2018 en oktober 2022 als beheerder van zeven beleggingsinstellingen...

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

De Europese autoriteit voor de bankensector EBA heeft een vergelijkend onderzoek gedaan onder 7 landen, naar de implementatie van de Europese Hypothekenrichtlijn...

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

De AFM heeft op 25 juli 2023 lasten onder dwangsom opgelegd aan twee ondernemingen die de Marktmonitor Adviseurs & Bemiddelaars (MMAB) 2023 niet tijdig hebben...

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank.  Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....