Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Transparantie glazen pui via Pixabay 2018

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen. Maar snelheid alleen is niet genoeg. Er moet meer duidelijkheid komen voor consumenten vindt de Consumentenbond.

Als het aan de Consumentenbond ligt, melden de adviseurs de exacte bedragen die zij krijgen voor het verkopen van een verzekering. Maar minister Kaag liet eerder de Tweede Kamer weten te willen kiezen voor een ‘fijnmazig gemiddelde’.

Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond: “Een slecht idee. Er bestaan geen gemiddelde consumenten en consumenten betalen ook geen gemiddelde premie. Het is schijntransparantie. Een gemiddelde is misschien aan het begin van een adviestraject afdoende. Maar zodra klanten een keuze hebben gemaakt voor een verzekering, moeten adviseurs het exacte provisiebedrag kunnen melden. Gewoon in euro’s. De aangenomen motie biedt alle ruimte om als norm het exacte provisiebedrag te noemen.”

Ook het Verbond van Verzekeraars, de AFM en Zorgverzekeraars Nederland zien niets fijnmazige gemiddelden.

Reactie toevoegen

 

Reacties

René den Otter - Den Otter 6 oktober 2022

De consumentenbond, het Verbond van Verzekeraars, de AFM en Zorgverzekeraars Nederland vinden hier iets van. Zij hebben allemaal hun eigen belang. Weet de minister ook wat de consument hier van vind? Want het gaat toch over de consument en niet over het verbond (met name de directwriters) of de consumentenbond die via advertenties gesponsord wordt door dezelfde direct writers.

Frank Postel - Heuven Advies 6 oktober 2022

Jammer dat de deelnemers aan en beslissers over dit onderwerp wat veel in hun eigen wereldje opgesloten zitten. Hoogst waarschijnlijk zit de doorsnee klant helemaal niet te wachten op provisie transparantie. De doorsnee klant is tevreden met zijn tussenpersoon, en wil niet weten wat deze aan provisie inkomsten heeft. Navraag onder mijn klanten heeft mij de informatie verschaft dat de het wel goed zit met de premie (en diens componenten, behalve de belasting). Als leden van de consumentenbond wel over deze informatie willen beschikken kunnen ze zich verzekeren bij een aan de consumentenbond gekoppelde verzekeraar. Probleem opgelost en we kunnen allemaal vrolijk verder met waar we mee bezig waren.

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits...

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond....

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...

Beloningstransparantie

Beloningstransparantie

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! VVP 3-2021) Sinds de discussie de afgelopen tijd over de provisie die adviseurs ontvangen van leveranciers van energiezuinige...

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...