De cui-bonovraag als leidraad voor het komend decennium

Gert de Jong 2019

"Op 15 september 2018 was het tien jaar geleden dat de Lehman bank viel, wat wel wordt gezien als het begin van de financiële crisis. Daarna zijn er heel veel maatregelen genomen om iets soortgelijks te voorkomen. Deze maatregelen spelen zich vooral af op het gebied van regelgeving. De periode na 2008 zou dan ook gerust het decennium van compliance genoemd kunnen worden. Dat die regelgeving malversaties, misstanden, fraude zou kunnen voorkomen is inmiddels euvel gebleken. Na een decennium van compliance hebben we daarom nu een decennium van moraliteit nodig", betoogt Gert de Jong (Hogeschool van Amsterdam) in een blog op het New Financial Forum.

"Die moraliteit moet zich laten leiden door de focus op het algemeen belang en de zogenoemde cui-bonovraag. Cui bono staat voor: voor wie is dit goed, wie heeft hier belang bij, wiens belang is hiermee gediend? Ik wil het belang van moraliteit illustreren, of liever: plaatsen tegenover de witwasaffaire van ING. Helaas lagen ook andere voorbeelden voor het oprapen. Een bloemlezing van rapportages van AFM over de grote(re) accountantskantoren (de ‘Foute Vier’) was ook mogelijk geweest."

"De casus ING is bijzonder illustratief omdat het de rol van compliance en het gebrek aan moraliteit laat zien. Nog even een korte schets: eind september 2018 kwam het bericht naar buiten dat ING een boete van 775 miljoen kreeg opgelegd, omdat het jaren achtereen betrokken was bij witwaspraktijken. NRC berichtte in een artikel van 28 september 2018 (De witwasjagers van ING: geen ervaring, geen financiële achtergrond) dat ING wel degelijk een complianceafdeling heeft, waar mensen financiële transacties analyseren op dubieuze zaken. Echter: de afdeling was betrekkelijk klein (15 mensen) met te weinig ervaring (lees: naar verhouding goedkope arbeidskrachten). Daarbij hadden de medewerkers prestatiesdoelen of targets. Zouden ze een dossier uitgebreider willen analyseren, dan zouden ze de targets niet halen. Tot slot had ING een soort alarmsysteem dat signalen afgaf bij verdachte transacties. Dat stond echter zo afgesteld, dat er nooit meer dan drie signalen per dag doorkwamen: de rest werd genegeerd."

 Lees HIER de hele blog van Gert de Jong.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Topmanagers Nederland verwachten recessie van aantal kwartalen

Topmanagers Nederland verwachten recessie van aantal kwartalen

De meerderheid van de bedrijven verwacht dat hun winstmarge in 2023 met 10 tot 25 procent zal dalen. Dit blijkt uit onderzoek van ING onder 148 topmanagers van grote...

ING-medewerkers gaan opnieuw actievoeren voor betere cao

ING-medewerkers gaan opnieuw actievoeren voor betere cao

ING-medewerkers gaan 20 december opnieuw actievoeren voor een betere cao.  De kerstactie wordt georganiseerd door FNV, CNV en De Unie. De medewerkers accepteren...

Naar een deugdelijke financiële sector

Naar een deugdelijke financiële sector

"Een betere financiële sector bereik je sneller met deugden dan met regels.  Toch wordt na iedere misstand de regelgeving aangescherpt, zonder dat er iets...

Nieuwe balans centraal in wintereditie New Financial Magazine

Nieuwe balans centraal in wintereditie New Financial Magazine

Langzaam maar zeker is het zorgvuldig door ons opgebouwde systeem, dat ons lange tijd heeft gediend, aan het afbrokkelen en langzaam maar zeker zien steeds meer...

Vakbonden: onrust medewerkers ING Bank groeit

Vakbonden: onrust medewerkers ING Bank groeit

"De onrust bij medewerkers van de ING bank groeit nadat de top van de bank deze week een nieuw loonbod op tafel legde. Medewerkers, die vorige week nog massaal naar...

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

(Partner in Kennis ING in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De woning-en hypothekenmarkt is altijd in beweging. Dan is er niet altijd voldoende tijd...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen

(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...

ING maakt CO2-voetafdruk inzichtelijk voor klanten

ING maakt CO2-voetafdruk inzichtelijk voor klanten

Vanaf nu kunnen ING-klanten die dat willen in de ING App en op Mijn ING zien wat de CO2-uitstoot is van hun uitgaven. De zogenoemde Voetafdruk Inzicht is een proef...