Commissie de wit hard voor dnb en financiën

Commissie De Wit (2012)

"De commissie stelt vast dat de Nederlandse autoriteiten in het belang van de financiële stabiliteit terecht hebben ingegrepen bij Fortis en heeft waardering voor de inzet en inspanningen die in een uiterst hectische situatie geleverd zijn. De commissie stelt echter ook vast dat door vrijwel alle betrokkenen grote fouten zijn gemaakt rond de crisis bij Fortis, in de eerste plaats bij Fortis zelf." Dat schrijft de Parlementaire Enquêtecommissie Financieel Stelsel in haar woensdagochtend gepresenteerde rapport.

Uiteindelijk was Fortis zelf het meest verantwoordelijk, benadrukt de commissie onder leiding van Jan de Wit. "Fortis in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor ontstane problemen De oorzaak van de problemen bij Fortis lag in de combinatie van de verslechterende marktomstandigheden met het absorberen van de overname van ABN Amro. Fortis heeft scherp aan de wind gevaren in zijn bedrijfsvoering en bezat een aanzienlijke portefeuille besmette activa. Fortis heeft er zelf voor gekozen om met het consortium (dat verder bestond uit Royal Bank of Scotland en Santandar, red.) ABN Amro te willen overnemen zonder voorafgaand een uitgebreid boekenonderzoek te kunnen doen. Het consortiumbod was fors. Bovendien was het bod grotendeels in contanten wat een additioneel risico met zich meebracht. Fortis stond vanwege de financiering onder grote druk om zo snel mogelijk zijn ABN Amro-delen te integreren. Er is onvoldoende rekening gehouden met door de Europese Commissie te nemen maatregelen in verband met mededinging met als resultaat de zeer ongunstige overeenkomst met Deutsche Bank. De commissie constateert dat Fortis door zijn eigen toedoen in de problemen is gekomen." De Commissie meent echter dat ook toezichthouder DNB en Financiën forse steken hebben laten vallen. Om te beginnen door de overname van ABN Amro door het consortium goed te keuren. "Met de vergunningverlening aan het consortium in september 2007 door de minister en DNB is een besluit genomen dat zeer nadelig heeft uitgepakt voor de Nederlandse economie en belastingbetaler. De commissie stelt vast dat er een ander besluit genomen had kunnen en moeten worden." Ook toen later voor het eerst moest worden ingegrepen, werden fouten gemaakt. "Het is zeer aannemelijk dat Fortis zonder ingrijpen op maandag 29 september 2008 failliet was gegaan. Het daadwerkelijk ingrijpen is echter rijkelijk laat, zowel aan Belgische als aan Nederlandse kant." Verder zijn volgens de Commissie ten onrechte buitenlandse gegadigden afgehouden. Hoe dan ook werden de alternatieven ingeperkt door te blijven focussen op een Nederlandse private oplossing waarbij in elk geval het ABN Amro-deel naar ING zou moeten gaan (een volgens de Commissie weinig realistische optie, ING zat zelf inmiddels in de problemen). Ook bij de tweede ingreep (toen de Staat de Nederlandse Fortis-delen overnam) werden niet altijd de juiste keuzes gemaakt. De Commissie vraagt zich bijvoorbeeld af waarom niet alleen is geboden op het ABN Amro-deel. Uiteindelijk concludeert de Commissie dat ingrijpen ten koste van alles niet per se de beste keuze was. "Het is aannemelijk dat het omvallen van Fortis geleid zou hebben tot grote schade aan de Nederlandse, Europese en wereldeconomie, zowel rechtsreeks als via kettingreacties. Hoe groot die schade geweest zou zijn, kan niet worden vastgesteld. De kosten voor het voorkomen van die schade belopen naar de huidige stand een bedrag van circa 32 miljard euro, waarbij initieel een bedrag van 66,8 miljard euro is overgemaakt. De commissie erkent het grote belang van financiële stabiliteit. Dit mag echter geen vrijbrief zijn voor ongelimiteerde uitgaven." De Nederlandsche Bank heeft inmiddels gereageerd zonder op de inhoud van het rapport in te gaan. Volgens DNB zijn de crisismaatregelen genomen "in een ongekend hectische periode waarin de stabiliteit van het Nederlandse financiële stelsel op het spel stond, maar uiteindelijk kon worden behouden. Wij bestuderen op dit moment het rapport en de aanbevelingen van de Commissie. Wij zullen bezien of additionele maatregelen nodig zijn naast de lessen die we al hebben getrokken uit de crisis en de diverse onderzoeken die sindsdien zijn uitgevoerd. Nu is eerst het parlement aan het woord. Wij volgem de parlementaire behandeling van het rapport vanzelfsprekend op de voet."

 

 

.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Kifid wil impasse rondom berekening teveel betaald rente doorbreken

Kifid wil impasse rondom berekening teveel betaald rente doorbreken

DNB stopte per 1 april met het publiceren van de rentereeks voor doorlopend consumptief krediet en dus is het de vraag welke referentierente kredietverstrekkers...

Verzekeringsgarantiestelsel haalbaar en betaalbaar

Verzekeringsgarantiestelsel haalbaar en betaalbaar

Een verzekeringsgarantiestelsel kan zo vormgegeven worden dat het polishouders op betaalbare wijze aanvullende bescherming biedt bij hun verzekering. Dit blijkt...

Bunq vergroot grip op financiën

Bunq vergroot grip op financiën

Bunq heeft een nieuwe set tools geïntroduceerd die het mogelijk maakt om controle over financiën te krijgen. Nieuwe features zijn onder meer Easy Budgeting...

DNB: prijsgroei op woningmarkt zwakt verder af

DNB: prijsgroei op woningmarkt zwakt verder af

DNB verwacht dat de prijsgroei op de woningmarkt verder zal afzwakken. De toezichthouder in het  Overzicht Financiële Stabiliteit najaar 2022: “De...

DNB: financiële stabiliteit op proef gesteld

DNB: financiële stabiliteit op proef gesteld

De risico’s voor de financiële stabiliteit zijn het afgelopen half jaar toegenomen. De hoge inflatie, oplopende rentes, de oorlog in Oekraïne en...

Gebruikers verantwoordelijk maken voor ethisch gebruik data

Gebruikers verantwoordelijk maken voor ethisch gebruik data

Datagebruikers zouden de verantwoordelijkheid moeten krijgen om verkregen data op een ethische manier te gebruiken. Aldus DNB en AFM in het (Engelstalige) discussiedocument dat...

Aanpak van witwassen moet gerichter

Aanpak van witwassen moet gerichter

Een meer risicogebaseerde benadering, aldus DNB in de studie ‘Van herstel naar balans’, moet de inspanningen om de financiële sector vrij te houden...

DNB voorziet geen stagflatie

DNB voorziet geen stagflatie

Naar verwachting van DNB leidt de tegenwoordige situatie niet tot een stagflatieperiode als aan het begin van de jaren tachtig. De toezichthouder: “Al zijn...

DNB verlengt Regeling risicoweging hypothecaire leningen 2022 met twee jaar

DNB verlengt Regeling risicoweging hypothecaire leningen 2022 met twee jaar

DNB wil de Regeling risicoweging hypothecaire leningen 2022 met twee jaar verlengen. De toezichthouder: “In het licht van de aanhoudende oververhitting op...

Vertrouwen in financiële instellingen stabiel

Vertrouwen in financiële instellingen stabiel

Het vertrouwen in financiële instellingen is het afgelopen jaar stabiel gebleven, terwijl vertrouwen in andere sectoren (zoals de politiek en ambtenaren) is...