Bankzitters...

Bank meubel via Pixabay

De afgelopen twee jaar is slechts vier procent van de door de Consumentenbond ondervraagden gewisseld van bank. De bond: “Veel consumenten verwachten dat overstappen niet uitmaakt, omdat ‘alle banken hetzelfde zijn’. Anderen kunnen niet overstappen, omdat zij gebonden zijn aan hun bank door de hypotheek. 58 procent is bang dat overstappen teveel gedoe is.”

Een vijfde geeft aan over te willen stappen naar een andere bank. Onder meer omdat banken keer op keer hun tarieven voor betaalpakketten verhogen. De afgelopen maanden stegen de vaste kosten voor betaalpakketten bij ASN Bank en SNS met tien procent en bij Triodos Bank met twintig procent. Triodos Bank-klanten zijn bovendien het dubbele gaan betalen voor het maandelijks ontvangen van papieren afschriften.

Ook de ABN Amro voert verhogingen door, onder andere voor papieren afschriften en verzendenveloppen. De Rabobank verhoogt per 1 april de tarieven voor onder meer betaalpakketten, papieren afschriften en het overschrijven met een formulier.

De Consumentenbond pleit al jaren voor nummerbehoud bij betaalrekeningen.

Reactie toevoegen

 
Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de...

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners, meent de Consumentenbond. Ook zijn ze niet...

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

De Consumentenbond start een onderzoek naar misstanden in de kredietmarkt en gaat gedupeerden helpen om te veel betaalde rente terug te krijgen. De bond: "De kredietverstrekker...