Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Transparantie glazen pui via Pixabay 2018

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen. Maar snelheid alleen is niet genoeg. Er moet meer duidelijkheid komen voor consumenten vindt de Consumentenbond.

Als het aan de Consumentenbond ligt, melden de adviseurs de exacte bedragen die zij krijgen voor het verkopen van een verzekering. Maar minister Kaag liet eerder de Tweede Kamer weten te willen kiezen voor een ‘fijnmazig gemiddelde’.

Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond: “Een slecht idee. Er bestaan geen gemiddelde consumenten en consumenten betalen ook geen gemiddelde premie. Het is schijntransparantie. Een gemiddelde is misschien aan het begin van een adviestraject afdoende. Maar zodra klanten een keuze hebben gemaakt voor een verzekering, moeten adviseurs het exacte provisiebedrag kunnen melden. Gewoon in euro’s. De aangenomen motie biedt alle ruimte om als norm het exacte provisiebedrag te noemen.”

Ook het Verbond van Verzekeraars, de AFM en Zorgverzekeraars Nederland zien niets fijnmazige gemiddelden.

Reactie toevoegen

 

Reacties

René den Otter - Den Otter 6 oktober 2022

De consumentenbond, het Verbond van Verzekeraars, de AFM en Zorgverzekeraars Nederland vinden hier iets van. Zij hebben allemaal hun eigen belang. Weet de minister ook wat de consument hier van vind? Want het gaat toch over de consument en niet over het verbond (met name de directwriters) of de consumentenbond die via advertenties gesponsord wordt door dezelfde direct writers.

Frank Postel - Heuven Advies 6 oktober 2022

Jammer dat de deelnemers aan en beslissers over dit onderwerp wat veel in hun eigen wereldje opgesloten zitten. Hoogst waarschijnlijk zit de doorsnee klant helemaal niet te wachten op provisie transparantie. De doorsnee klant is tevreden met zijn tussenpersoon, en wil niet weten wat deze aan provisie inkomsten heeft. Navraag onder mijn klanten heeft mij de informatie verschaft dat de het wel goed zit met de premie (en diens componenten, behalve de belasting). Als leden van de consumentenbond wel over deze informatie willen beschikken kunnen ze zich verzekeren bij een aan de consumentenbond gekoppelde verzekeraar. Probleem opgelost en we kunnen allemaal vrolijk verder met waar we mee bezig waren.

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de...

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners, meent de Consumentenbond. Ook zijn ze niet...

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

De Consumentenbond start een onderzoek naar misstanden in de kredietmarkt en gaat gedupeerden helpen om te veel betaalde rente terug te krijgen. De bond: "De kredietverstrekker...

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumenten die slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit, zoals helpdeskfraude, phishing of hacks, kunnen vanaf nu terecht bij de Cyberhulplijn van de Consumentenbond....

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

De Consumentenbond gaat consumenten helpen met inzicht in en besparen op hun verzekeringen en energiecontracten. Voor de Voordeelcoach werkt de Consumentenbond samen...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekeringen...

CFD: "Hoogste tijd dat intermediairverzekeraars daad bij woord voegen"

CFD: "Hoogste tijd dat intermediairverzekeraars daad bij woord voegen"

CFD-voorzitter Edwin Herdink noemt het de hoogste tijd dat intermediairverzekeraars de daad bij het woord voegen. Dit in een reactie op het voornemen van minister...

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Jaarpremies van WA-autoverzekeringen lopen behoorlijk uiteen, terwijl de voorwaarden in de meeste gevallen grotendeels hetzelfde zijn. Dat constateert de Consumentenbond,...

Adfiz: "Wie wordt er echt geholpen met deze draai van de minister?"

Adfiz: "Wie wordt er echt geholpen met deze draai van de minister?"

"Het oorspronkelijke voorstel is verstandig en evenwichtig", benadrukt Adfiz in reactie op de draai inzake provisietransparantie die minister Hoekstra maakt (zie...