Bovemij: kosten in keten te hoog

Bovemij logo nieuw

De kosten in de distributieketen blijven te hoog, vindt Bovemij.

De verzekeraar in zijn jaarverslag 2015: "De totale kostenratio steeg in 2015 desondanks met 2,2 naar 29,3 procent. Deze stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door de stijging van de kosten uit hoofde van indirecte distributie (provisies). Enerzijds wordt dit veroorzaakt door de groei in indirecte premie in verhouding tot directe premie, anderzijds door de toename van deze provisies. Een aanzienlijk deel van deze provisies wordt uitbetaald aan Bovag-bedrijven. Deze stijging is een punt van zorg. De in de keten (klant-tussenpersoon-volmacht-verzekeraar) in totaal gemaakte kosten blijven hierdoor te hoog. In overleg met alle betrokken partijen trachten wij de keten te optimaliseren met als doel de totale kosten voor de consument terug te dringen. (...) De verzekeringsmarkt via volmachtbedrijven blijft complex doordat de kosten van deze indirecte distributie relatief hoog blijven, zonder dat hiertegenover een vergoeding in de vorm van een hogere premie staat. Het rendement op de volmachtportefeuille staat hierdoor blijvend onder druk. Bovemij volgt iedere volmachtportefeuille individueel en heeft inmiddels een fors aantal maatregelen afgekondigd die moeten leiden tot rendementsverbetering."

 Bovemij zag het premie-inkomen stijgen, maar het resultaat dalen. "Het technisch resultaat over 2015 bedroeg door de hoge schadelast op WAM (technisch resultaat WA bedroeg minus 12,4 miljoen) slechts 3,5 miljoen en kwam daarmee fors lager uit dan over 2014 (16,5 miljoen)." Bovemij: "Wij hanteren  voor autoportefeuilles eenpremiemodel met als doel de betere risico’s te belonen en door goede selectie het rendement te optimaliseren. Desondanks is de premie-schade-verhouding op autoverzekeringen (met name het WAM-risico) in de gehele markt onder een kritische grens
terecht gekomen. Forse premie-aanpassingen zijn noodzakelijk om het rendement weer op orde te krijgen."

Reactie toevoegen

 
Bovemij profiteert van herverzekering

Bovemij profiteert van herverzekering

Bovemij kreeg in 2016 te maken met zowel de grootste brandschade als de grootste stormschade uit haar historie. De nettoschadelast en daarmee het effect op het resultaat...

Kosten schadebehandeling niet meer financieren uit provisie?

Kosten schadebehandeling niet meer financieren uit provisie?

Jurjen Oosterbaan Martinius, algemeen directeur Bureau D&O, raadt kantoren aan na te denken over alternatieve financieringsmethoden voor de kosten van schadebehandeling.   ...

Kamervragen over verborgen kosten bij autoverzekeringen

Kamervragen over verborgen kosten bij autoverzekeringen

"Bent u bereid om met de verzekeraars afspraken te maken die leiden tot het einde van verborgen kosten en dat alle kosten voor een (auto)verzekering inzichtelijk...

"Talrijke verborgen extra kosten in autopolis"

"Talrijke verborgen extra kosten in autopolis"

"Veel autoverzekeraars hanteren allerlei extra administratiekosten, waarmee ze hun klanten achteraf onaangenaam verrassen. Die tegenvallers kunnen voor een...

Bovemij blaast overname af

Bovemij blaast overname af

Bovemij blijkt de overname van de portefeuille garageverzekeringen van Delta Lloyd te hebben afgeblazen. Dat melden verschillende partijen naar aanleiding van het...

Aegon moet te veel gerekende kosten terugbetalen aan klant spaarbeleg bonusplan

Aegon moet te veel gerekende kosten terugbetalen aan klant spaarbeleg bonusplan

Schermen met lage kosten, terwijl deze in werkelijkheid 24,2 procent bedroegen? Dat vindt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) te gortig...

Delta Lloyd verkoopt garageportefeuille

Delta Lloyd verkoopt garageportefeuille

Delta Lloyd Schade heeft een intentieverklaring getekend met Bovemij voor het overdragen van het risicodragerschap van de garageportefeuille aan Bovemij.  ...

Bovemij gestopt met Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Bovemij gestopt met Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Per 1 september is Bovemij gestopt met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) voor haar Bovag Autoverzekering. Het afgelopen jaar heeft Bovemij zijn business...

Adfiz over kosten toezicht: "mag het wat minder?"

Adfiz over kosten toezicht: "mag het wat minder?"

Ja, de adviseur draait onevenredig veel op voor de kosten van het AFM-toezicht. Dat vindt ook Adfiz, dat aan VVP schrijft heel goed te kunnen begrijpen dat 80 procent...

Kosten niet gecommuniceerd? dan hoeft klant niet te betalen

Kosten niet gecommuniceerd? dan hoeft klant niet te betalen

Als een adviseur de kosten van zijn dienstverlening niet vooraf helder communiceert, is de klant niet gehouden deze kosten te betalen. Dat stelt de Geschillencommissie...