"De bemiddelaar is dood, leve de geluksadviseur"

Neutralis (beide heren)

“Einde financieel adviseur in zicht”, was de titel van het Visiedocument dat Neutralis in 2013 heeft opgesteld. Volgens adviseurs Leon Brummelhuis en Ozewald Wanrooij zouden op termijn de werkzaamheden van productbemiddeling voor de financieel adviseur volledig verdwijnen. Zij sneden daarmee een groot taboe aan in de advieswereld die ze vooral wakken wilden schudden. Nog steeds zijn ze van hun visie overtuigd, zo vertellen is in de laatste editie van het New Financial Magazine. Maar ze stellen er ook wat tegenover: de Gelukkig Leven Test.

“In de afgelopen jaren zijn de werkzaamheden ten aanzien van productbemiddeling afgenomen. De automatisering neemt steeds meer van ons over, meer en meer wordt er gestandaardiseerd en het aantal aanbieders is afgenomen. Productbemiddeling zal niet van vandaag op morgen verdwenen zijn maar het gevaar zit hem in de geleidelijkheid waarmee het gebeurt. Het aantal adviseurs neemt jaarlijks af. Een zorgwekkende ontwikkeling wanneer we financieel advies voor iedereen toegankelijk willen houden”, zegt Wanrooij in het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum. Het artikel is tevens te lezen in de nieuwe editie van VVP.

“Wij geloven dat het antwoord op deze vraag het beste gevonden kan worden door naar onze samenleving in zijn geheel te kijken”, aldus Wanrooij. “Wij zien dat mensen worstelen met de balans tussen gezondheid, tijd en geld. Geld lijkt de oplossing voor zowel een goede gezondheid als voldoende tijd en dus wordt het vergaren van geld een doel op zichzelf. Belemmeringen op het terrein van gezondheid en tijd worden ten onrechte toegeschreven aan een gebrek aan geld. Mensen gebruiken het gebrek aan geld als excuus om niet in beweging te komen en dit vormt voor velen een mentale gevangenis. Daardoor leiden teveel mensen niet het gelukkige leven dat ze diep van binnen willen en ook zouden kunnen leiden.”

Het lijkt erop dat Neutralis de toegevoegde waarde van een adviseur ziet in het bijdragen aan het persoonlijk geluk van mensen. “Een jaar geleden zijn wij gestart met een onderzoek naar de factoren die van invloed zijn op het persoonlijk geluk van mensen”, zegt Wanrooij. “Met dit onderzoek hebben we ons tot doel gesteld om inzicht te krijgen in deze factoren en om aan de hand hiervan te bepalen hoe wij voor iedere individuele relatie onze toegevoegde waarde kunnen optimaliseren en monitoren. We hebben een meetmethode ontwikkeld waarin het persoonlijk geluk wordt gekoppeld aan de levensverwachting en gezondheid.”

Op basis van de meetmethode heeft Neutralis een test ontwikkeld waarin onze relaties een aantal vragen beantwoorden. "Ongeacht of mensen met een specifiek financieel vraagstuk of productbehoefte komen, starten we met deze test die ze kunnen downloaden via onze website”, zegt Brummelhuis. “Door de test ook periodiek bij het onderhoud in te zetten zijn we in staat om de ontwikkelingen te meten en te monitoren. De toegevoegde waarde van een periodiek onderhoud is hierdoor aanzienlijk toegenomen.”
 

BOODSCHAP AAN COLLEGA’S

“We hopen dat onze collega’s aan de hand van ons verhaal geïnspireerd raken om vooral verder te kijken naar de waarde die ze kunnen en graag willen leveren wanneer de productbemiddeling volledig is verdwenen, zodat de daling van het aantal adviseurs snel een halt wordt toegeroepen”, aldus de adviseurs van Neutralis. Klik HIER voor het hele artikel.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jacques de Bot - 2 september 2016

Een waar verhaal, wij zullen de toepassingen zeer serieus bestuderen en mogelijk inzetten. Succes, Jacques de Bot

Ozewald Wanrooij - 2 september 2016

Dag Paul. Ik kan je alleen maar gelijk geven dat we op dit moment nog veel werk hebben aan de administratieve begeleiding van producten en het herstellen van zaken die minder optimaal verlopen. Daarbij ervaar ik dat dit ook nog steeds van grote waarde is voor mensen. Hier staat tegenover dat binnen Neutralis de afgelopen jaren een dalende tendens constateer in het aantal uren die ik per klant aan productbemiddeling besteed. Enerzijds omdat wij natuurlijk voortdurend proberen om onze processen te optimaliseren maar anderzijds ook omdat veel van mijn werkzaamheden door aanbieders geautomatiseerd worden. Het invullen van een gezondheidsverklaring gaat tegenwoordig veelal volledig geautomatiseerd, daar waar ik vroeger alles nog handmatig samen met de klant moest invullen. Natuurlijk valt er nog veel te optimaliseren in de processen maar ik ben ervan overtuigd dat de ontwikkeling in de automatisering nog lang niet klaar is. Ten aanzien van jouw opmerking dat mensen veelal zaken niet begrijpen vind ik iets anders dan productbemiddeling. Juist kennisoverdracht en mensen inzicht geven zie ik als een belangrijke rol van de adviseur, nu en naar de toekomst. Of de overheid de markt naar de hand wil zetten kan ik niet goed beoordelen. Ik ben ervan overtuigd dat de intenties goed zijn. Dit neemt niet weg dat ik wel afvraag of de huidige drang om alles te willen reguleren, de verplichte PE-toetsen die de motivatie om meer te doen ontmoedigen en de hoge kosten van toezicht waarvan ik de toegevoegde waarde voor ons kleine kantoor niet ervaar, niet een averechtse werking hebben op het bereikbaar houden van financieel advies voor mensen. Volgens mij staan we beiden met de voeten in de klei alleen kies ik ervoor om te anticiperen op een situatie waarin de klei verder opgedroogd.

Ondernemen is een  voetbalwedstrijd  spelen

Ondernemen is een voetbalwedstrijd spelen

“We hebben een prachtig vak. Helaas maken we dit als adviessector zelden duidelijk aan jongere generaties. Jongeren weten vaak niet eens van ons bestaan...

Het vuur van... Dennis Ruiter

Het vuur van... Dennis Ruiter

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen...

Zeven vragen aan... Roger van der Linden

Zeven vragen aan... Roger van der Linden

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Klanten nemen (financiële) beslissingen vaak op basis van de verkeerde argumenten. Het vinden van...

Aanbieders kiezen hun eigen weg

Aanbieders kiezen hun eigen weg

Hans van der Linden: ‘In geval van analyse en advies is een vertrouwenspersoon onontbeerlijk.’ “Ruim dertig jaar ben ik actief in het adviesvak...

Klanten en regels

Klanten en regels

Wetenschap en markt vormen een mooie combinatie, betoogt Peter Risseeuw (Periscoop Onderzoek & Advies). Kijk bijvoorbeeld eens naar wat het provisieverbod doet met...

Adviseur verzuimde polissen stop te zetten

Adviseur verzuimde polissen stop te zetten

Een financieel adviseur moet de klagende klant 1.500 euro aan teveel betaalde orv-premies vergoeden, omdat hij verzuimde de betreffende polissen te beëindigen....

"Ook hypotheek met adviseur kan stuk goedkoper"

"Ook hypotheek met adviseur kan stuk goedkoper"

Met IkHypotheekZo.nl lanceert Finsys een tussenvorm waarbij hypotheekklanten advies kunnen krijgen maar kosten kunnen besparen door een aantal zaken zelf te regelen....

"Niet iedere adviseur heeft zin in hypotheek voor zzp'er"

"Niet iedere adviseur heeft zin in hypotheek voor zzp'er"

 Niet elke adviseur is bereid de tijd te nemen een hypotheek voor een zzp'er te verzorgen. Dat stelt hypotheekadviseur Niels Eriks (Eriks hypotheken & personal...

Erkend financieel Adviseur 'kansberoep'

Erkend financieel Adviseur 'kansberoep'

Toch nog een beetje positief overheidsnieuws richting financieel adviseurs: het UWV ziet de Erkend Financieel Adviseur als kansberoep. Nibe-SVV wijst momenteel op...

Adviseur niet gehouden zelfstandig polissen klant op te zeggen

Adviseur niet gehouden zelfstandig polissen klant op te zeggen

Het behoort, behoudens concrete afwijkende afspraken met zijn opdrachtgever, niet tot de taak van de tussenpersoon om zelfstandig verzekeringen van een cliënt,...