Consument weer wat positiever over Verzekeraars

Logo Verbond van Verzekeraars

De consument is weer wat positiever over verzekeraars, aldus de jongste Consumentenmonitor van het Verbond van Verzekeraars. Maar de waardering is nog niet terug op het oude niveau. Er blijft volgens het Verbond dus werk aan de winkel.

Het Verbond presenteerde de uitkomsten van de twaalfde Consumentenmonitor woensdagmiddag aan de vakpers. Onderzoeker Esther Vlieger: "De waardering voor verzekeraars groeit gestaag. Het verbeterde beeld is vooral toe te schrijven aan positieve ervaringen van consumenten met de afhandeling van hun claim. Veranderingen in de sector zijn zichtbaar, met name het makkelijker kunnen overstappen. Consumenten zijn over het algemeen minder bezorgd en hebben meer vertrouwen, behalve als het gaat over hun pensioen. Belangrijkste verbeterpunten volgens consumenten zijn het duidelijk aangeven wat wel en niet gedekt is op de polis, begrijpelijk taalgebruik en goede digitale informatievoorziening bij de aanschaf van een product."

Het Verbond publiceerde naast de Consumentenmonitor tot nu toe ook altijd klanttevredenheidsonderzoeken. De organisatie maakte bekend dat zij deze gaat vervangen door een 'klantmonitor'. Hierin worden verzekeraars nadrukkelijk beoordeeld op de mate waarin zij het klantbelang centraal stellen. Dit wordt per maatschappij inzichtelijk gemaakt. De eerste monitor wordt komende zomer gepubliceerd.

Reactie toevoegen

 
Verbond lanceert nieuw zoeksysteem bij calamiteiten

Verbond lanceert nieuw zoeksysteem bij calamiteiten

Verzekeraars en gevolmachtigden kunnen vanaf eind augustus bij calamiteiten gebruik maken van een nieuw centraal zoeksysteem, dat is ontwikkeld door de stichting...

Slechts kwart verzekeraars formuleert duurzaamheidsdoelen voor beleggingsbeleid

Slechts kwart verzekeraars formuleert duurzaamheidsdoelen voor beleggingsbeleid

Slechts een kwart van de Nederlandse verzekeraars formuleert duurzaamheidsdoelstellingen voor het beleggingsbeleid. Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging van...

Verlaging ufr heeft geen impact op premies en uitkeringen verzekeringen

Verlaging ufr heeft geen impact op premies en uitkeringen verzekeringen

De door EIOPA aan Nederlandse verzekeraars opgelegde verlaging van het niveau van de rekenrente 'ultimate forward rate' (ufr) zal niet leiden tot aanpassingen in...

Innovatiebewustzijn verzekeraars neemt toe

Innovatiebewustzijn verzekeraars neemt toe

Een kopgroep van vijf verzekeraars bereidt zich actief voor op innovaties in de technologiehoek. Hierbij valt te denken aan chatbots, big data-toepassingen en blockchain-pilots,...

Klantrelatie verstevigen met blockchain

Klantrelatie verstevigen met blockchain

Om de klantrelatie te verstevigen moeten verzekeraars inzetten op Blockchain, Kunstmatige Intelligentie en 3- printen. Volgens CRM Partners, specialist op het gebied...

Vu-studenten pitchen ideeën om vertrouwen te herstellen in financiële sector

Vu-studenten pitchen ideeën om vertrouwen te herstellen in financiële sector

“Er is geen directe link tussen een duurzaam beleid van financiële dienstverleners en het vertrouwen van consumenten. Consumenten verwachten een duurzaam...

Financiële consument moet voorop staan in campagne

Financiële consument moet voorop staan in campagne

"De financiële consument verdient een centrale plaats in deze verkiezingen." Deze conclusie trekt Bart Combée, directeur Consumentenbond na...

AP akkoord met bulkmelding datalekken

AP akkoord met bulkmelding datalekken

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat er onder bepaalde voorwaarden mee akkoord dat banken, verzekeraars en pensioenfondsen datalekken bij grootschalige postverzending...

Wetsvoorstel ' herstel en afwikkeling van verzekeraars'  naar raad van state

Wetsvoorstel ' herstel en afwikkeling van verzekeraars' naar raad van state

De ministerraad heeft op voorstel van de ministers Dijsselbloem van Financiën en Van der Steur van Veiligheid en Justitie ingestemd met het wetsvoorstel 'Herstel...

Dnb: "verzekeraars moeten fundamentele keuzes maken"

Dnb: "verzekeraars moeten fundamentele keuzes maken"

Het Verbond van Verzekeraars onderschrijft de oproep van De Nederlandsche Bank (DNB) dat inspanningen nodig zijn van verzekeraars, toezichthouders en beleidsmakers...