Commissie de wit hard voor dnb en financiën

Commissie De Wit (2012)

"De commissie stelt vast dat de Nederlandse autoriteiten in het belang van de financiële stabiliteit terecht hebben ingegrepen bij Fortis en heeft waardering voor de inzet en inspanningen die in een uiterst hectische situatie geleverd zijn. De commissie stelt echter ook vast dat door vrijwel alle betrokkenen grote fouten zijn gemaakt rond de crisis bij Fortis, in de eerste plaats bij Fortis zelf." Dat schrijft de Parlementaire Enquêtecommissie Financieel Stelsel in haar woensdagochtend gepresenteerde rapport.

Uiteindelijk was Fortis zelf het meest verantwoordelijk, benadrukt de commissie onder leiding van Jan de Wit. "Fortis in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor ontstane problemen De oorzaak van de problemen bij Fortis lag in de combinatie van de verslechterende marktomstandigheden met het absorberen van de overname van ABN Amro. Fortis heeft scherp aan de wind gevaren in zijn bedrijfsvoering en bezat een aanzienlijke portefeuille besmette activa. Fortis heeft er zelf voor gekozen om met het consortium (dat verder bestond uit Royal Bank of Scotland en Santandar, red.) ABN Amro te willen overnemen zonder voorafgaand een uitgebreid boekenonderzoek te kunnen doen. Het consortiumbod was fors. Bovendien was het bod grotendeels in contanten wat een additioneel risico met zich meebracht. Fortis stond vanwege de financiering onder grote druk om zo snel mogelijk zijn ABN Amro-delen te integreren. Er is onvoldoende rekening gehouden met door de Europese Commissie te nemen maatregelen in verband met mededinging met als resultaat de zeer ongunstige overeenkomst met Deutsche Bank. De commissie constateert dat Fortis door zijn eigen toedoen in de problemen is gekomen." De Commissie meent echter dat ook toezichthouder DNB en Financiën forse steken hebben laten vallen. Om te beginnen door de overname van ABN Amro door het consortium goed te keuren. "Met de vergunningverlening aan het consortium in september 2007 door de minister en DNB is een besluit genomen dat zeer nadelig heeft uitgepakt voor de Nederlandse economie en belastingbetaler. De commissie stelt vast dat er een ander besluit genomen had kunnen en moeten worden." Ook toen later voor het eerst moest worden ingegrepen, werden fouten gemaakt. "Het is zeer aannemelijk dat Fortis zonder ingrijpen op maandag 29 september 2008 failliet was gegaan. Het daadwerkelijk ingrijpen is echter rijkelijk laat, zowel aan Belgische als aan Nederlandse kant." Verder zijn volgens de Commissie ten onrechte buitenlandse gegadigden afgehouden. Hoe dan ook werden de alternatieven ingeperkt door te blijven focussen op een Nederlandse private oplossing waarbij in elk geval het ABN Amro-deel naar ING zou moeten gaan (een volgens de Commissie weinig realistische optie, ING zat zelf inmiddels in de problemen). Ook bij de tweede ingreep (toen de Staat de Nederlandse Fortis-delen overnam) werden niet altijd de juiste keuzes gemaakt. De Commissie vraagt zich bijvoorbeeld af waarom niet alleen is geboden op het ABN Amro-deel. Uiteindelijk concludeert de Commissie dat ingrijpen ten koste van alles niet per se de beste keuze was. "Het is aannemelijk dat het omvallen van Fortis geleid zou hebben tot grote schade aan de Nederlandse, Europese en wereldeconomie, zowel rechtsreeks als via kettingreacties. Hoe groot die schade geweest zou zijn, kan niet worden vastgesteld. De kosten voor het voorkomen van die schade belopen naar de huidige stand een bedrag van circa 32 miljard euro, waarbij initieel een bedrag van 66,8 miljard euro is overgemaakt. De commissie erkent het grote belang van financiële stabiliteit. Dit mag echter geen vrijbrief zijn voor ongelimiteerde uitgaven." De Nederlandsche Bank heeft inmiddels gereageerd zonder op de inhoud van het rapport in te gaan. Volgens DNB zijn de crisismaatregelen genomen "in een ongekend hectische periode waarin de stabiliteit van het Nederlandse financiële stelsel op het spel stond, maar uiteindelijk kon worden behouden. Wij bestuderen op dit moment het rapport en de aanbevelingen van de Commissie. Wij zullen bezien of additionele maatregelen nodig zijn naast de lessen die we al hebben getrokken uit de crisis en de diverse onderzoeken die sindsdien zijn uitgevoerd. Nu is eerst het parlement aan het woord. Wij volgem de parlementaire behandeling van het rapport vanzelfsprekend op de voet."

 

 

.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

"De markt voor verzekeringsproducten wordt steeds Europeser. Nieuwe technologieën worden ontwikkeld. En ons klimaat warmt verder op. Deze drie evoluties bieden...

Risico’s voor financiële stabiliteit nemen toe door snel gestegen rentes

Risico’s voor financiële stabiliteit nemen toe door snel gestegen rentes

De financiële sector in Nederland moet rekening houden met toenemende rente- en kredietrisico’s bij financiële instellingen. Ook is sprake van lagere...

Nederland nog altijd een van rijkste landen eurozone

Nederland nog altijd een van rijkste landen eurozone

Ondanks een forse daling is Nederland met een netto financieel vermogen per hoofd van de bevolking van 103.120 euro nog altijd eem van de rijkste landen in de eurozone....

DNB: Else Bos treedt terug

DNB: Else Bos treedt terug

Begin 2024 treedt Else Bos terug als lid van de directie en voorzitter Toezicht van DNB. Bos werkt sinds 2018 bij DNB als lid van de directie en voorzitter Toezicht...

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB zijn tegen extra leenruimte voor alleenstaanden, zoals voorgesteld in de Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024. In hun reactie op de internetconsultatie...

DNB stemt in met overdracht pensioenportefeuille OG naar Zwitserleven

DNB stemt in met overdracht pensioenportefeuille OG naar Zwitserleven

DNB heeft ermee ingestemd dat Onderlinge ́s-Gravenhage (OG) de 2e pijler pensioenportefeuille overdraagt aan Zwitserleven, onderdeel van Athora Netherlands. De...

Helft verwacht actieve hulp werkgever bij geldstress

Helft verwacht actieve hulp werkgever bij geldstress

De helft van alle respondenten in onderzoek door Bowers & Jackling (detachering) wil dat hun werkgever hen actief helpt als zij het financieel moeilijk hebben....

Verzekeraars moeten van DNB surfen op rente- en inflatiegolven

Verzekeraars moeten van DNB surfen op rente- en inflatiegolven

“De hogere inflatie en rente zorgen voor flink wat schuimkoppen, die van u de nodige navigatiekunst vergen.” Aldus DNB-president Klaas Knot op de Verzekeringsdag...

Toezichthouders lanceren platform pensioentransitie

Toezichthouders lanceren platform pensioentransitie

DNB en de AFM hebben samen met de sector een platform voor de pensioentransitie ingericht. Het doel van dit platform is het tijdig signaleren en bespreken van sectorbrede...

Stijging ECB-rente werkt sterker door in hypotheek- dan in spaarrente

Stijging ECB-rente werkt sterker door in hypotheek- dan in spaarrente

Terwijl de rente op hypotheken na de renteverhogingen door de ECB sterk is gestegen, is de rente op spaarrekeningen nog maar beperkt gestegen. Dat banken een renteverhoging...