Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Fiat 500 2021 TB

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond na onderzoek. Hoewel de schadelast van verzekeraars de afgelopen jaren daalde, verhoogden verzekeraars toch hun premies. De Consumentenbond heeft het Verbond van Verzekeraars om opheldering gevraagd. 

De bond: "De schadelast daalde van 3,077 miljard euro in 2016 naar 2,917 miljard in 2020 (min vijf procent). Tegelijkertijd stegen de premie-inkomsten in dezelfde periode van 3,902 miljard naar 4,692 miljard (plus zeventien procent). Zelfs na een coronajaar waarin beduidend minder schade werd gereden, verhogen de meeste verzekeraars in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw hun premies. De kloof tussen oplopende premies en teruglopende schades steeg van 1,4 miljard euro in 2019 naar 1,8 miljard euro in 2020."

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "Het lijkt erop dat de verzekeraars onnodig veel geld oppotten. En als dat zo is, dan vinden wij dat die verzekeraars de teveel ontvangen premies moeten terugbetalen aan hun klanten. En anders moeten ze een flinke premiedaling in 2022 doorvoeren."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - n.v.t. 21 juli 2021

De consumentenbond, de voorstander van slechts actieve transparantie van de provisiekosten, meent dat de verzekeraars onnodig veel geld oppotten. Als je dat als Consumentenbond al meent - zo een mening komt toch niet uit de lucht vallen - waarom dan niet de verzekeringskosten van de verzekeraars/serviceproviders ook actief promoten? ---------------------------------------------------------------------------------- Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond zegt: Het lijkt erop dat de verzekeraars onnodig veel geld oppotten. Heeft de Consumentenbond al wel nagedacht over de consequenties van het door het Verbond van Verzekeraars gewenste Directe-Schadeafhandelingsbedrijf. Wat had de Consumentenbond gedacht van de kapitalen waarmee het spaarpotje gevoed moet worden in de apart op te richten Verhaalschade-afdeling die verzekeraars zullen moeten aanhouden om deze schade-uitkeringen te kunnen voorschieten? En de juridische kosten die er gemaakt zullen worden om dit schadeverhaal integer in goede banen te leiden? ------------------------------------------------- Premie-teruggave of premiedaling door de verzekeraars t.b.v. eigen WetAansprMotorvoertuigen-verzekerden, en ongeacht of deze wel of niet gebruik willen maken van Directe-schadeafhandeling, dat zit er in de toekomst echt niet meer in!

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits...

Aantal particulieren met stekkerauto neemt toe

Aantal particulieren met stekkerauto neemt toe

Hoewel de meeste stekkerauto’s in zakelijk bezit zijn, neemt ook het aantal particulieren met een stekkerauto toe. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers...

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...

Ohra Kilometerverzekering vervangt Bundelz

Ohra Kilometerverzekering vervangt Bundelz

Ohra heeft de prepaid Kilometerverzekering gelanceerd, die Bundelz vervangt. Bundelz, ontwikkeld in het innovatielab van Nationale-Nederlanden, stopt. De Ohra Kilometerverzekering...

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond....

Eén deur verder wonen kan 200 euro schelen aan autopremie

Eén deur verder wonen kan 200 euro schelen aan autopremie

Er kan een premieverschil van ruim 200 euro zitten als men met exacte dezelfde leeftijd, geslacht en autogegevens één deur verder woont in hetzelfde...

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...

"Verlagen kilometrage kan premietechnisch interessant zijn"

"Verlagen kilometrage kan premietechnisch interessant zijn"

Verlagen van het kilometrage kan voor motorrijtuigverzekerden die door het vele thuiswerken minder rijden een eenvoudige besparingsoptie zijn. Aldus MoneyView in...