"Arbeidsongeschikten lopen pensioenopbouw mis"

Radar Radio

Radar heeft een voorbeeldbrief gemaakt voor mensen die (mogelijk nog) recht hebben op premievrije pensioenopbouw sinds zij arbeidsongeschikt zijn verklaard.

Radar Radio besteedde zaterdag aandacht aan de kwestie: "Mensen die tijdens hun werkzame leven arbeidsongeschikt worden, houden recht op premievrije pensioenopbouw. Daarvoor hebben ze altijd extra pensioenpremie betaald. Toch wordt dit bedrag lang niet altijd uitgekeerd, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De belangenorganisatie becijfert dat 10.000 tot 40.000 personen niet krijgen waar ze recht op hebben."

De bond: "Precieze cijfers zijn onbekend, maar uit ons onderzoek blijkt dat het UWV door falende automatisering bijna vijf jaar lang niet aan pensioenfondsen doorgaf wie recht hadden op deze premievrije opbouw. Het UWV kampt nog steeds met een enorme achterstand, waardoor waarschijnlijk bij tienduizenden arbeidsongeschikten geen pensioen is opgebouwd. Conservatief geschat gaat het daarbij om een bedrag van twee miljard."

CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt gaat Kamervragen stellen: 'Ik vind het een maatschappelijke taak van pensioenfondsen om zelf mensen aan te schrijven en ik wil weten waarom de pensioenfondsen niet zelf aan de bel hebben getrokken toen het UWV problemen had, maar het geld lekker in het fonds hebben laten staan. Ze hebben namelijk een maatschappelijke taak en functie. Als het nodig is passen we de wet aan, maar fondsen kunnen zich niet achter de wet verschuilen. Ze hebben de mogelijkheid om het arbeidsongeschiktheidspensioen wel uit te keren."

Reactie toevoegen

 
Verbond: "95 procent AOV-aanvragen zzp'ers geaccepteerd"

Verbond: "95 procent AOV-aanvragen zzp'ers geaccepteerd"

Zo’n 95 procent van alle zzp’ers die een aanvraag voor een verzekering doen wordt door verzekeraars geaccepteerd. Aldus het Verbond van Verzekeraars...

Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

Meerdere aanbieders van een schadeverzekering inzittenden (SVI) dekken een whiplash en psychische klachten niet zonder bewijs of doktersverklaring. Ook zijn huisdieren...

Veel consumenten denken onterecht verzekerd te zijn voor klimaatschade

Veel consumenten denken onterecht verzekerd te zijn voor klimaatschade

Een meerderheid van ruim 13.000 Radar Testpanelleden met een woonverzekering verwacht verzekerd te zijn in het geval van klimaatschade. Dat is echter meestal níet...

Consumentenbond pleit voor transparantie kapitaalverzekeringen

Consumentenbond pleit voor transparantie kapitaalverzekeringen

Sandra Molenaar, algemeen directeur van de Consumentenbond, zal op 27 januari in de Tweede Kamer pleiten voor meer transparantie bij kapitaalverzekeringen. Zij leidt...

ING sluit akkoord met Consumentenbond over compensatie te hoge rentes

ING sluit akkoord met Consumentenbond over compensatie te hoge rentes

Klanten van ING die in het verleden te veel rente betaalden over hun consumptief krediet, krijgen het te veel betaalde geld terug. De Consumentenbond en ING zijn...

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Schadevrije jaren kunnen per 1 januari na overlijden worden overgedragen aan de achtergebleven partner en verdeeld worden onder ex-partners na een scheiding. Ook...

Tulpenfonds faciliteert AO-vangnet The Models Health Pledge

Tulpenfonds faciliteert AO-vangnet The Models Health Pledge

Tulpenfonds faciliteert met haar Zelfstandigenfonds The Models Health Pledge (TMHP) bij het organiseren van een vangnet voor arbeidsongeschiktheid voor zelfstandigen...

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...