AVG-tips voor Client Officers (blog Lindenhaeghe)

Esther Vuijsters nieuw 2018 200

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Een Data Protection Officer (DPO) behoedt een organisatie voor problemen die zich kunnen voordoen als de AVG-regels niet worden nageleefd. Daarnaast kan de DPO ook meedenken als het gaat om kansen en mogelijkheden als het gaat om data.

Hieronder een aantal tips van de DPO speciaal voor Client Officers.

Zorg voor schone data(sets). Denk aan optimaliseren, structureren en beveiligen van je gegevens. Schakel eventueel een DPO/Compliance-specialist in om je hierbij te helpen. Ga na welke datasets met gegevens moeten worden behouden of verwijderd en zorg dat alleen mensen toegang hebben tot de data die ook toegang nodig hebben. Zo zorg je ervoor dat de AVG altijd wordt nageleefd. Hiermee voorkom je boetes of kosten voor het oplossen van problemen.

Security maturiteit. Zet als Client Officer cyber security op de agenda van het management of de directie. Het verbeteren van de beveiliging van je bedrijf verkleint de securityrisico’s en bespaart ICT-kosten. Denk bijvoorbeeld aan minder opslag van data of het veiliger gebruik van de Cloud.

Start met gepersonaliseerde marketing. Dankzij het verzamelen van persoonsgegevens kun je als Client Officer jouw marketing personaliseren. Bijvoorbeeld klanten aanspreken met hun eigen naam in een e-mailcampagne. Dit kan een positief effect hebben op het vertrouwen van klanten en de waarde van het merk. De AVG is geen showstopper voor marketing, maar vertelt je juist welke spelregels je moet volgen om het spel goed te kunnen spelen. Er zijn verschillende tools beschikbaar die je op een veilige en eenvoudige manier snel op weg helpen. Zo haal je snel en veilig meer uit je klantcontact.

Voorbeeldfunctie

Vergroot de loyaliteit van je collega’s. Als een organisatie de AVG volgt, dan betekent dit dat persoonsgegevens van medewerkers veilig zijn. Medische gegevens van medewerkers worden bijvoorbeeld niet zo maar gebruikt. Een veilig idee voor medewerkers, dat zorgt voor vertrouwen en loyaliteit. Als Client Officer heb je hier een voorbeeldfunctie in.

Gebruik privacy als unique selling point richting klanten en samenwerkingspartners. Investeren in privacy kan een belangrijk signaal zijn richting klanten en samenwerkingspartners. Het is een teken van professionaliteit en zorgt voor vertrouwen.

Wil je hulp van een DPO of een Compliance-specialist, dan hoeft dit geen fulltime functie te zijn. Het kan ook een parttime functie zijn of door een externe organisatie of persoon worden uitgevoerd (als project).

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wetsvoorstel opkoopbescherming

Wetsvoorstel opkoopbescherming

(Lindenhaeghe in katern Ken je Vak! in VVP 6) Het kabinet heeft besloten om de opkoop van woningen door beleggers voor verhuur aan banden te leggen. Er komt dus...

Zo willen we toch niet met elkaar omgaan?! (Blog Lindenhaeghe)

Zo willen we toch niet met elkaar omgaan?! (Blog Lindenhaeghe)

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Voor 2022 had ik een krachtige blog in gedachten. Iets dat zou inspelen op vertrouwen in de mensheid en al het goede om...

Regel jij dat ff voor mij? (Blog Lindenhaeghe)

Regel jij dat ff voor mij? (Blog Lindenhaeghe)

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Tijdens het in elkaar zetten van het Leen Bakker-bed en de Billy-boekenkast op de nieuwe kamer van Studerende Dochter,...

Ewald Bary: "Laten we voor de verandering eens met één mond spreken"

Ewald Bary: "Laten we voor de verandering eens met één mond spreken"

"Het is nog nooit in de financiële sector gelukt om ook maar op één thema gezamenlijk naar buiten te treden. Hoe gaaf zou het zijn als we onze...

Geschillenregeling BKR naar Kifid

Geschillenregeling BKR naar Kifid

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken ja vak! VVP 5-2021) De Geschillenregeling BKR is 1 oktober over gegaan naar Kifid. Aanleiding hiervoor is het feit dat...

Kennis- en ervaringstoets niet altijd meer verplicht

Kennis- en ervaringstoets niet altijd meer verplicht

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in VVP 5-2021) Het is niet verplicht om advies in te winnen over een impactvol financieel product, zoals een hypotheek. In...

Nee? Dan ben je dus niet duurzaam!

Nee? Dan ben je dus niet duurzaam!

(Door Esther Vuijsters van Lindenhaeghe in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021) Zoals bij alles dat in de mode is, wil iedereen een (tarwe)graantje meepikken....

Stilstaan is achteruitgaan (blog Lindenhaeghe)

Stilstaan is achteruitgaan (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Stilstaan is achteruitgaan. Sommige uitdrukkingen worden zó vaak gebruikt dat ze wel waar móeten zijn. Toch? Niet...

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Woon de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de Advies Award 2021 bij en bepaal wie zich het meest klantvriendelijke advieskantoor van 2021 mag...