"De bemiddelaar is dood, leve de geluksadviseur"

Neutralis (beide heren)

“Einde financieel adviseur in zicht”, was de titel van het Visiedocument dat Neutralis in 2013 heeft opgesteld. Volgens adviseurs Leon Brummelhuis en Ozewald Wanrooij zouden op termijn de werkzaamheden van productbemiddeling voor de financieel adviseur volledig verdwijnen. Zij sneden daarmee een groot taboe aan in de advieswereld die ze vooral wakken wilden schudden. Nog steeds zijn ze van hun visie overtuigd, zo vertellen is in de laatste editie van het New Financial Magazine. Maar ze stellen er ook wat tegenover: de Gelukkig Leven Test.

“In de afgelopen jaren zijn de werkzaamheden ten aanzien van productbemiddeling afgenomen. De automatisering neemt steeds meer van ons over, meer en meer wordt er gestandaardiseerd en het aantal aanbieders is afgenomen. Productbemiddeling zal niet van vandaag op morgen verdwenen zijn maar het gevaar zit hem in de geleidelijkheid waarmee het gebeurt. Het aantal adviseurs neemt jaarlijks af. Een zorgwekkende ontwikkeling wanneer we financieel advies voor iedereen toegankelijk willen houden”, zegt Wanrooij in het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum. Het artikel is tevens te lezen in de nieuwe editie van VVP.

“Wij geloven dat het antwoord op deze vraag het beste gevonden kan worden door naar onze samenleving in zijn geheel te kijken”, aldus Wanrooij. “Wij zien dat mensen worstelen met de balans tussen gezondheid, tijd en geld. Geld lijkt de oplossing voor zowel een goede gezondheid als voldoende tijd en dus wordt het vergaren van geld een doel op zichzelf. Belemmeringen op het terrein van gezondheid en tijd worden ten onrechte toegeschreven aan een gebrek aan geld. Mensen gebruiken het gebrek aan geld als excuus om niet in beweging te komen en dit vormt voor velen een mentale gevangenis. Daardoor leiden teveel mensen niet het gelukkige leven dat ze diep van binnen willen en ook zouden kunnen leiden.”

Het lijkt erop dat Neutralis de toegevoegde waarde van een adviseur ziet in het bijdragen aan het persoonlijk geluk van mensen. “Een jaar geleden zijn wij gestart met een onderzoek naar de factoren die van invloed zijn op het persoonlijk geluk van mensen”, zegt Wanrooij. “Met dit onderzoek hebben we ons tot doel gesteld om inzicht te krijgen in deze factoren en om aan de hand hiervan te bepalen hoe wij voor iedere individuele relatie onze toegevoegde waarde kunnen optimaliseren en monitoren. We hebben een meetmethode ontwikkeld waarin het persoonlijk geluk wordt gekoppeld aan de levensverwachting en gezondheid.”

Op basis van de meetmethode heeft Neutralis een test ontwikkeld waarin onze relaties een aantal vragen beantwoorden. "Ongeacht of mensen met een specifiek financieel vraagstuk of productbehoefte komen, starten we met deze test die ze kunnen downloaden via onze website”, zegt Brummelhuis. “Door de test ook periodiek bij het onderhoud in te zetten zijn we in staat om de ontwikkelingen te meten en te monitoren. De toegevoegde waarde van een periodiek onderhoud is hierdoor aanzienlijk toegenomen.”
 

BOODSCHAP AAN COLLEGA’S

“We hopen dat onze collega’s aan de hand van ons verhaal geïnspireerd raken om vooral verder te kijken naar de waarde die ze kunnen en graag willen leveren wanneer de productbemiddeling volledig is verdwenen, zodat de daling van het aantal adviseurs snel een halt wordt toegeroepen”, aldus de adviseurs van Neutralis. Klik HIER voor het hele artikel.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jacques de Bot - 2 september 2016

Een waar verhaal, wij zullen de toepassingen zeer serieus bestuderen en mogelijk inzetten. Succes, Jacques de Bot

Ozewald Wanrooij - 2 september 2016

Dag Paul. Ik kan je alleen maar gelijk geven dat we op dit moment nog veel werk hebben aan de administratieve begeleiding van producten en het herstellen van zaken die minder optimaal verlopen. Daarbij ervaar ik dat dit ook nog steeds van grote waarde is voor mensen. Hier staat tegenover dat binnen Neutralis de afgelopen jaren een dalende tendens constateer in het aantal uren die ik per klant aan productbemiddeling besteed. Enerzijds omdat wij natuurlijk voortdurend proberen om onze processen te optimaliseren maar anderzijds ook omdat veel van mijn werkzaamheden door aanbieders geautomatiseerd worden. Het invullen van een gezondheidsverklaring gaat tegenwoordig veelal volledig geautomatiseerd, daar waar ik vroeger alles nog handmatig samen met de klant moest invullen. Natuurlijk valt er nog veel te optimaliseren in de processen maar ik ben ervan overtuigd dat de ontwikkeling in de automatisering nog lang niet klaar is. Ten aanzien van jouw opmerking dat mensen veelal zaken niet begrijpen vind ik iets anders dan productbemiddeling. Juist kennisoverdracht en mensen inzicht geven zie ik als een belangrijke rol van de adviseur, nu en naar de toekomst. Of de overheid de markt naar de hand wil zetten kan ik niet goed beoordelen. Ik ben ervan overtuigd dat de intenties goed zijn. Dit neemt niet weg dat ik wel afvraag of de huidige drang om alles te willen reguleren, de verplichte PE-toetsen die de motivatie om meer te doen ontmoedigen en de hoge kosten van toezicht waarvan ik de toegevoegde waarde voor ons kleine kantoor niet ervaar, niet een averechtse werking hebben op het bereikbaar houden van financieel advies voor mensen. Volgens mij staan we beiden met de voeten in de klei alleen kies ik ervoor om te anticiperen op een situatie waarin de klei verder opgedroogd.

Zeven vragen aan... Erik Rebergen

Zeven vragen aan... Erik Rebergen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt je vak uniek? Vanaf 1999 ben ik werkzaam in de sector en mag ik financieel advies geven aan consumenten, zowel particulier...

Actueel of niet?

Actueel of niet?

Wanneer is iets een actualiteit? Dat vraagt Mike Schilperoort, algemeen directeur Lindenhaeghe, zich af in zijn maandelijkse blog over marktontwikkelingen. Van Dale...

Adviseur hoeft niet bij elke prolongatie te controleren of dekking nog passend is

Adviseur hoeft niet bij elke prolongatie te controleren of dekking nog passend is

"Van een redelijk handelend en bekwaam tussenpersoon kan niet worden verwacht dat hij bij elke prolongatie controleert of er nog sprake is van een passende...

Zeven vragen aan... Wim Rietveld

Zeven vragen aan... Wim Rietveld

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Als Erkend Hypothecair Planner ben je elke dag bezig met een heel belangrijk onderdeel in het leven van...

Local  hero... Dennis den Blanken

Local hero... Dennis den Blanken

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het gaat Milko Perdijk (Perdijk Advies, reeuwijk) voor de wind. De focus op hypotheekadvies, pensioen en financiële planning pakt goed uit, het provisieverbod...

We maken ons graag kleiner dan we zijn

We maken ons graag kleiner dan we zijn

Hoe het komt dat financieel adviseurs zo’n slecht imago hebben? “we vergelijken onszelf niet met tweedehands autoverkopers, maar zo wordt de gemiddelde...

Gebruik zorgplicht  om betere adviseur  te worden

Gebruik zorgplicht om betere adviseur te worden

Jolanda Bron: ‘Innoveer proactief.’ “Zie zorgplicht niet als een last, maar als een mogelijkheid om je adviezen en dienstverlening te verbeteren.”...

Www.financieelgezondewerknemers.nl kans voor adviseur?

Www.financieelgezondewerknemers.nl kans voor adviseur?

"Mooie kans voor tussenpersonen. Zonde dat men niet verwijst naar rol fin adviseurs. Iets met imago en vertrouwen?" Dat vraagt consultant Fred de Jong...

Local  hero... Bart van der Sterren

Local hero... Bart van der Sterren

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...