Onduidelijkheden zijn nog geen fraude

Londen bussen via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0156) De consument claimt schade door beroving van zijn bagage tijdens een kort verblijf in Londen. Ohra heeft de claim afgewezen en de persoonsgegevens van de consument in de Gebeurtenissenadministratie en het Intern Verwijzingsregister geregistreerd omdat de claim volgens hem niet is aangetoond en door de tegenstrijdige verklaringen van de consument en zijn reisgenoot een groot vermoeden van fraude is gerezen. De Geschillencommissie oordeelt dat een aantal van de onregelmatigheden door de consument voldoende zijn opgehelderd en dat niet is gebleken van tegenstrijdige of onjuiste verklaringen. Dit brengt mee dat de overige door de verzekeraar naar voren gebrachte onregelmatigheden onmiskenbaar doel moeten treffen om daaraan consequenties in het nadeel van de consument te kunnen verbinden. Dat is niet het geval. De commissie oordeelt dat de verzekeraar moet overgaan tot het doen van uitkering (3.881 euro) en de gegevens van de consument uit zijn interne registers moet verwijderen.

De verzekeraar twijfelde onder meer aan heenreis, overnachting en het formaat van de gestolen koffer.

De commissie: “Met de door de consument gegeven uitleg over de verschillende aspecten is een en ander voldoende opgehelderd, hetgeen, zoals reeds is overwogen, afbreuk doet aan de geloofwaardigheid van de verwijten van de verzekeraar.

“De overnachting en de heenreis zijn voldoende aannemelijk. Over het formaat van de koffer bestond onduidelijkheid en het is begrijpelijk dat de verzekeraar daarover vragen had maar deze onduidelijkheid is in de stukken en op de zitting opgehelderd. De verklaringen over de doorreis naar Spanje waren niet zo tegenstrijdig en onbegrijpelijk dat daaruit kan worden geconcludeerd dat de consument hierover onwaar heeft verklaard. De commissie is van oordeel dat met het wegvallen van deze onduidelijkheden het grote vermoeden van fraude niet voldoende is onderbouwd. Daarbij neemt de commissie mee dat het bestaan van onduidelijkheden op zichzelf onvoldoende is om over een vermoeden van fraude te spreken. Dat geldt te meer wanneer voor de door de verzekeraar geuite vragen een duidelijke uitleg is gekomen. De commissie is daarom van oordeel dat er geen grondslag voor de registratie van de persoonsgegevens van de consument in de Gebeurtenissenadministratie en het IVR (meer) is. De verzekeraar moet deze registratie doorhalen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

De assurantiebelasting op reisverzekeringen is in de praktijk een onnavolgbaar ratjetoe. MoneyView stelde een min of meer vergelijkbaar pakket samen met bij reisverzekeringen...

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...