CFD: “Onafhankelijke adviseur in verkeerde hoek gezet door nu.nl”

Edwin Herdink blauwe achtergrond

“Het gaat altijd alleen maar over de provisie van de tussenpersoon en de beste prijs van de verzekering en hoe makkelijk het is om het allemaal zelf in een paar kliks te regelen. Maar dat is nu precies waar het niet om gaat.” Dat stelt CFD in een open brief in reactie op het artikel ‘Het gelddilemma: als je financieel adviseur je verzekeringen wil beheren’ op nu.nl.

CFD-voorzitter Edwin Herdink: “Concluderend zijn wij als brancheorganisatie erg teleurgesteld in dit artikel. Het raakt de kern niet, het zet onafhankelijke tussenpersonen onterecht in de verkeerde hoek, de aangehaalde sprekers en links zijn niet representatief en de traditionele prijsfocus maskeert wat de echte reden is om te kiezen voor een onafhankelijk tussenpersoon: het beschermen van en opkomen voor de rechten van hun klant en het samen met klanten steeds afwegen van risico en kosten van een verzekering. En bij een schade zorgen voor de best mogelijke verdediging tegen de centrale macht van verzekeraars, want dat blijkt helaas al jaren zeer noodzakelijk.

“De verzekeringsgeschiedenis is doordrenkt van voorbeelden waarbij consumenten honderden tot honderdduizenden euro’s aan schade mislopen omdat ze niet goed worden begeleid of simpelweg onjuist worden geïnformeerd door hun verzekeraar. En dit is nu precies waar het onderbrengen van verzekeringen bij een onafhankelijk tussenpersoon om draait. Het gaat om de beste ondersteuning als het er op aan komt. Net zo goed als je de beste arts wil hebben als je ziek wordt of een ongeluk krijgt."

Profiteur?

Herdink: “Wat zegt nu.nl nou eigenlijk tegen haar lezers? Adviseurs profiteren van u. De gemiddelde Nederlander moet een onafhankelijk tussenpersoon dus zien als profiteur?

“Dus is het advies om alles zelf te regelen. Je polisdekking, bestuderen van je polisvoorwaarden, verzekeringskennis opdoen, je materiële schade zelf regelen, je letselschade zelf regelen, je contra-expertise zelf regelen, je wijzigingen en je reguliere controle op dekking en prijs zelf regelen, je eigen risico-inventarisatie maken en onderverzekering of dubbele verzekeringen in de gaten houden. Want daardoor bespaar je zeker vijf tot tien euro per maand. En zelfs dat is niet waar, omdat je tussenpersoon namelijk ook combinatiepakketten kan maken van je verzekeringen bij verschillende verzekeraars, waardoor je juist goedkoper uit bent met een uitstekende dekking.”

“Het kennisgat tussen consument en professionele verzekeraar is gigantisch, ook voor ‘simpele verzekeringen’. Denkt u daar alstublieft nog eens aan bij een volgend artikel.”

Klik HIER voor de hele brief.

 

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 4 februari 2021

Zo heel ingewikkeld is het toch niet: ik kost hooguit evenveel als de kapper voor een gezin in de maand, schat ik zo'n beetje. Uitgaande van gelijke premies aan die van de webwinkels, en een separaat duidelijk gecommuniceerd bedrag voor onze dienstverlening weet de klant wat hij of zij voor mij betaalt, en of dit de prijs waard is. Zo niet, dan komt er geen transactie tot stand. Daar kunnen websites en consumentenbonden dan van alles van vinden, maar interessant is dat niet. En zo werkt het bij de kapper ook: is de prijs je te hoog dan staat het je vrij om zelf de tondeuze te hand te nemen. Ik heb ooit van een wijze collega geleerd dat je moet zoeken naar klanten die voor jouw diensten WILLEN betalen, en niet bezig moet met klanten die MOETEN betalen, maar het eigenlijk altijd standaard "te duur" vinden. Dat bevalt me prima.

Meer over
CFD-kijk op actieve provisietransparantie vindt weerklank

CFD-kijk op actieve provisietransparantie vindt weerklank

CFD claimt grote belangstelling voor haar leidraad, waarin wordt aangeraden af te zien van het werken met een fijnmazig gemiddelde bij de aanstaande actieve provisietransparantie...

CFD adviseert om niet te werken met een fijnmazig gemiddelde

CFD adviseert om niet te werken met een fijnmazig gemiddelde

In een leidraad actieve provisietransparantie adviseert CFD om niet te werken met een fijnmazig gemiddelde. De leidraad leest: "Er kleven teveel risico’s en...

CFD start opnieuw WOZ-actie

CFD start opnieuw WOZ-actie

Ook dit jaar gaat belangenvereniging CFD een WOZ-actie voeren met als doel relaties van adviseurs te helpen besparen op de onroerendezaakbelasting (OZB). "De eerste...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

NVB lanceert videoserie "Beste banken"

NVB lanceert videoserie "Beste banken"

Met de nieuwe videoserie getiteld "Beste banken" wil de NVB laten zien dat banken niet alleen commercieel zijn. De NVB: "Er is de afgelopen periode geregeld discussie...

CFD dringt aan op minder regeldruk

CFD dringt aan op minder regeldruk

CFD nam onlangs deel aan een gesprek van ondernemers en vertegenwoordigers daarvan met de ministers van Economische Zaken en Buitenlandse Handel over het vestigingsklimaat...

CFD hekelt AFM bij herlancering keurmerk Finzeker

CFD hekelt AFM bij herlancering keurmerk Finzeker

CFD zet het keurmerk Finzeker opnieuw in de markt. "Finzeker start met ingang van 2 oktober 2023 met de werving van kantoren voor het keurmerk. Zodra een landelijke...

CFD: onze diensten betaalt u via de premie

CFD: onze diensten betaalt u via de premie

Schrap provisietransparantie en neem een uiting op: 'Onze diensten betaalt u via de premie'. Aldus CFD in haar reactie op de Afdeling advies van de Raad van State,...

CFD start samenwerking met SHED Expertise

CFD start samenwerking met SHED Expertise

CFD is een samenwerking aangegaan met SHED Expertise. Met de diensten contra-expertise (brand/water/inbraak/stormschade), schade-expertise, bouw expertise, bedrijfsmatige...

CFD lanceert digitale ledenkaart

CFD lanceert digitale ledenkaart

CFD heeft een digitale ledenkaart ontwikkeld. "Door onze leden digitaal in kaart te brengen, kunnen oriënterende consumenten snel de weg vinden...