Onduidelijkheden zijn nog geen fraude

Londen bussen via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0156) De consument claimt schade door beroving van zijn bagage tijdens een kort verblijf in Londen. Ohra heeft de claim afgewezen en de persoonsgegevens van de consument in de Gebeurtenissenadministratie en het Intern Verwijzingsregister geregistreerd omdat de claim volgens hem niet is aangetoond en door de tegenstrijdige verklaringen van de consument en zijn reisgenoot een groot vermoeden van fraude is gerezen. De Geschillencommissie oordeelt dat een aantal van de onregelmatigheden door de consument voldoende zijn opgehelderd en dat niet is gebleken van tegenstrijdige of onjuiste verklaringen. Dit brengt mee dat de overige door de verzekeraar naar voren gebrachte onregelmatigheden onmiskenbaar doel moeten treffen om daaraan consequenties in het nadeel van de consument te kunnen verbinden. Dat is niet het geval. De commissie oordeelt dat de verzekeraar moet overgaan tot het doen van uitkering (3.881 euro) en de gegevens van de consument uit zijn interne registers moet verwijderen.

De verzekeraar twijfelde onder meer aan heenreis, overnachting en het formaat van de gestolen koffer.

De commissie: “Met de door de consument gegeven uitleg over de verschillende aspecten is een en ander voldoende opgehelderd, hetgeen, zoals reeds is overwogen, afbreuk doet aan de geloofwaardigheid van de verwijten van de verzekeraar.

“De overnachting en de heenreis zijn voldoende aannemelijk. Over het formaat van de koffer bestond onduidelijkheid en het is begrijpelijk dat de verzekeraar daarover vragen had maar deze onduidelijkheid is in de stukken en op de zitting opgehelderd. De verklaringen over de doorreis naar Spanje waren niet zo tegenstrijdig en onbegrijpelijk dat daaruit kan worden geconcludeerd dat de consument hierover onwaar heeft verklaard. De commissie is van oordeel dat met het wegvallen van deze onduidelijkheden het grote vermoeden van fraude niet voldoende is onderbouwd. Daarbij neemt de commissie mee dat het bestaan van onduidelijkheden op zichzelf onvoldoende is om over een vermoeden van fraude te spreken. Dat geldt te meer wanneer voor de door de verzekeraar geuite vragen een duidelijke uitleg is gekomen. De commissie is daarom van oordeel dat er geen grondslag voor de registratie van de persoonsgegevens van de consument in de Gebeurtenissenadministratie en het IVR (meer) is. De verzekeraar moet deze registratie doorhalen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...