Consument weer wat positiever over Verzekeraars
De consument is weer wat positiever over verzekeraars, aldus de jongste Consumentenmonitor van het Verbond van Verzekeraars. Maar de waardering is nog niet terug op het oude niveau. Er blijft volgens het Verbond dus werk aan de winkel.
Het Verbond presenteerde de uitkomsten van de twaalfde Consumentenmonitor woensdagmiddag aan de vakpers. Onderzoeker Esther Vlieger: "De waardering voor verzekeraars groeit gestaag. Het verbeterde beeld is vooral toe te schrijven aan positieve ervaringen van consumenten met de afhandeling van hun claim. Veranderingen in de sector zijn zichtbaar, met name het makkelijker kunnen overstappen. Consumenten zijn over het algemeen minder bezorgd en hebben meer vertrouwen, behalve als het gaat over hun pensioen. Belangrijkste verbeterpunten volgens consumenten zijn het duidelijk aangeven wat wel en niet gedekt is op de polis, begrijpelijk taalgebruik en goede digitale informatievoorziening bij de aanschaf van een product."
Het Verbond publiceerde naast de Consumentenmonitor tot nu toe ook altijd klanttevredenheidsonderzoeken. De organisatie maakte bekend dat zij deze gaat vervangen door een 'klantmonitor'. Hierin worden verzekeraars nadrukkelijk beoordeeld op de mate waarin zij het klantbelang centraal stellen. Dit wordt per maatschappij inzichtelijk gemaakt. De eerste monitor wordt komende zomer gepubliceerd.
Reactie toevoegen
Verzekeraars blijven investeren in wapenproducenten
Verzekeraars blijven investeren in bedrijven die betrokken zijn bij wapenproductie. Aldus onderzoeken door de Eerlijkse Verzekeringswijzer en De Volkskrant. De Volkskrant...
Governance principes verzekeraars goed nageleefd
Gerekend naar premievolume voldoet ruim 99 procent van de verzekeraars aan de Governance Principes, die normen bevatten voor een goede omgang met de klant en een...
Aanbieders en adviseurs proberen in 2015 alsnog tot een gezamenlijk standpunt te komen inzake commercieel gebruik gegevens van de klant. Adfiz, OvFD en Verbond...
AFM gaat buiten boekje door verzekeraars en adviseurs onder druk te zetten
“Door verzekeraars en assurantietussenpersonen tot actie te dwingen en te sturen in de richting van een advies gedurende de looptijd van de polis meet de AFM...
Dnb wast verzekeraars \(weer\) de oren
DNB zegt in het FD van woensdag geschrokken te zijn van de uitkomst van de Europese stresstest voor verzekeraars. Directeur Toezicht Jan Sijbrand: "Nederland...
"banken en verzekeraars verschillende soorten bedrijven"
"Banken en verzekeraars zijn verschillende soorten bedrijven die zich moeilijk over één kam laten scheren." Aldus minister Dijsselbloem van...
"klant wil meer informatie van verzekeraar ontvangen"
In Nederland ligt het vertrouwen in de verzekeraars lager dan wereldwijd het geval is. Volgens EY moeten verzekeraars meer met hun klanten communiceren. In Nederland...
"verzekeraars frustreren afstorting dga-pensioen"
Volgens Jaap Harmsen, directeur Pensioen Perspectief, zijn verzekeraars niet bereid om mee te werken aan een tussentijdse overname van pensioenrechten die zijn opgebouwd...
Ook luisteren naar kinderen bij terugwinnen vertrouwen
Kinderen hebben goede ideeën over wat vertrouwen eigenlijk betekent en hoe banken dat zouden kunnen terugwinnen. Aldus AFM-voorzitter Merel van Vroonhoven. ...
Verzekeraars nuchter onder vertrouwenscrisis?
Verzekeraars lijken niet wakker te liggen van de uitkomst van recent onderzoek door 'De Zaak van Vertrouwen' dat het vertrouwen in verzekeraars aanzienlijk lager...