Cfd: "provisieverbod botst met nieuwe eu-richtlijn"

Edwin Herdink (portret 2013)

Op 25 mei verzocht CFD minister Dijsselbloem om het provisieverbod te toetsen aan het EU-recht en - voor zover het hiermee strijdig is - stappen te ondernemen oom het verbod buiten werking te stellen. In een nieuwe brief aan de Vaste commissie voor Financiën stelt CFD dat het provisieverbod ook botst met de nieuwe Europese richtlijn voor verzekeringsdistributie 2016/97. Inmiddels heeft de commissie laten weten dat minister Dijsselbloem de vragen gaat beantwoorden.

"Partijen die het verbod verdedigen verzuimen het Nederlandse provisieverbod in een Europees perspectief te plaatsen", zegt CFD-secretaris Willem van Spronsen. "Als dat gebeurt dan zou men uiteindelijk kunnen vaststellen dat dit verbod van Nederlandse makelij feitelijk niets meer is dan een gebrekkig solitair obstakel binnen de EU waar alleen nog maar op gepaste wijze afscheid van moet worden genomen."


Aanvullende vragen

In haar nieuwe brief aan de Vaste commissie voor Financiën van de Tweede Kamer stelt CFD een aantal aanvullende vragen in het kader van de EU-richtlijn Verzekeringsdistributie 2016/97. Deze richtlijn is gericht op minimale harmonisatie en mag de lidstaten niet beletten strengere voorschriften ter bescherming van de klanten te handhaven of in te voeren (mits deze stroken met het EU-recht). In dit kader vraagt CFD minister Dijsselbloem aan te geven waaruit blijkt dat het Nederlandse provisieverbod voor complexe en impactvolle financiële verzekeringsproducten een (zuiver) beschermende werking heeft of zou hebben voor klanten binnen Nederland en of de EU.

CFD vraagt de minister aan te geven waaruit blijkt - dan wel zou moeten blijken- dat klanten in Nederland meer of beter zijn beschermd met een provisieverbod voor complexe en impactvolle verzekeringsproducten dan klanten in alle overige EU landenwaar geen provisieverbod geldt voor deze verzekeringsproducten.

CFD vraagt de minister aan te geven of en in welke mate het Nederlands provisieverbod binnen de EU-richtlijn 2016/97 een (zuiver) voorschrift is ter bescherming van klanten en hoe ver het Nederlands provisieverbod daarbij inhoudelijk en procedureel met voorschriften ter bescherming van klanten in die andere EU-lidstaten afwijkt.

CFD wil van de minister horen wat de redenen waren voor alle overige EU-lidstaten om toch geen provisieverbod voor complexe en impactvolle verzekeringsproducten in te voeren.

 

Duitse bemiddelaar

CFD wijst erop dat het vrij verkeer van diensten niet alleen ten gunste komt van de dienstverlener maar ook van de dienstgenieter. In dit kader vraagt CFD de minister aan te geven dan wel te beargumenteren waarom een Nederlandse klant niet een zogenoemd complex of impactvol verzekeringsproduct uit een andere EU-lidstaat mag aanschaffen, bijvoorbeeld uit Duitsland via bemiddeling van een Duitse aldaar gevestigde adviseur/bemiddelaar of via een hier in Nederland gevestigde adviseur/bemiddelaar, met als vast gegeven dat provisie een vast bestanddeel is van de premie, kortom in de eindprijs van het verzekeringsproduct is opgenomen.

EU-richtlijn 2016/97 moet garanderen dat in alle EU-lidstaten hetzelfde beschermingsniveau geldt en dat alle consumenten op vergelijkbare normen kunnen vertrouwen. De richtlijn moet een gelijk speelveld en concurrentie onder dezelfde voorwaarden bevorderen voor tussenpersonen, ongeacht of zij aan een verzekeringsonderneming verbonden zijn. Consumenten hebben er baat bij als verzekeringsproducten via verschillende kanalen en tussenpersonen met verschillende vormen van samenwerking met verzekeringsondernemingen worden gedistribueerd op voorwaarde dat zij vergelijkbare regels inzake consumentenbescherming moeten toepassen. CFD vraagt de minister om aan te geven of Nederland als EU-lid met het provisieverbod voor complexe of impactvolle verzekeringsproducten aan de hierboven genoemde eisen voldoet.

Op dit moment wordt de werking van de interne verzekeringsmarkt belemmerd doordat tussenpersonen niet in de gehele EU werkzaam kunnen zijn. CFD vraagt de minister aan te geven waaruit blijkt (of zou moeten blijken) dat door het provisieverbod voor complexe en impactvolle verzekeringsproducten de toegang tot de Nederlandse markt binnen dat segment wordt bevorderd, voor bijvoorbeeld een Duitse adviseur/bemiddelaar die niet in Nederland een (bij)kantoor heeft en wel over een Europees paspoort beschikt om diensten naar Nederland te verrichten.

 

Buiten werking stellen

Na deze aanvullende vragen verzoekt CFD de minister om het huidige provisieverbod verder aan het Europese recht in samenhang met de EU-richtlijn 2016/97 te toetsen. "Indien dit hiermee strijdig is, verzoeken wij de minister stappen te ondernemen om het provisieverbod voortijdig buiten werking te stellen", aldus CFD-voorzitter Edwin Herdink.
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Joost van Nieuwenhuijze - 17 juni 2016

Misschien zou het CFD zich ook eens moeten afvragen en dus ook die vraag aan Dijsselbloem moeten voorleggen of de huidige producten, welke allen zijn uitgekleed door de wetswijzigingen, nog wel voldoen aan het begrip complex.

Chris van der Harten - 11 juni 2016

Zucht ....

CFD: "Hoogste tijd dat intermediairverzekeraars daad bij woord voegen"

CFD: "Hoogste tijd dat intermediairverzekeraars daad bij woord voegen"

CFD-voorzitter Edwin Herdink noemt het de hoogste tijd dat intermediairverzekeraars de daad bij het woord voegen. Dit in een reactie op het voornemen van minister...

CFD-BAV uitgebreid

CFD-BAV uitgebreid

De vorig jaar gelanceerde CFD-BAV is uitgebreid. Belastingaangiftes voor particulieren vallen voortaan standaard onder de dekking evenals het opstellen van en het...

Transparantie: CFD hekelt in open brief verzekeraarslobby

Transparantie: CFD hekelt in open brief verzekeraarslobby

"Via de lobby op alle mogelijke manieren het verdienmodel van verzekeraars proberen te verbeteren is onbehoorlijk." Aldus CFD in een open brief aan minister Hoekstra...

CFD eist goede transparantiebalans tussen de diverse spelers

CFD eist goede transparantiebalans tussen de diverse spelers

CFD vindt het onverteerbaar dat andere partijen dan financieel adviseurs mogelijk niet aan de provisietransparantie eisen hoeven voldoen. “Dat past echt niet...

Adviseren is topsport: het juiste talent

Adviseren is topsport: het juiste talent

Adviseren is topsport! Vvp vraagt branchegenoten naar hun sporthelden en de parallellen tussen adviseren en topsport. Dit keer Edwin Herdink , voorzitter CFD. Wie...

MiFID II: Financiën tegen extra beleggerscategorie

MiFID II: Financiën tegen extra beleggerscategorie

Het ministerie van Financiën is tegen een nieuwe categorie semiprofessionele beleggers in MiFID II, schrijft ze in reactie op een EU-consultatie. Financiën:...

Wim Koster in nieuwsbrief CFD: "Nooit incasso uit handen geven"

Wim Koster in nieuwsbrief CFD: "Nooit incasso uit handen geven"

In de nieuwe CFD-nieuwsbrief een lezenswaardig interview met de gepensioneerde maar nog steeds uitgesproken financieel adviseur Wim Koster (oprichter Koster Verzekeringen...

CFD dient Corona Crisis Code in bij Financiën

CFD dient Corona Crisis Code in bij Financiën

CFD heeft een Corona Crisis Code aangeboden aan het ministerie van Financiën. CFD: "Er is momenteel terecht volop aandacht voor het bestrijden van het Corona...

Coronavirus: premiebetaling tijdelijk opgeschort?

Coronavirus: premiebetaling tijdelijk opgeschort?

Adfiz meldt in gesprek te zijn met het Verbond over de vraag of in verband met de coronacrisis de premiebetaling tijdelijk opgeschort kan worden zonder de dekking...

CFD pleit voor garantieregeling verzekeringen

CFD pleit voor garantieregeling verzekeringen

CFD wil dat het kabinet samen met het Verbond van Verzekeraars een garantieregeling opzet voor alle verzekerden die financieel getroffen worden door de huidige overheidsmaatregelen...