CFD eist goede transparantiebalans tussen de diverse spelers
CFD vindt het onverteerbaar dat andere partijen dan financieel adviseurs mogelijk niet aan de provisietransparantie eisen hoeven voldoen. “Dat past echt niet meer in deze tijd. Gelijke monniken, gelijke kappen”, aldus CFD in haar reactie op de internetconsultatie ‘Wijzigingsbesluit financiële markten 2021’.
CFD staat achter het standpunt dat onafhankelijk intermediairs “hun (directe en doorlopende) dienstverlening duidelijk moeten presenteren. En we pleiten ervoor dat dit ook nadrukkelijk moet gelden voor alle andere aanbieders en dienstverleners in de keten.
Zoals directe aanbieders. CFD-voorzitter Edwin Herdink: “Zorgverzekeraars (95 procent directe verkoop!) jeremiëren nu dat het allemaal lang niet ver genoeg gaat wat de transparantie voor onafhankelijke intermediairs betreft. Saillant daarbij is dat het de directe aanbieders zelf zijn die ver achterlopen met transparantie op het gebied van marketingkosten en verkoopbeloningen.
“Er lijkt bij directe aanbieders een bijna ongezonde focus te liggen op de verdiensten van onafhankelijk intermediairs. Waarom?
“Beter kunnen ze zich inspannen om de transparantie van eigen kostprijsmodellen, marketingkosten, bruto/netto winst per polis of per klant, etcetera, te verbeteren en precontractueel te melden bij consumenten. Dat kan wat CFD betreft overigens prima in een percentage per onderdeel zijn.
“En verzekeraars die via het onafhankelijke intermediair werken kunnen ook best een stapje extra zetten op het gebied van kostentransparantie. Feit is dat na aftrek van de beloning van het onafhankelijke intermediair er 80 procent van de premie resteert voor de aanbieder, bij zorgverzekeraars is dit zelfs 95plus procent.”
CFD vraagt bijzondere aandacht voor “de vrijstellingen voor reisbureaus en andere vrijgestelde sectoren. Simpel gezegd, elk onafhankelijk intermediair beschikt over een assortiment producten waarin exact dezelfde producten worden aangeboden als door vrijgestelde partijen. Het onafhankelijk intermediair is daar transparant over, ook als het om een verzekering van enkele euro’s gaat, ook als het geen doorlopende verzekeringen betreft. Ook deze marktpartijen moeten dus onder de transparantie vallen. De minister van Financiën heeft nadrukkelijk aangegeven alles te zullen doen om een gelijk speelveld te creëren tussen spelers in de sector. Dit is een mooi voorbeeld waar dat nog niet het geval is”.
Verwonderd
CFD schrijft zich te verbazen over de wijze waarop dit onderdeel (provisietransparantie, red.) in dit Wijzigingsbesluit terecht is gekomen. CFD heeft al vele malen aangegeven dat het een oplossing is voor een niet bestaand probleem. Maar vanuit het consumentenbelang hebben we besloten om wel een actieve bijdrage te leveren aan dit onderdeel.
“Het is goed om vast te stellen dat de actieve transparantie gericht is op consumentenverzekeringen. Het is ook positief dat voor de precontractuele fase is gekozen om met een gemiddeld bedrag of percentage van de premie de beloning te kwantificeren, om het voor consumenten allemaal een beetje behapbaar te houden.
“De tekstaanvulling ‘voor een bepaalde categorie producten’ vinden we ongemakkelijk, omdat we de grote vrees hebben dat dit tot een brei van voorbeeldberekeningen zal leiden, die de consument alleen maar tot het uiterste zal verwarren (wel/geen pakketkorting, regioverschillen, leeftijdsverschil, enzovoorts). Maar we begrijpen ook dat er een ‘middle of the road’ moet worden gevonden om alle partijen bij elkaar te kunnen houden”.
Reactie toevoegen
Reacties
Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 14 augustus 2020
Die rechtstreekse aanbieders zien vast een mogelijkheid hun marketing op te tuigen met "torenhoge woekerprovisies die aan de strijkstok blijven hangen over de rug van de kromliggende hardwerkende Nederlander" waarbij de eigen dienstverlening als GRATIS wordt omschreven. Daar trapt de gemiddelde Nederlander in kan ik u uit ervaring vertellen. Ik werk met een service fee en heb heus wel eens mensen die vertellen dat ze bij mijn gewaardeerde collega niets betalen. Bij een internetaanbieder kunnen ze zich al helemaal niks voorstellen qua kosten. Onze krant heeft nu wekelijks een pagina gewijd aan Independer. Zou de consument bedenken "oh Independer is onderdeel van het concern waar deze krant toe behoord, dus dit is eigenlijk een reclamepagina" Natuurlijk niet, Independer is in hun ogen een soort Consumentenbondachtige organisatie. Het gaat niet meevallen om in het gevarieerde aanbod voor de consument duidelijkheid te scheppen, wat de kosten van de dienstverlening zijn en wat de dienstverlening dan inhoud.
Meer over
Het grote nieuws afgelopen week was ongetwijfeld dat de Afdeling advies van de Raad van State het kabinet haar huiswerk laat overdoen inzake actieve provisietransparantie....
Adfiz: provisietransparantie niet helemaal van tafel
"Gelet op de brede politieke steun voor actieve transparantie is het niet de verwachting dat de hele maatregel van tafel gaat", meent Adfiz. "De volgende stap is...
CFD: onze diensten betaalt u via de premie
Schrap provisietransparantie en neem een uiting op: 'Onze diensten betaalt u via de premie'. Aldus CFD in haar reactie op de Afdeling advies van de Raad van State,...
(Commentaar VVP) Horen we daar al een fles bubbels ontkurkt worden? De Afdeling advies van de Raad van State laat het kabinet huiswerk inzake actieve provisietransparantie...
Raad van State: bezwaren tegen actieve provisietransparantie
De Afdeling advisering van de Raad van State heeft een aantal bezwaren tegen actieve provisietransparantie en adviseert dit besluit niet te nemen, tenzij het is...
CFD start samenwerking met SHED Expertise
CFD is een samenwerking aangegaan met SHED Expertise. Met de diensten contra-expertise (brand/water/inbraak/stormschade), schade-expertise, bouw expertise, bedrijfsmatige...
CFD lanceert digitale ledenkaart
CFD heeft een digitale ledenkaart ontwikkeld. "Door onze leden digitaal in kaart te brengen, kunnen oriënterende consumenten snel de weg vinden...
De CFD gaat ook in 2023 van start met een WOZ-actie. Doel is relaties van CFD-adviseurs te helpen besparen op de WOZ-belasting. Er zijn voor adviseurs geen kosten...
CFD start samenwerking met Calamitijdelijk
CFD heeft het ledenaanbod uitgebreid met Calamitijdelijk. Sinds 2014 heeft Calamitijdelijk een netwerk opgebouwd van direct beschikbare woningen waarin slachtoffers...
“Hier kun jij als MKB-kantoor jouw ideeën en zorgen delen. Die bundelen we en bieden we periodiek aan het ministerie van EZK aan en brengen we onder de...