"De bemiddelaar is dood, leve de geluksadviseur"

Neutralis (beide heren)

“Einde financieel adviseur in zicht”, was de titel van het Visiedocument dat Neutralis in 2013 heeft opgesteld. Volgens adviseurs Leon Brummelhuis en Ozewald Wanrooij zouden op termijn de werkzaamheden van productbemiddeling voor de financieel adviseur volledig verdwijnen. Zij sneden daarmee een groot taboe aan in de advieswereld die ze vooral wakken wilden schudden. Nog steeds zijn ze van hun visie overtuigd, zo vertellen is in de laatste editie van het New Financial Magazine. Maar ze stellen er ook wat tegenover: de Gelukkig Leven Test.

“In de afgelopen jaren zijn de werkzaamheden ten aanzien van productbemiddeling afgenomen. De automatisering neemt steeds meer van ons over, meer en meer wordt er gestandaardiseerd en het aantal aanbieders is afgenomen. Productbemiddeling zal niet van vandaag op morgen verdwenen zijn maar het gevaar zit hem in de geleidelijkheid waarmee het gebeurt. Het aantal adviseurs neemt jaarlijks af. Een zorgwekkende ontwikkeling wanneer we financieel advies voor iedereen toegankelijk willen houden”, zegt Wanrooij in het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum. Het artikel is tevens te lezen in de nieuwe editie van VVP.

“Wij geloven dat het antwoord op deze vraag het beste gevonden kan worden door naar onze samenleving in zijn geheel te kijken”, aldus Wanrooij. “Wij zien dat mensen worstelen met de balans tussen gezondheid, tijd en geld. Geld lijkt de oplossing voor zowel een goede gezondheid als voldoende tijd en dus wordt het vergaren van geld een doel op zichzelf. Belemmeringen op het terrein van gezondheid en tijd worden ten onrechte toegeschreven aan een gebrek aan geld. Mensen gebruiken het gebrek aan geld als excuus om niet in beweging te komen en dit vormt voor velen een mentale gevangenis. Daardoor leiden teveel mensen niet het gelukkige leven dat ze diep van binnen willen en ook zouden kunnen leiden.”

Het lijkt erop dat Neutralis de toegevoegde waarde van een adviseur ziet in het bijdragen aan het persoonlijk geluk van mensen. “Een jaar geleden zijn wij gestart met een onderzoek naar de factoren die van invloed zijn op het persoonlijk geluk van mensen”, zegt Wanrooij. “Met dit onderzoek hebben we ons tot doel gesteld om inzicht te krijgen in deze factoren en om aan de hand hiervan te bepalen hoe wij voor iedere individuele relatie onze toegevoegde waarde kunnen optimaliseren en monitoren. We hebben een meetmethode ontwikkeld waarin het persoonlijk geluk wordt gekoppeld aan de levensverwachting en gezondheid.”

Op basis van de meetmethode heeft Neutralis een test ontwikkeld waarin onze relaties een aantal vragen beantwoorden. "Ongeacht of mensen met een specifiek financieel vraagstuk of productbehoefte komen, starten we met deze test die ze kunnen downloaden via onze website”, zegt Brummelhuis. “Door de test ook periodiek bij het onderhoud in te zetten zijn we in staat om de ontwikkelingen te meten en te monitoren. De toegevoegde waarde van een periodiek onderhoud is hierdoor aanzienlijk toegenomen.”
 

BOODSCHAP AAN COLLEGA’S

“We hopen dat onze collega’s aan de hand van ons verhaal geïnspireerd raken om vooral verder te kijken naar de waarde die ze kunnen en graag willen leveren wanneer de productbemiddeling volledig is verdwenen, zodat de daling van het aantal adviseurs snel een halt wordt toegeroepen”, aldus de adviseurs van Neutralis. Klik HIER voor het hele artikel.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jacques de Bot - 2 september 2016

Een waar verhaal, wij zullen de toepassingen zeer serieus bestuderen en mogelijk inzetten. Succes, Jacques de Bot

Ozewald Wanrooij - 2 september 2016

Dag Paul. Ik kan je alleen maar gelijk geven dat we op dit moment nog veel werk hebben aan de administratieve begeleiding van producten en het herstellen van zaken die minder optimaal verlopen. Daarbij ervaar ik dat dit ook nog steeds van grote waarde is voor mensen. Hier staat tegenover dat binnen Neutralis de afgelopen jaren een dalende tendens constateer in het aantal uren die ik per klant aan productbemiddeling besteed. Enerzijds omdat wij natuurlijk voortdurend proberen om onze processen te optimaliseren maar anderzijds ook omdat veel van mijn werkzaamheden door aanbieders geautomatiseerd worden. Het invullen van een gezondheidsverklaring gaat tegenwoordig veelal volledig geautomatiseerd, daar waar ik vroeger alles nog handmatig samen met de klant moest invullen. Natuurlijk valt er nog veel te optimaliseren in de processen maar ik ben ervan overtuigd dat de ontwikkeling in de automatisering nog lang niet klaar is. Ten aanzien van jouw opmerking dat mensen veelal zaken niet begrijpen vind ik iets anders dan productbemiddeling. Juist kennisoverdracht en mensen inzicht geven zie ik als een belangrijke rol van de adviseur, nu en naar de toekomst. Of de overheid de markt naar de hand wil zetten kan ik niet goed beoordelen. Ik ben ervan overtuigd dat de intenties goed zijn. Dit neemt niet weg dat ik wel afvraag of de huidige drang om alles te willen reguleren, de verplichte PE-toetsen die de motivatie om meer te doen ontmoedigen en de hoge kosten van toezicht waarvan ik de toegevoegde waarde voor ons kleine kantoor niet ervaar, niet een averechtse werking hebben op het bereikbaar houden van financieel advies voor mensen. Volgens mij staan we beiden met de voeten in de klei alleen kies ik ervoor om te anticiperen op een situatie waarin de klei verder opgedroogd.

Adviseur behoorde hefboom- en inteereffect te kennen

Adviseur behoorde hefboom- en inteereffect te kennen

 Een financieel adviseur kan zich er niet op beroepen dat hij het hefboom- en inteereffect bij zijn eigen beleggingsverzekering niet kende. Dat stelt de Geschillencommissie...

Absoluut toekomst voor adviseur

Absoluut toekomst voor adviseur

"Ik geloof absoluut dat er een toekomst is voor de adviseur, alleen wel in een aangepaste rol." Aldus Menno Luiten, Manager Marketing en Distributie bij...

Hypotheekadviseur moet rente vergoeden

Hypotheekadviseur moet rente vergoeden

Een adviseur moet de 6.364 euro rente vergoeden die een huizenkoper kwijt was omdat de adviseur verzuimde om verlenging van de passeerdatum te vragen. Dat oordeelt...

Adviseur had proactiever moeten zijn

Adviseur had proactiever moeten zijn

"Het zonder meer doorverwijzen van consument naar de verzekeraar ontkent de toegevoegde waarde die een adviseur in situaties als deze juist heeft. Van een redelijk...

Waarom onze keuze?

Waarom onze keuze?

Wat wij willen is voor onze relaties echt van betekenis zijn en onze tijd besteden aan de mens achter het BSN-nummer. Aldus licht mede-eigenaar Ozewald Wanrooij...

AFM antwoordt op brief Neutralis

AFM antwoordt op brief Neutralis

De AFM heeft geantwoord op de vrijdag op VVP Online gepubliceerde brief van Neutralis. Volgens Ozewald Wanrooij van Neutralis laat de AFM de klant de vrije keuze,...

Neutralis: wij kunnen niet voldoen aan afm-eis

Neutralis: wij kunnen niet voldoen aan afm-eis

Neutralis heeft recent de vergunning voor het bemiddelen en adviseren in inkomensverzekeringen opgezegd. De AFM sommeert Neutralis de portefeuille over te dragen...

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

“Het kan ook jou zomaar overkomen: ziekte of ongeluk. Zorg dat je hebt nagedacht over hoe het dan verder moet je kantoor. Wij konden gelukkig snel schakelen,...

Het vuur van... Edwin Lasschuijt

Het vuur van... Edwin Lasschuijt

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen op...

Local hero... Hans Juch

Local hero... Hans Juch

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...