"De bemiddelaar is dood, leve de geluksadviseur"

Neutralis (beide heren)

“Einde financieel adviseur in zicht”, was de titel van het Visiedocument dat Neutralis in 2013 heeft opgesteld. Volgens adviseurs Leon Brummelhuis en Ozewald Wanrooij zouden op termijn de werkzaamheden van productbemiddeling voor de financieel adviseur volledig verdwijnen. Zij sneden daarmee een groot taboe aan in de advieswereld die ze vooral wakken wilden schudden. Nog steeds zijn ze van hun visie overtuigd, zo vertellen is in de laatste editie van het New Financial Magazine. Maar ze stellen er ook wat tegenover: de Gelukkig Leven Test.

“In de afgelopen jaren zijn de werkzaamheden ten aanzien van productbemiddeling afgenomen. De automatisering neemt steeds meer van ons over, meer en meer wordt er gestandaardiseerd en het aantal aanbieders is afgenomen. Productbemiddeling zal niet van vandaag op morgen verdwenen zijn maar het gevaar zit hem in de geleidelijkheid waarmee het gebeurt. Het aantal adviseurs neemt jaarlijks af. Een zorgwekkende ontwikkeling wanneer we financieel advies voor iedereen toegankelijk willen houden”, zegt Wanrooij in het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum. Het artikel is tevens te lezen in de nieuwe editie van VVP.

“Wij geloven dat het antwoord op deze vraag het beste gevonden kan worden door naar onze samenleving in zijn geheel te kijken”, aldus Wanrooij. “Wij zien dat mensen worstelen met de balans tussen gezondheid, tijd en geld. Geld lijkt de oplossing voor zowel een goede gezondheid als voldoende tijd en dus wordt het vergaren van geld een doel op zichzelf. Belemmeringen op het terrein van gezondheid en tijd worden ten onrechte toegeschreven aan een gebrek aan geld. Mensen gebruiken het gebrek aan geld als excuus om niet in beweging te komen en dit vormt voor velen een mentale gevangenis. Daardoor leiden teveel mensen niet het gelukkige leven dat ze diep van binnen willen en ook zouden kunnen leiden.”

Het lijkt erop dat Neutralis de toegevoegde waarde van een adviseur ziet in het bijdragen aan het persoonlijk geluk van mensen. “Een jaar geleden zijn wij gestart met een onderzoek naar de factoren die van invloed zijn op het persoonlijk geluk van mensen”, zegt Wanrooij. “Met dit onderzoek hebben we ons tot doel gesteld om inzicht te krijgen in deze factoren en om aan de hand hiervan te bepalen hoe wij voor iedere individuele relatie onze toegevoegde waarde kunnen optimaliseren en monitoren. We hebben een meetmethode ontwikkeld waarin het persoonlijk geluk wordt gekoppeld aan de levensverwachting en gezondheid.”

Op basis van de meetmethode heeft Neutralis een test ontwikkeld waarin onze relaties een aantal vragen beantwoorden. "Ongeacht of mensen met een specifiek financieel vraagstuk of productbehoefte komen, starten we met deze test die ze kunnen downloaden via onze website”, zegt Brummelhuis. “Door de test ook periodiek bij het onderhoud in te zetten zijn we in staat om de ontwikkelingen te meten en te monitoren. De toegevoegde waarde van een periodiek onderhoud is hierdoor aanzienlijk toegenomen.”
 

BOODSCHAP AAN COLLEGA’S

“We hopen dat onze collega’s aan de hand van ons verhaal geïnspireerd raken om vooral verder te kijken naar de waarde die ze kunnen en graag willen leveren wanneer de productbemiddeling volledig is verdwenen, zodat de daling van het aantal adviseurs snel een halt wordt toegeroepen”, aldus de adviseurs van Neutralis. Klik HIER voor het hele artikel.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jacques de Bot - 2 september 2016

Een waar verhaal, wij zullen de toepassingen zeer serieus bestuderen en mogelijk inzetten. Succes, Jacques de Bot

Ozewald Wanrooij - 2 september 2016

Dag Paul. Ik kan je alleen maar gelijk geven dat we op dit moment nog veel werk hebben aan de administratieve begeleiding van producten en het herstellen van zaken die minder optimaal verlopen. Daarbij ervaar ik dat dit ook nog steeds van grote waarde is voor mensen. Hier staat tegenover dat binnen Neutralis de afgelopen jaren een dalende tendens constateer in het aantal uren die ik per klant aan productbemiddeling besteed. Enerzijds omdat wij natuurlijk voortdurend proberen om onze processen te optimaliseren maar anderzijds ook omdat veel van mijn werkzaamheden door aanbieders geautomatiseerd worden. Het invullen van een gezondheidsverklaring gaat tegenwoordig veelal volledig geautomatiseerd, daar waar ik vroeger alles nog handmatig samen met de klant moest invullen. Natuurlijk valt er nog veel te optimaliseren in de processen maar ik ben ervan overtuigd dat de ontwikkeling in de automatisering nog lang niet klaar is. Ten aanzien van jouw opmerking dat mensen veelal zaken niet begrijpen vind ik iets anders dan productbemiddeling. Juist kennisoverdracht en mensen inzicht geven zie ik als een belangrijke rol van de adviseur, nu en naar de toekomst. Of de overheid de markt naar de hand wil zetten kan ik niet goed beoordelen. Ik ben ervan overtuigd dat de intenties goed zijn. Dit neemt niet weg dat ik wel afvraag of de huidige drang om alles te willen reguleren, de verplichte PE-toetsen die de motivatie om meer te doen ontmoedigen en de hoge kosten van toezicht waarvan ik de toegevoegde waarde voor ons kleine kantoor niet ervaar, niet een averechtse werking hebben op het bereikbaar houden van financieel advies voor mensen. Volgens mij staan we beiden met de voeten in de klei alleen kies ik ervoor om te anticiperen op een situatie waarin de klei verder opgedroogd.

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Denk out of the box, kijk over de schutting, ga ervan uit dat alles mogelijk is. Dat zijn enkele van de tips die directeur en mede-oprichter Cliff Hoffman van...

Local  hero... Nick Karis

Local hero... Nick Karis

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Adviseur hoeft gesprek niet woordelijk vast te leggen

Adviseur hoeft gesprek niet woordelijk vast te leggen

Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam hypotheekadviseur kan niet worden verlangd dat ieder gesprek woordelijk wordt vastgelegd en woordelijk kan worden...

Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker

Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker

De hypotheeksom van een klant werd verlaagd. Niet de geldverstrekker maar zijn adviseur had hem moeten melden dat de verlaging was doorgevoerd, oordeelt de Geschillencommissie...

Adviseur moet 80% advieskosten terugbetalen

Adviseur moet 80% advieskosten terugbetalen

Hypotheek Visie moet van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) 80 procent van de advieskosten terugbetalen aan een klant. Het gaat om 80...

"Adviseur vaak overbodig bij hypotheek"

"Adviseur vaak overbodig bij hypotheek"

Een hypotheek is tegenwoordig zo simpel dat dure adviseurs overbodig zijn. Dat stelt onafhankelijk financieel planner Paul van der Kwast in zijn column op www.businessinsider.nl....

Alleen maar verliezers

Alleen maar verliezers

Zou het misschien kunnen dat het woekerpolisdossier geen winnaars kent? Die vraag stelt Ozewald Wanrooij (Neutralis) in een reactie op VVP Online. Ik hoop van harte...

Neutralis: geluk is maakbaar

Neutralis: geluk is maakbaar

Geluk is maakbaar, aldus de adviseurs van Neutralis, die in een film inzichtelijk maken hoe werkgevers kunnnen bijdragen aan het geluksniveau van medewerkers. In...

Local hero... Gijs Ubels

Local hero... Gijs Ubels

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Renee Lagerwaard:d: ‘Pluk de dag.’ “Onze klanten beschrijven ons kantoor als een warm bad en waarderen onze huiselijkheid. Grootste compliment...