Consument weer wat positiever over Verzekeraars

Logo Verbond van Verzekeraars

De consument is weer wat positiever over verzekeraars, aldus de jongste Consumentenmonitor van het Verbond van Verzekeraars. Maar de waardering is nog niet terug op het oude niveau. Er blijft volgens het Verbond dus werk aan de winkel.

Het Verbond presenteerde de uitkomsten van de twaalfde Consumentenmonitor woensdagmiddag aan de vakpers. Onderzoeker Esther Vlieger: "De waardering voor verzekeraars groeit gestaag. Het verbeterde beeld is vooral toe te schrijven aan positieve ervaringen van consumenten met de afhandeling van hun claim. Veranderingen in de sector zijn zichtbaar, met name het makkelijker kunnen overstappen. Consumenten zijn over het algemeen minder bezorgd en hebben meer vertrouwen, behalve als het gaat over hun pensioen. Belangrijkste verbeterpunten volgens consumenten zijn het duidelijk aangeven wat wel en niet gedekt is op de polis, begrijpelijk taalgebruik en goede digitale informatievoorziening bij de aanschaf van een product."

Het Verbond publiceerde naast de Consumentenmonitor tot nu toe ook altijd klanttevredenheidsonderzoeken. De organisatie maakte bekend dat zij deze gaat vervangen door een 'klantmonitor'. Hierin worden verzekeraars nadrukkelijk beoordeeld op de mate waarin zij het klantbelang centraal stellen. Dit wordt per maatschappij inzichtelijk gemaakt. De eerste monitor wordt komende zomer gepubliceerd.

Reactie toevoegen

 
Nieuwe kredietaanbieders bevorderen financiële stabiliteit

Nieuwe kredietaanbieders bevorderen financiële stabiliteit

De grotere rol van verzekeraars en pensioenfondsen op de hypotheekmarkt zorgt voor meer diversiteit en concurrentie in het kredietaanbod en draagt bij aan de financiële...

Vertrouwen in banken nog steeds laag

Vertrouwen in banken nog steeds laag

Het vertrouwen van klanten in banken is stabiel gebleven ten opzichte van vorig jaar, maar is daarmee nog steeds laag. Klanten hebben meer vertrouwen in hun eigen...

Onderzoek deloitte: verzekeraars moeten zichzelf opnieuw uitvinden

Onderzoek deloitte: verzekeraars moeten zichzelf opnieuw uitvinden

De Nederlandse verzekeringsbranche staat onder zware druk. Het doorvoeren van bezuinigingen is niet genoeg. Verzekeraars moeten zichzelf opnieuw uitvinden om hun...

Vertrouwen in verzekeraars gedaald

Vertrouwen in verzekeraars gedaald

Het vertrouwen van Nederlanders in verzekeraars is met drie punten gedaald ten opzichte van een half jaar geleden. De vertrouwensindex komt daarmee op een stand...

Klantgerichtheid verzekeraars onder druk

Klantgerichtheid verzekeraars onder druk

Medewerkers van verzekeraars willen zich wel focussen op de klant, maar in de praktijk lukt dit niet voldoende. Ruim 5.900 medewerkers van Nederlandse verzekeraars...

Verzekeraars krijgen vliegwiel niet in beweging

Verzekeraars krijgen vliegwiel niet in beweging

Verzekeraars proberen al jaren om de noodzakelijke veranderingen vorm te geven. Tot nu toe komt de transformatie nauwelijks van de grond, zo blijkt uit het wereldwijde...

Sticks rapt over wat verzekeraar zou moeten zijn

Sticks rapt over wat verzekeraar zou moeten zijn

Junte Uiterwijk, beter bekend als Sticks van rapformatie Opgezwolle, schreef een rapsong over wat Nederlanders van een verzekeraar zouden moeten kunnen verwachten....

FBTO meest klantvriendelijke verzekeraar

FBTO meest klantvriendelijke verzekeraar

Tijdens het jaarlijkse CustomerFirst Gala is FBTO uitgeroepen tot meest klantvriendelijke verzekeraar van Nederland. SNS Bank werd branchewinnaar bij de banken....

DNB uit zorgen over 'Staat van het toezicht'

DNB uit zorgen over 'Staat van het toezicht'

De financiële weerbaarheid en buffers van banken mag in de afgelopen jaren zijn verbeterd, met het herstel van het vertrouwen in de financiële sector is...

"Transparantie kan leiden tot minder vertrouwen"

"Transparantie kan leiden tot minder vertrouwen"

"Transparantie kan ook leiden tot daling van vertrouwen in de toezichthouder. Empirisch onderzoek naar de effecten van transparantie op vertrouwen is daarom...