Alarmcentrale niet altijd eerste aanspreekpunt

Bosbrand via Pixabay

Reizigers weten bij een natuurramp, bijvoorbeeld een bosbrand, vulkaanuitbarsting of een aardbeving, vaak niet wanneer zij de hulp van de alarmcentrale van hun verzekeraar kunnen inroepen en wanneer zij bij een andere partij zouden moeten zijn. Dat constateert Eurocross.

"Als coördinerend alarmcentrale (april 2018-april 2019)", aldus Eurocross, "viel ons het aantal hulpvragen van reizigers die te maken kregen met een natuurramp op. Wij kunnen in deze gevallen wel een luisterend oor bieden, maar moeten veelal doorverwijzen. Dat is voor niemand prettig, al helemaal niet voor de hulpzoekende die natuurlijk zo snel mogelijk geholpen wil worden.

"Wanneer er sprake is van een natuurramp adviseren wij reizigers om de instructies op te volgen van de lokale autoriteiten. Zij kennen de situatie ter plekke het beste.

"Wanneer alternatief verblijf moet worden georganiseerd, dan kan een reiziger hiervoor terecht bij de reisorganisatie via wie geboekt is. Als de accommodatie is geboekt door de reisorganisatie, dan moet de reisorganisatie voor alternatief verblijf zorgen. Is het verblijf door de reiziger zelf geboekt, dan dient hij/zij in principe ook zelf het alternatieve verblijf te regelen. Het regelen van vergoedingen voor het alternatieve verblijf kan via de reisorganisatie of de klantenservice van de reisverzekeraar.

"Wanneer er sprake is van kleine materiële schade, bijvoorbeeld schade aan een mobiele telefoon of camera, kan de verzekerde contact opnemen met de klantenservice van de reisverzekering. Daar kan de verzekerde een schadeclaim indienen, die vervolgens wordt getoetst aan de hand van de geldende polisvoorwaarden. Het indienen van een schadeclaim kan vaak via de website van de reisverzekeraar worden gedaan."

Eurocross raadt aan om wel contact op te nemen met de alarmcentrale bij lichamelijk letsel en materiële schade waardoor niet verder of naar huis gereisd kan worden. "Onze hulpverleners bieden ondersteuning en geven advies als iemand naar een arts of ziekenhuis moet. We zorgen ook voor praktische zaken als betalingsgaranties of het boeken van een (alternatieve) terugreis. Vaak fungeren we ook als tolk als iemand de taal niet spreekt. Wij kunnen helpen bij het regelen van vervangend vervoer en nieuwe reisdocumenten."

Reactie toevoegen

 
Aantal reisverzekeringen weer op niveau van voor corona

Aantal reisverzekeringen weer op niveau van voor corona

ING ziet de reislust duidelijk toenemen. Dit blijkt uit het aantal afgesloten reisverzekeringen in 2022, dat met 50 procent is toegenomen ten opzichte van dezelfde...

Reisverzekeraar hoefde geannuleerde retourvlucht niet te vergoeden

Reisverzekeraar hoefde geannuleerde retourvlucht niet te vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2022-0267) De consument heeft de verzekeraar verzocht zijn schade te vergoeden doordat de vluchtmaatschappij zijn retourvlucht naar Nederland...

Onduidelijkheden zijn nog geen fraude

Onduidelijkheden zijn nog geen fraude

(Kifid-uitspraak GC 2022-0156) De consument claimt schade door beroving van zijn bagage tijdens een kort verblijf in Londen. Ohra heeft de claim afgewezen en de...

Verzekeraars houden uitsluitend rekening met officiële reisadviezen

Verzekeraars houden uitsluitend rekening met officiële reisadviezen

Verzekeraars zeggen veel vragen van klanten te ontvangen over reisadvies.nu, een niet-officiële website met reisadviezen en initiatief van een groep reisorganisaties....

Kifid: reisverzekering moet hersteld

Kifid: reisverzekering moet hersteld

(Kifid-uitspraak GC 2021-0985) De Geschillencommissie oordeelt dat het volmachtbedrijf de reisverzekering niet eenzijdig en met terugwerkende kracht mocht beëindigen....

Aon verruimt coronadekking op reisverzekering

Aon verruimt coronadekking op reisverzekering

Aon verruimt per direct de dekking op de reisverzekering voor coronagerelateerde zaken voor reizen naar landen met kleurcode oranje. Aon verzekert coronagerelateerde...

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...

Consument moet duidelijk motiveren waarom adviseur zorgplicht geschonden zou hebben

Consument moet duidelijk motiveren waarom adviseur zorgplicht geschonden zou hebben

(Kifid-uitspraken GC 2021-0674 en GC 2021-0675) De consument en zijn echtgenote zijn voor een longrevalidatie van de echtgenote van tien weken naar Spanje afgereisd....

Corona-aanpak reizen binnen Europa aangepast

Corona-aanpak reizen binnen Europa aangepast

Vanaf 27 juli geeft Nederland geen oranje reisadvies aan EU-landen enkel op basis van het aantal coronabesmettingen. Een land kan nog wel een oranje reisadvies krijgen...

Poliswijzer.nl: coronaproof filter in vergelijking reisverzekering

Poliswijzer.nl: coronaproof filter in vergelijking reisverzekering

Poliswijzer.nl heeft aan zijn vergelijking van reisverzekeringen een  'coronaproof filter' toegevoegd. De vergelijker: "De dekking tussen verzekeraars verschilt...