Cfd: "provisieverbod strijdig met europees unierecht"

CFD logo nieuw

CFD vraagt minister Dijsselbloem van Financiën om het huidige provisieverbod "alsnog te toetsen aan het Europese Unierecht en indien dit hiermee strijdig is  - hetgeen onze overtuiging is - stappen te ondernemen om het provisieverbod buiten werking te stellen".

CFD schrijft aan de leden van de Vaste Tweede-Kamercommissie voor Financiën: "In het kader van de komende evaluatie provisieverbod complexe financiële producten, constateren wij dat dit verbod strijdig is met het Europees Unierecht en vragen uw medewerking om hierover enige vragen aan de minister van Financiën te stellen".
CFD: "Verboden als deze stroken niet met het Europees Unierecht. Met het Nederlandse provisieverbod lijkt het Kabinet voorbij te zijn gegaan aan geldende verdragen binnen de Europese Unie.
"Financieel dienstverleners binnen de EU lidstaten hebben het recht om met een Europees paspoort te bemiddelen in een andere lidstaat en daarnaast mogen zij in eigen land bemiddelen voor een verzekeraar uit een andere lidstaat. Deze buitenlandse verzekeraar hoeft geen (bij)kantoor te hebben in de lidstaat waar diensten naar toe worden verricht, zij dienen alleen bij de toezichthouder in de betreffende lidstaat bekend te zijn. In Nederland is DNB de aangewezen toezichthouder voor banken en verzekeraars. Het Europees paspoort kun je als Nederlandse vergunninghouder/financieel dienstverlener aanvragen bij de AFM.
"De AFM stelt echter dat het Nederlandse provisieverbod ook van toepassing is op buitenlandse aanbieders die impactvolle of complexe producten in Nederland aan klanten aanbieden. Daarbij geldt volgens de AFM het Nederlands provisieverbod, ook als deze producten uit een andere lidstaat via een buitenlandse of Nederlandse adviseur/bemiddelaar worden verkocht aan klanten in Nederland.
"CFD vraagt de minister of de belemmerende eisen die de AFM stelt niet in strijd zijn met art. 56-EU Werkingsverdrag. In EU verdragen wordt helder en duidelijk gesteld dat er sprake dient te zijn van vrije dienstverlening binnen de aangesloten lidstaten. Op grond van artikel 56 EU-Werkingsverdrag kunnen alle EU-onderdanen grensoverschrijdende diensten verrichten zolang zij in een lidstaat gevestigd zijn. Artikel 56 EU-Werkingsverdrag verlangt 'niet alleen de afschaffing van iedere discriminatie van de dienstverrichter op grond van diens nationaliteit ... maar tevens de opheffing van iedere beperking - ook indien deze zonder onderscheid geldt voor binnenlandse dienstverrichters en dienstverrichters uit andere Lid-Staten - die de werkzaamheden van de dienstverrichter die in een andere Lid-Staat is gevestigd en aldaar rechtmatig gelijksoortige diensten verricht, verbiedt of anderszins belemmert'. CFD vraagt de minister om aan te geven of bij de totstandkoming van het provisieverbod wel rekening is gehouden met de discriminerende werking ingevolge art.56 EU-Werkingsverdrag en het belemmeringsverbod ingevolge art. 62 EU-Werkingsverdrag."


Protectionistisch?

CFD: "Binnen het verdrag geldt er een belemmeringsverbod waarop enkele uitzonderingen zijn. De uitzonderingen worden genoemd in de artikelen 51 t/m 54 EU- Werkingsverdrag. Tot deze uitzonderingen behoort geenszins het Nederlands provisieverbod. CFD vraagt de minister waaraan het provisieverbod het uitzonderingsrecht ontleend gelet op art. 56 EU-Werkingsverdrag en de uitzonderingen hierop ingevolge de artikelen 51 t/m 54 EU Werkingsverdrag?
"Met een Europees paspoort mag men als Nederlandse financieel dienstverlener voor een Nederlandse verzekeraar in een ander EU lidstaat bemiddelen. De route andersom waarbij men met een Nederlandse vergunning op de Nederlandse markt bemiddelt voor een aanbieder uit een andere lidstaat, zal direct bij aanvang stranden omdat die aanbieder zich - zoals de AFM stelt - aan het Nederlandse provisieverbod moet houden. Dat geeft voor buitenlandse aanbieders belemmeringen om zich op de Nederlandse markt te begeven. Het Nederlandse provisieverbod beschermd zo de Nederlandse verzekeringsmarkt tegen buitenlandse aanbieders, waardoor de Nederlandse consument van deze producten verstoken blijft.
"CFD vraagt de minister om te onderzoeken of van het Nederelandse provisieverbod een protectionistische werking uitgaat en de Nederlandse consument daarmee wordt benadeeld.
Nederlandse verzekeraars hebben met betrekking tot concurrentie op het gebied van impactvolle of complexe producten door het Nederlands provisieverbod weinig te duchten van de vele aanbieders uit andere EU lidstaten die hier geen (bij)kantoor hebben. Die concurrentie wordt immers in de uitvoerbaarheid van hun dienstverlening naar Nederland door het provisieverbod geblokt. CFD stelt dat met het provisieverbod Kabinet Balkenende IV voor de Nederlandse aanbieders een vrijhaven heeft aangelegd. Een fortuinlijke positie is er gecreëerd die hen op hun thuismarkt alleen maar kan versterken.
"CFD vraagt de minister of het juist en billijk is dat door het provisieverbod de Nederlandse verzekeraars, t.o.v. aanbieders uit andere EU lidstaten in een bevoorrechte positie zijn gemanoeuvreerd en of dit strijdig is met art. 56 EU-Werkingsverdrag?

 

Uitvoerend

CFD: "Bekend is dat de AFM binnen Europa heel veel werk achter de schermen heeft verricht om een Europees provisieverbod ingevoerd te krijgen. CFD vraagt zich af waarom de AFM naast haar taken van toezicht zich die bijrol toebedeelde, ze is immers neergezet als uitvoerend orgaan en niet als beleidsmaker of als (mede)beleidsbepaler! Al haar gedane inspanningen voor een Europees provisieverbod, met welke bedoeling(en) dan ook, hebben in Europa geen steun gevonden. Europa zag blijkbaar wel in dat een provisieverbod strijdig is met het Europees Unierecht .
"Tot slot vraagt CFD de minister om het huidige provisieverbod alsnog te toetsen aan het Europese Unierecht en indien dit hiermee strijdig is stappen te ondernemen om het provisieverbod buiten werking te stellen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - 26 mei 2016

Petje af. Hele uitzoekerij, maar klinkt logisch. Mag de minister op aftreden lijkt mij. Niet dat ik terug wil naar provisie en de tang van de verzekeraar, aar toch...

CFD lanceert digitale ledenkaart

CFD lanceert digitale ledenkaart

CFD heeft een digitale ledenkaart ontwikkeld. "Door onze leden digitaal in kaart te brengen, kunnen oriënterende consumenten snel de weg vinden...

CFD start WOZ-actief 2023

CFD start WOZ-actief 2023

De CFD gaat ook in 2023 van start met een WOZ-actie. Doel is relaties van CFD-adviseurs te helpen besparen op de WOZ-belasting. Er zijn voor adviseurs geen kosten...

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

“Vinden jullie harmonisatie ook zo belangrijk als de rest van Europa een provisieverbod afwijst?” Die vraag stelt Adfiz-directeur Enno Wiertsema aan...

CFD start samenwerking met Calamitijdelijk

CFD start samenwerking met Calamitijdelijk

CFD heeft het ledenaanbod uitgebreid met Calamitijdelijk. Sinds 2014 heeft Calamitijdelijk een netwerk opgebouwd van direct beschikbare woningen waarin slachtoffers...

Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt

Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt

Hypotheekadviseurs krijgen naast hun fee ook nog afsluitprovisie. Dat denkt 52,3 procent van de respondenten in onderzoek van De Hypotheekshop naar misverstanden...

CFD opent 'Inspraakloket EZK'

CFD opent 'Inspraakloket EZK'

“Hier kun jij als MKB-kantoor jouw ideeën en zorgen delen. Die bundelen we en bieden we periodiek aan het ministerie van EZK aan en brengen we onder de...

CFD pleit voor gesubsidieerd onafhankelijk financieel advies

CFD pleit voor gesubsidieerd onafhankelijk financieel advies

CFD roept politici op gezinnen te helpen met financieel advies. Dat draagt namelijk bij aan een financieel veiligere samenleving. Wel dient de politiek dit in de...

CFD komt met alternatief voor discussie over provisietransparantie

CFD komt met alternatief voor discussie over provisietransparantie

CFD plaatst vraagtekens bij het actief transparantiemodel voor schadeprovisie van minister Kaag, gebaseerd op fijnmazige gemiddelden van diverse typen verzekeringsproducten....

Blijf als adviseur vooral jezelf in 2022

Blijf als adviseur vooral jezelf in 2022

(Brancheorganisaties in katern Vooruitblik 2022 in VVP 6) Waar liggen in 2022 de uitdagingen en kansen voor financieel adviseurs, gevolmachtigden en hypothecair...

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

"Afgaande op de berichten in de vakmedia houdt het onderwerp ‘actieve provisietransparantie’ de gemoederen binnen de financiële dienstverlening...